Jag skulle vilja ha råd om hur jag skall isolera utvändig kant på en oisoleradbetongplatta på mark.
Jag vill isolera sidan ovan och under mark, se bifogad pdf. Eftersom det är en platta på mark utan källare är sträckan jag vill isolera kort 37cm totalt.
Dräneringen är bra samt denna sidan av huset som jag vill isolera har ett tak på 1.7m över sig, så regnvatten har svårt att nå grunden.
Kan jag använda cellplast eller isodrän hela sträckan eller måste jag dela upp i cellplast ovan mark och isodrän under mark. Blir väldigt kort sträcka med cellplast?
Cellplasten eller isodränen kommer sticka ut utanför brädfodringen, men tanken är att sätta ett fönsterunderbleck under brädfodringen.
Eller vad har ni för förslag på hur jag kan isolera denna sedan av betongplattan.
 
Hur gick det med grundisoleringen?
Jag gjorde något liknande med förrförra huset vilket drastiskt ökade temperaturen på golvet på toaletten på vintern.
Cellplast finns i olika kvalitet med ffa olika hårdhet och med det täthet.
Mot väggen lade jag vanlig cellplast + fibercemetskiva med ett plåtbleck på toppen. Hur snyggt som helst (min åsikt iaf).
Under mark lade jag en tjockare hårdare cellplast. Började strax under marknivå vid väggen med lutning nedåt utåt.
Kyla/Kärlen får ta sig ner i marken och runda kanten och där var det 1 m in till vägg/betonghålstenen.

Abstrakt, färgglad barnritning med gula strukturer och blå prickar.

Jag ville inte gräva för djupt intill grunden och tyckte detta var en bra ”fuska lagom” lösning.

Hörde att nya frun i huset hade blivit väldigt förvånad när hon satte spaden i gårdsgruset för att anlägga en blomrabatt vid husväggen. 😀
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hur gick det med grundisoleringen?
Jag gjorde något liknande med förrförra huset vilket drastiskt ökade temperaturen på golvet på toaletten på vintern.
Cellplast finns i olika kvalitet med ffa olika hårdhet och med det täthet.
Mot väggen lade jag vanlig cellplast + fibercemetskiva med ett plåtbleck på toppen. Hur snyggt som helst (min åsikt iaf).
Under mark lade jag en tjockare hårdare cellplast. Började strax under marknivå vid väggen med lutning nedåt utåt.
Kyla/Kärlen får ta sig ner i marken och runda kanten och där var det 1 m in till vägg/betonghålstenen.

[bild]

Jag ville inte gräva för djupt intill grunden och tyckte detta var en bra ”fuska lagom” lösning.

Hörde att nya frun i huset hade blivit väldigt förvånad när hon satte spaden i gårdsgruset för att anlägga en blomrabatt vid husväggen. 😀
Måttband visar isolerad grund med fibercementskiva under hus med taköverhäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering med markskiva och fibercementskiva vid husgrund under taköverhäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, rockwoll rekommenderade markskiva eftersom den inte tog åt sig fukt och skulle vara diffusionsöppen (om jag kommer ihåg rätt). Dock är det väldigt torrt vid denna väggen eftersom den är under ett 1.7m taköverhäng samt dränerat. Satte sedan en fibercementskiva framför isoleringen som oxå är under svarta dropplåten. Sedan brädfodring mellan båda plåtarna. Golvet på denna sidan av huset är varmare än andra sidan där jag inte isolerat än. Så lite nytta har det nog gjort.
 
  • Markskiva av rockwool monterad under hus med dropplåt och fibercementskiva ovanpå i torrt område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsarbete vid husgrund visar markskiva, svart dropplåt och del av fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
W Wannabe-snickarn skrev:
Hur tjocka skivor pratar vi om för att få effekt?
Jag tog skivor som var så tjocka att de inte stack utanför fasaden, tyckte det skulle se fult ut annars. Så det blev 50mm tjocka. Resonerade att gå från absolut ingen isolering till någon isolering borde göra skillnad 😊.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.