Har just sågat till en bänkskiva med nedsänkt ho och blandare till tvättstugan. För sent "upptäcker" jag att tvätthon/blandaren hamnar c:a 30 cm i längd- och höjdled från två vägguttag. Korkat. Vägguttagen ser inte ut som övriga uttag och elektrikern som drog elen visste att tvättmaskinen skulle pluggas in där. Bör respektive måste jag byta uttagen till fast monterad sladd (IP44/65 eller vad det nu kan vara)? Kapslade uttag?
 
Något sånt här har jag för mig att det står i de näst senaste Starkströmsföreskrifterna (som iofs inte gäller längre men borde inte ändrats nämnvärt) "Tvättstuga i privatbostäder där tvättning i huvudsak sker i slutna kärl räknas som torra utrymmen. I de fall där man kan förvänta sig att det kan stänka vatten på elutrustning får man ta till nödvändiga åtgärder". Inte helt ordagrant men ungefär så. I ditt fall skulle jag byta ut vägguttagen till IP44.
 
OK, så IP44-uttag räcker? Måste inte fixa fast anslutnng med anslutningsdosa? Undviker helst att förlora uttag och att kapa tvättmaskinssladden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.