Hej,
Jag har ett hus från 1978 som är utrustat med två klocktermostater (en för övervåningen och en för nedervåningen) och vad jag kan se så styr den elradiatorerna i huset. 4 kablar går in i den, så lite oklart om den bara kan stänga av eller om den också kan reglera värmen till dem.

Hur som helst är de ganska fula, klockan fungerar inte som den ska och vi har aldrig använt dem sen vi flyttade in för 3 år sedan. Då det är det första man ser typ när man kommer upp på övervåningen skulle vi gärna vilja byta ut dem till något bättre och snyggare. Jag har pratat med bolaget som då var leverantör och de har inga ersättningsprodukter utan rekommenderade mig att prata med en lokal elfirma bara (rutab.se)

Ett alternativ skulle vara att bara lyfta bort den och sätta dit en enkel strömbrytare för elen istället, men hade varit roligt att få något mer. Nest går ju bort, men vet ni om det finns något annat specifikt för detta läge? Har en luftvärmepump också men primärt här gäller det elradiatorerna.

Tack på förhand! (Bifogat bilder)
 
  • Äldre genomskinlig klocktermostat med urtavla och färgmärkta switchar på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal klocktermostat på en vit vägg som ska reglera elradiatorer, märkt med "NOVUM".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tillägga att jag har 13 elradiatorer och en luftvärmepump. Såg att Danfoss hade något spännande men skulle landa på +20000 för systemet så ser gärna en lägre prislapp än så :)
 
Lär nog bli svårt att hitta något som är mer estetiskt tilltalande .
Det är sannolikt en nattsänkningsfunktion de styr. Uret kopplar bort radiatorerna under önskad tid (via en kontaktor), sedan sker styrning av radiatorerna via nattsäkningstermostaten som ser ut att vara inbyggd i uret.
Om du inte vill ha den, är det inga större problem för en elektriker att förbikoppla den.
 
Om du har 13 radiatorer sitter det med all sannolikhet en kontakter någon stans då radiatorerna är kopplade 2-fas från den tiden.
I så fall kan du sätta en Plejd controllers, nu kan du göra vad du vill. Styrt via en brytare eller app i mobilen. pris under 600kr
 
Tack Leif!
Ska kolla på det!
 
L lindstroem4 skrev:
Tack Leif!
Ska kolla på det!
Hej
Hur gjorde du till slut med klocktermostaterna? Jag sitter i exakt samma sits.
 
Är riktigt gamla grejer, utgått sen mååånga år. Ska du inte ha nattsänkning så går det att sätta en vanlig termostat där i stället med bara till och från. kan bli lite lustig styrning då alla element går till och från samtidigt. När termostaten slår till så om det finns termostater på elementen sin egen individ och styrs av den, I uret så sitter det ett motstånd som blir varm vid inställning för nattsänkning och lurar termostaten att det är varmare än det är. En sån här klarar det
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...9337?channable=00a9e8736b75003238313933333729
 
  • Gilla
schmunk
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är riktigt gamla grejer, utgått sen mååånga år. Ska du inte ha nattsänkning så går det att sätta en vanlig termostat där i stället med bara till och från. kan bli lite lustig styrning då alla element går till och från samtidigt. När termostaten slår till så om det finns termostater på elementen sin egen individ och styrs av den, I uret så sitter det ett motstånd som blir varm vid inställning för nattsänkning och lurar termostaten att det är varmare än det är. En sån här klarar det
[länk]
Verkar som bästa alternativet är att be en elektriker ta bort den bara.Det är väl inget jag kan göra själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.