Jag och min man ska bygga hus utanför uppsala. Då bygglovstiden är så lång undrar vi om vi på egen hand kan söka bygglov, utan att hustillverkaren gör det åt oss. Vi har i dagsläget inte bestämt oss för någon hustillverkare.
 
Måste inte ritningen på huset skickas in tillsammans med bygglovsansökan? Jag tolkar ditt inlägg som att ni vill ligga steget före och söka om bygglov innan ni har klart vilket hus ni ska bygga.
 
Det går ju att göra själv även om det är lite okonventionellt, och kanske inte helt bra innan man bestämt husleverantör.
Man måste ju ha fasad och planritning ( = hur huset skall se ut med vissa detaljer som tex ev. skorsten), tomtritning och avtalat med en kvalitetsansvarig som även skall underteckna bygglovsansökan. Om ni det 'onormalt'/avancerat utförande på huset så bör ju även en serös KA godkänna konstruktionsritningar också.
Ni måste ju veta ganska mycket för att göra underlagen, bara att veta att huset kan stå där man har tänkt sig på tomten gör ju att man måste ha koll på markförhållandena och sedan rimligen veta att husföretaget ni anlitar helt uppfyller det ni ritar. Normalt är sådana saker som entrepenör eller husleverantör tillhandahåller, iofs för ganska mycket pengar....
 
Hejsan ByggaUppsala!

Vi bygger åxå utanför uppsala och har precis genomlidit en väldigt lång process för att få vårt hus byggt. Vi har byggt via Götenehus och har slutbesiktning om bara 5 veckor. *jippi*

Är du förstagångsbyggare liksom vi?

Jag skulle dock rekommendera att du söker med hjälp av ett byggföretag, de har kontakter inom kommunen och kan med lite tur snabba på det lite mer. Annars har jag hört alarmerande varningar om att Uppsala kommun just nu har extrremt lång väntetid för att bevilja bygglov. Tror det var över ett år i nuläget. Vårt bygglov tog runt ett halvår och då hade vi även ett förhandsbesked.

Förhandsbeskedet kan ni kanske söka själv dock. Det säger ATT ni FÅR bygga på tomten (för ni har väl en klar tomt?), vad ni får bygga (storlek, 1-vån, 2-vån, trähus, puts, traditionellt, modernt osv). Sen tror jag att anledningen till att bygglovet tar sån tid är att de måste ha alla andra tillstånd gällande din tomt från andra myndigheter, som får du gräva avlopp, får du bygga påfart på vägen, är tomten avstyckad, osv osv. Avstyckningen i sig, tog för oss hela 4-5 månader om jag minns rätt. Mycket frustrerande...

Totalt tog vårt husbygge 1,5 år från det vi skrev vårt 1a avtal med husföretaget tills vi får flytta in och den mesta av den tiden har alltså gått åt till myndighetsstrul.

Götenehus, i vårt fall, har dock vart superbra att ha hjälp av, då de vet vilka papper som ska fyllas i och skickas vart samt att de har kontakter att driva på processen med. Annars är ett annat tips från oss att ni, ävenom ni anlitar ett hurföretag, ser till att jaga kommunen och myndigheterna även själva. Mana på dem, jaga dem och driv på allt vad ni kan och orkar. Kanske kan ni då spara några månader?

Har ni andra frågor gällande att bygga i Uppsala kan ni kontakta oss så svarar vi. Vi tillhör dock Knivsta kommun (1 mil söder om Uppsala nära Lagga), men känner väl till vad som pågår i Uppsala. Skriv ett personligt meddelande till oss isf.

Och Lycka till! :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.