B Bomba skrev:
French cleat system kanske är något? Tar lite tid att bygga men är väldigt trevligt!
Jag har funderat på det. Men det bygger ju på att man har en remsa plywood som bas. Eftersom garaget är murat och oisolerat och ouppvärmt så är jag lite rädd för fukt och mögel bakom om jag skulle göra så. Hade gärna haft en liten luftspalt bakom men då tror jag inte låsningen i systemet kommer funka. Kanske obefogad oro? Sen lutar det nog att försöka köpa något som är färdigt. Även om det är kul att snickra är listan på tok för lång på projekt 😊
 
  • Gilla
Bomba
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du var jävligt spatiös med luft runt dina Knipex. Dom ligger glest.
Haha, Ja. Dels var det dom tängerna jag hade och dels var det första lådan jag gjorde, jag var lite rädd för fuckups om jag la dom för tätt.
 
B Bomba skrev:
French cleat system kanske är något? Tar lite tid att bygga men är väldigt trevligt!
Jag har aldrig gillat det. Jag tycker det känns klumpigt. Enkelt att flytta runt Ja, men enorma träklossar överallt för allting. Det känns som jag får in mer genom att montera krokar direkt i MDF- skivan.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Många snygga lösningar. Jag tar gärna emot tips och inspiration på förvaring som inte bygger ut så mycket från väggen. Jag har både bil, cyklar och barnvagn i garaget så återstående yta är väldigt begränsad och hade önskat någon smart lösning för verktyg. Lutar åt hyllor. Typ 14cm breda och att första monteras i brösthöjd. Hyllor duger bra till skruvkartonger men sämre till verktyg som jag helst vill ha hängande. Annars får det bli en 45x45 som skruvas i väggen istället för hylla som sedan får kläs med diverse krokar. Nu ligger allt på golvet längs med en vägg där det är minst i vägen…

Vem har bäst verktygskrokar?
Jag köper på Jula numera. De är inte alltid ämnade för att skruvas direkt på vägg, men funkar. Det blir stadigt och sitter still. Jag har mest maskiner på väggen.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...aring/upphangningskrokar/redskapskrok-339071/

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...or-och-tillbehor/bojda-verktygskrokar-665015/
 
Mats-S
E ecceman skrev:
Det känns som jag får in mer genom att montera krokar direkt i MDF- skivan.
Inte att förakta, 100% felxibelt och 100% visuellt dessutom.
Men det kanske är för basic och billigt att lösa förvaringen så, mera flashigt med diverse svindyra specialare som i slutändan inte är ett dyft bättre, snarare sämre i dom flesta fallen.

Men bäst är den klassiska hålboarden där man kan hänga krokarna i redan förborrade hål precis där man vill ha dom, finns ett antal varianter på "krokarna" att välja på. Kanske det du menade med "MDF.skivan"?
 
Redigerat:
C Chokladmonster skrev:
Många snygga lösningar. Jag tar gärna emot tips och inspiration på förvaring som inte bygger ut så mycket från väggen. Jag har både bil, cyklar och barnvagn i garaget så återstående yta är väldigt begränsad och hade önskat någon smart lösning för verktyg. Lutar åt hyllor. Typ 14cm breda och att första monteras i brösthöjd. Hyllor duger bra till skruvkartonger men sämre till verktyg som jag helst vill ha hängande. Annars får det bli en 45x45 som skruvas i väggen istället för hylla som sedan får kläs med diverse krokar. Nu ligger allt på golvet längs med en vägg där det är minst i vägen…

Vem har bäst verktygskrokar?
Jag lägger grunden med biltema/jula plåttavlor, hållare och krokar för att bara hänga upp det mesta. Sen tänket jag sortera och göra bättre hållare till verktygen när jag väl kommer fram till arbetsbänken och de vanligare verktygen. Framför allt när jag vet vad som funkar och inte är det värt att göra eget, modifiera eller behålla/köpa mer färdigt.
Jag har också yttervägg så plåttavlorna ger möjlighet för luften att cirkulera även närjag skruvar upp plywoodbitar och trä i framtiden.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Inte att förakta, 100% felxibelt och 100% visuellt dessutom.
Men det kanske är för basic och billigt att lösa förvaringen så, mera flashigt med diverse svindyra specialare som i slutändan inte är ett dyft bättre, snarare sämre i dom flesta fallen.

Men bäst är den klassiska hålboarden där man kan hänga krokarna i redan förborrade hål precis där man vill ha dom, finns ett antal varianter på "krokarna" att välja på. Kanske det du menade med "MDF.skivan"?
Det syns inte på bilden, men jag satte vitmålad MDF på väggen, typ 7mm tjock, och drog krokarna i den. Jag testade diverse plåtar med hål i, men gillade inte riktigt det. Ofta ville jag skruva där det inte gick pga fäste, skarv osv. Eller så var måtten på plåten inte optimala.

Dyrt tycker jag inte det är, tvärt om. Jag köpte en sats med krokar för under 200 spänn på Clas Olsson, har fortfarande krokar över. Kompletterat med enstaka större krokar där det behövs.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.