Jag har en UDR på övre våningen och en skarvad Cat6 kabel som går över vinden, ner längs fasaden (skyddad) och in till nedre våningen. Kabeln är ca 30-35m och har en skärmad skarvbox på vägen.

Kabeln är kopplad till en U6-IW och PoE fungerar fint, men UDR har sänkt farten från GbE till FE, så den maxar på 100mbit/s nu.
Den har tidigare varit GbE på samma kabel.

Jag har startat om allt, uppdaterat och pluggat i/ur men den hänger kvar på FE.

Jag drog en 20m Cat6 över golvet och då är den GbE, så det är ju kabeln som bråkar...

Irriterande eftersom det fungerat tidigare... Vad kan orsaka att kabeln blivit sämre?
 
Kan inte svara på din fråga men jag hade liknande problem med min ac-pro. Där var det kabeln som jag satt kontakter på själv som strulade. Min teori är att unifin inte gillade sorten av rj45 som jag använde.
 
C capture skrev:
Kan inte svara på din fråga men jag hade liknande problem med min ac-pro. Där var det kabeln som jag satt kontakter på själv som strulade. Min teori är att unifin inte gillade sorten av rj45 som jag använde.
Jo, det kan ju vara skarven... Det är två Cat6 kablar som är skarvade, men det märkliga är att det har fungerat utan problem tidigare...

Vet inte riktigt när det slutat fungera, men märkte att jag hade dålig fart när jag laddade stora filer...
 
Tror faktiskt min också sluta att fungera. Sen när jag började testa så kunde jag få lite olika. Ibland räckte det med att starta om.

Men uppenbarligen är unifin lite kinkigare när den handskakar med saken på andra änden vilken hastighet de ska köra på.

Jag hade tex inte några problem med alla mina andra kablar som jag också gjort men de gick mellan andra enheter
 
Då FE bara använder 4 trådar och GE alla 8 så är det inte omöjligt att en av dina trådar inte har full kontakt och då ramlar ner på FE.
Kolla kabeln med testare och kanske öppna skarven för att se så ingen spindel har byggd bo och fått fukten att binda vid kontakten.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Då FE bara använder 4 trådar och GE alla 8 så är det inte omöjligt att en av dina trådar inte har full kontakt och då ramlar ner på FE.
Kolla kabeln med testare och kanske öppna skarven för att se så ingen spindel har byggd bo och fått fukten att binda vid kontakten.
Just, det, det är ju inte en dum idé, och en testare har jag här i någon låda...
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Då FE bara använder 4 trådar och GE alla 8 så är det inte omöjligt att en av dina trådar inte har full kontakt och då ramlar ner på FE.
Kolla kabeln med testare och kanske öppna skarven för att se så ingen spindel har byggd bo och fått fukten att binda vid kontakten.
I mitt fall gjorde jag om kabeln 5-8ggr och testade med testare att alla fungerade. Testade även att använda kabeln mellan switchen och en bärbar och då fungerade gigabit. Så enda jag kan komma fram till är att unifi inte gillade min kabel eller rj45a och jag gissar på rj45, tyvärr hade jag inte andra att testa med.

Mitt problem löste jag genom att ta en färdig kabel och bara göra om ena sidan och låta fabriksmonterade sitta i min accesspunkt
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Då FE bara använder 4 trådar och GE alla 8 så är det inte omöjligt att en av dina trådar inte har full kontakt och då ramlar ner på FE.
Kolla kabeln med testare och kanske öppna skarven för att se så ingen spindel har byggd bo och fått fukten att binda vid kontakten.
Det visade sig att du hade, typ, rätt... 😊

Jag har några balar isolering uppe i vinden, och traven hade rasat över kabeln och dragavlastaren hade dragits ur och en tråd lossnat.
 
  • Gilla
Testarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.