Önskar en förklaring hur Plejd ctr ska kopplas in till trappkoppling.

Med vänlig hälsning
 
R Riola skrev:
Önskar en förklaring hur Plejd ctr ska kopplas in till trappkoppling.

Med vänlig hälsning
Vad är det för fel på ritningen på förpackningen? 🤔
 
G GoGetLost skrev:
Vad är det för fel på ritningen på förpackningen? 🤔
Har kopplat in överallt annars men inte där befintlig trappkoppling är. Skulle vilja ha schema/bild hur det ska se ut
 
Om du börjar med att bestämma vilken funktion du vill uppnå, så kan du sedan välja vilken inkoppling av brytarna du behöver.
Jag tolkar det som att du har bestämt dig för att behålla en vanlig trappkoppling som input till plejdpucken.

Sedan kan du kontrollera befintlig installation och jämföra med schemat i manualen och se om du kan placera plejdpucken i någon dosa utan att dra nya kablar.
Om jag tolkat dig rätt ska du då koppla in tändtråden från trappkopplingen (den som gick till lampan) på en av ingångarna på pucken.
 
Denna bild brukar jag posta. Du behöver först ta reda på om det är en traditionell trappkoppling eller sparkoppling (snålvarianten). I det första fallet är det ganska lite omkoppling bara du hittar dosan där tändtråden finns, och att det finns en nolla där. Sedan behöver du hitta viloläget på strömbrytarna, där kretsen är bruten, för att kunna sätta fjädern på rätt plats i strömbrytarna.

Elritning. Överst konventionell trapkoppling med korsomkopplare. Underst sparsam version. Båda för belysningsstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F frause skrev:
Om du börjar med att bestämma vilken funktion du vill uppnå, så kan du sedan välja vilken inkoppling av brytarna du behöver.
Jag tolkar det som att du har bestämt dig för att behålla en vanlig trappkoppling som input till plejdpucken.

Sedan kan du kontrollera befintlig installation och jämföra med schemat i manualen och se om du kan placera plejdpucken i någon dosa utan att dra nya kablar.
Om jag tolkat dig rätt ska du då koppla in tändtråden från trappkopplingen (den som gick till lampan) på en av ingångarna på pucken.
Ja, funktionen jag vill åt är lika som den är idag. Är det mellantrådarna som ska in i plejd? Fas och nolla finns att tillgå i ena dosan.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Denna bild brukar jag posta. Du behöver först ta reda på om det är en traditionell trappkoppling eller sparkoppling (snålvarianten). I det första fallet är det ganska lite omkoppling bara du hittar dosan där tändtråden finns, och att det finns en nolla där. Sedan behöver du hitta viloläget på strömbrytarna, där kretsen är bruten, för att kunna sätta fjädern på rätt plats i strömbrytarna.

[bild]
Jag kan fota och visa imorgon hur det är kopplat idag.
Huset i sig är för övrigt ett nybygge sedan 2018.
 
R Riola skrev:
Ja, funktionen jag vill åt är lika som den är idag. Är det mellantrådarna som ska in i plejd? Fas och nolla finns att tillgå i ena dosan.
Nej, tändtråden ska in i plejdpucken.

Om du har fas i bara den ena apparatdosan med trappbrytare är det ingen sparkoppling och tändtråden finns i den andra.
 
Kör du denna puck så strunta i fjädern och ändra i plejaden från push till vanlig knapp.
 
K _KirderF_ skrev:
Kör du denna puck så strunta i fjädern och ändra i plejaden från push till vanlig knapp.
Ja, så långt verkar ju TS ha kommit på egen hand.

Men tryckknapp eller inte beror ju på vilken funktion man vill åt. Dessutom kan det beroende på hur anläggningen ser ut idag eventuellt vara enklare med tryckknapp om man slipper dra nya kablar tex.
 
F frause skrev:
Ja, så långt verkar ju TS ha kommit på egen hand.

Men tryckknapp eller inte beror ju på vilken funktion man vill åt. Dessutom kan det beroende på hur anläggningen ser ut idag eventuellt vara enklare med tryckknapp om man slipper dra nya kablar tex.
Det är fas draget och kopplat till båda tryckknapparna och sen finns den gråa tråden och den svarta tråden.
Funktion som efterfrågas är alltså tända å släcka från båda ställena, återfjädrande knapp då det är så på övriga plejdpuckar till utebelysningen
 
R Riola skrev:
Det är fas draget och kopplat till båda tryckknapparna och sen finns den gråa tråden och den svarta tråden.
Funktion som efterfrågas är alltså tända å släcka från båda ställena, återfjädrande knapp då det är så på övriga plejdpuckar till utebelysningen
Ok. Med tryckknappar kan du inte koppla efter det övre schemat i inlägg #5.
Du behöver då fas på bägge trappbrytarna och en ledare från båda brytarna till plejdpucken.
Det nedre schemat fungerar faktiskt om det är kopplat så och man vänder tryckknappen åt rätt håll.

Är du säker på att fas är inkopplad i bägge trappbrytarna? Hur är det kopplat på respektive brytare?
 
F frause skrev:
Ok. Med tryckknappar kan du inte koppla efter det övre schemat i inlägg #5.
Du behöver då fas på bägge trappbrytarna och en ledare från båda brytarna till plejdpucken.
Det nedre schemat fungerar faktiskt om det är kopplat så och man vänder tryckknappen åt rätt håll.

Är du säker på att fas är inkopplad i bägge trappbrytarna? Hur är det kopplat på respektive brytare?
Så här ser det ut
 
  • Öppen elektrisk väggkontakt under installation eller reparation med synliga kablar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elinstallation, väggmonterad ljusströmbrytare, kablar synliga, utan frontpanel, installationsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska du ha pucken om du ska ha samma funktion som i dag?
 
Och dessa bilder säger oss ingenting. Hur har du kommit fram till att du "har fas" till båda strömbrytarna? Det duger inte att gå på färger. Du måste titta i fler dosor för att avgöra vilken funktion dessa ledare ha, och om du har en traditionell trappkoppling eller sparkoppling.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.