Jag har ett plåttak byggt på mitt platta tak under början på 1990 talet.

Det finns inget undertak eller kondensskydd, är det då byggt enligt gällande byggregler?
eller är det ett fuskbygge?

Kan jag göra något nu efter 30 år har byggare något ansvar kvar?
 
Redigerat:
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
Är det nått kondensproblem eller varför undrar du?
 
F fribygg skrev:
Är det nått kondensproblem eller varför undrar du?
Ja kondens
 
Mera ventilation så ev fukt åker ut och inte kondenserar undersida plåten
 
Z Zippi skrev:
Ja kondens
Skapar det problem och röta eller är det bara tillfälligt vid vissa väderlekar?

Om det handlar om ett bostadshus skulle jag definitivt vilja ha råspont och papp under plåten men på en carport eller vedbod skulle jag inte tycka att det vore fel att bygga enklare och bara använda plåt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Z Zippi skrev:
Jag har ett plåttak byggt på mitt platta tak under början på 1990 talet.

Det finns inget undertak eller kondensskydd, är det då byggt enligt gällande byggregler?
eller är det ett fuskbygge?
Vad sa din besiktningsman när du köpte fastigheten?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad sa din besiktningsman när du köpte fastigheten?
Huset är från 1970 med platt tak.
Resningen gjordes under 1990 talet, jag vet inte det var min mor som beställde jobbet av en loka hantverkare.
 
F fribygg skrev:
Skapar det problem och röta eller är det bara tillfälligt vid vissa väderlekar?

Om det handlar om ett bostadshus skulle jag definitivt vilja ha råspont och papp under plåten men på en carport eller vedbod skulle jag inte tycka att det vore fel att bygga enklare och bara använda plåt.
Det är på bostadshus.
 
Z Zippi skrev:
Huset är från 1970 med platt tak.
Resningen gjordes under 1990 talet, jag vet inte det var min mor som beställde jobbet av en loka hantverkare.
Jaha, tyvärr omöjligt att få en byggfirma att ordna ett felaktigt jobb nu. (var det fel för 30 år sedan?)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, tyvärr omöjligt att få en byggfirma att ordna ett felaktigt jobb nu. (var det fel för 30 år sedan?)
Enligt plåtslagare och snickare som var här idag i annat ärende är det rakt genom ett fuskbygge.
 
Z Zippi skrev:
Enligt plåtslagare och snickare som var här idag i annat ärende är det rakt genom ett fuskbygge.
Ja, så kan det vara, men det borde din mor reklamerat för ca 30 år sedan!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, så kan det vara, men det borde din mor reklamerat för ca 30 år sedan!
Hon litade på snickaren.
 
Z Zippi skrev:
Enligt plåtslagare och snickare som var här idag i annat ärende är det rakt genom ett fuskbygge.
Har det hållt 30 år är det inte så dålig ändå.
Om du låter göra om det hoppas jag att du satsar ordentligt på 1tums råspont och ordentlig underlagspapp under ett nytt bandtäckt plåttak,det bör ge mer än 30 års problemfritt husägare om du bara håller taket rent och bättringsmålar ev rost.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har det hållt 30 år är det inte så dålig ändå.
Om du låter göra om det hoppas jag att du satsar ordentligt på 1tums råspont och ordentlig underlagspapp under ett nytt bandtäckt plåttak,det bör ge mer än 30 års problemfritt husägare om du bara håller taket rent och bättringsmålar ev rost.
Problemet är också nu att det läcker in genom skruvarna som är för hårt dragna samt vid skorstenen rinner det in, så mycket vatten på det gamla taket, vid någon takhuv har det kommit in vatten så trät ruttnat i konstruktionen som håller taket, så mycket slarv.

Obehagligt veta att det läcker in så mycket.

Han som gjorde taket var på vinden för 2 månader sedan och konstaterade att det var tort och fint,,,

Jag tror plåtslagaren funderade på papp istället för plåt, vad tror ni om det?
 
Z Zippi skrev:
Problemet är också nu att det läcker in genom skruvarna som är för hårt dragna samt vid skorstenen rinner det in, så mycket vatten på det gamla taket, vid någon takhuv har det kommit in vatten så trät ruttnat i konstruktionen som håller taket, så mycket slarv.

Obehagligt veta att det läcker in så mycket.

Han som gjorde taket var på vinden för 2 månader sedan och konstaterade att det var tort och fint,,,

Jag tror plåtslagaren funderade på papp istället för plåt, vad tror ni om det?
Jag tycker endast papp är för riskfyllt på ett bostadshus, låt lägga ett ordentligt bandtäckt tak med nya huvar. Om du har mycket vatten på taket funderar jag dessutom på om taket har tillräckligt fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.