Hej,

Låtit putsa om källarväggar och golv för drygt två år sedan strax efter dränering. Ingen behandling av varken golv eller väggar är gjorda än. Lite konfunderad över skiftningarna på väggarna - ser likadant ut oavsett om det är mot mark eller avgränsande rum.
Är det i sin ordning? Vågar man måla?
 
  • Outfärdigt rum med grå betongväggar, träpaneltak, en dörr, och lampa i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att mäta fukthalten på olika ställen i väggarna. Lågt högt och mitt emellan.

Sen bör du välja en diffusionsöppen färg, dvs silikat.

Isolerades väggarna utifrån i samband med omdräneringen?
 
Jag ser inget onormalt, vad jag kollar efter är om det är tydliga skiftningar beroende på läge på väggen tex ner mot golvet. Men ser inget sådant. Se bara till att utrymmet torkas ur ordentligt efter putsningen, det krävs en hel del vattenbegjutning för att få putset att fästa och en del tid för att få detta att torka ur ordentligt.

Därefter, som sagt, gärna silikatfärg som anses vara en diffusionsöppen färgtyp och som jag själv använt med stor framgång i motsv källarutrymmen (dvs fungerat utmärkt över decennier).
 
mexitegel mexitegel skrev:
Börja med att mäta fukthalten på olika ställen i väggarna. Lågt högt och mitt emellan.

Sen bör du välja en diffusionsöppen färg, dvs silikat.

Isolerades väggarna utifrån i samband med omdräneringen?
Ja, isolering utifrån vid dränering.
 
Dåså, då är det ju gjort ordentligt så det är bara naturliga färgskiftningar som uppkommit vid putsningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.