Flyttade till annat hus och har tänkt sätta in larm. Installerade ett spc i förra huset för ca 10 år sedan och har varit nöjd med det. Läste på en hel del då och tyckte det var bästa valet då.
Vill ha det mesta trådat men kommer eventuellt behöva någon enhet trådlöst. Vill ha ett riktigt larm, hemautomation är inte prioriterat, men jag vill kunna manövrera det på distans.
Är det fortfarande spc som är det bästa valet? Har det kommit några andra tillverkare som jag också borde överväga?
Fungerar siway bra för trådlösa enheter?

Ajax? Ser mest ut som rymdskeppsprylar, men det kanske är bra?
 
F fredrik.johansson skrev:
Flyttade till annat hus och har tänkt sätta in larm. Installerade ett spc i förra huset för ca 10 år sedan och har varit nöjd med det. Läste på en hel del då och tyckte det var bästa valet då.
Vill ha det mesta trådat men kommer eventuellt behöva någon enhet trådlöst. Vill ha ett riktigt larm, hemautomation är inte prioriterat, men jag vill kunna manövrera det på distans.
Är det fortfarande spc som är det bästa valet? Har det kommit några andra tillverkare som jag också borde överväga?
Fungerar siway bra för trådlösa enheter?

Ajax? Ser mest ut som rymdskeppsprylar, men det kanske är bra?
Hej Fredrik, självklart ska du fortsätta med SPC, speciellt eftersom du huvudsakligen vill ha trådade detektorer. Ger även, som du vet, möjlighet att integrera det fullt ut med hemautomation såsom Home Assistant eller Homey. Siway har ersatts med "trådlöst 2-vägs" som funkar helt OK för komplettering med enstaka trådlösa enheter. SPC har i dagarna släppt en ny centralapparat, SPCevo.

Det ukrainska Ajax är ett av de bättre rent trådlösa systemen (Det trådade konceptet Fibra är inte tillgängligt för DIY). De har många spännande produkter och har en imponerande utvecklingstakt (på gott och ont) men integration med hemautomation är väldigt begränsad.

Det italienska Ksenia Lares 4.0 är liksom SPC ett hybridlarm som du även kan kolla på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.