Hej,

Jag har en SMD Spica 7 Adventsljusstake.
https://www.smddesign.se/se/2.27121005/produkter/jul/spica-

Jag köpte en innan de ändra till LED.
När jag frågar dem om det är ok att sätta i LED-lampor i denna svarar de följande:
"Det går att byta till LED, men man köpa ny transformator. Är den löstagbar kan du beställa nya och byta själv, annars måste vi byta här på fabrik tyvärr."

När jag frågade leverantören av deras transformatorer säger han:
"Transformatorn som är levererad med ljusstaken är anpassad för 12Vac glödlampor.
Men dagens LED brukar tillverkas för att vara kompatibla med ”äldre” teknik. Därav att den kan jobba mellan 10-55V.
Rent elsäkerhetsmässigt sätt så är det rätt spänning och effekt och därmed är det ingen fara att något tar skada eller blir farligt. Det sitter dessutom skydd i transformatorn som skyddar mot kortslutning, överlast och överhettning."

Jag har lite frågor:
1. Vem har rätt - SMD eller leverantören?
2. Min kontakt ser ut såhär. "Räcker" denna transformator?

En suddig bild på en plastflaska med etikett och doseringskork, möjligtvis en hushållsprodukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Leverantören av transformatorer kan ju transformatorerna separat. Men hur går det ihop med den totala produkten? SMD är ju ansvariga för slutprodukten och rekommenderar ett byte. Om det stämmer som leverantören säger undrar jag ju varför SMD ens tagit fram en ny transformator. Det är där det inte hänger ihop känner jag.

Vad gäller???

Tack!
 
Det lär funka med LED-lampor i din ljusstake. 12 V växelspänning kommer att funka bra till E10 LED.
 
E etompau skrev:
Det lär funka med LED-lampor i din ljusstake. 12 V växelspänning kommer att funka bra till E10 LED.
Hej,
Är det säkert att det inte börjar brinna eller så? Blir lite orolig när du skriver "Det lär fungera..."
Undrar varför SMD tagit fram en transformator om det inte är nödvändigt... Förstår inte riktigt det?
Vill ju inte riskera något...
 
A _ametist_ skrev:
Hej,
Är det säkert att det inte börjar brinna eller så? Blir lite orolig när du skriver "Det lär fungera..."
Undrar varför SMD tagit fram en transformator om det inte är nödvändigt... Förstår inte riktigt det?
Vill ju inte riskera något...
Brinna, nej den risken är obefintlig.
 
E etompau skrev:
Brinna, nej den risken är obefintlig.
Ok, bra!
Vad är anledningen till att de tar fram en transformator för att använda på deras "icke-led"-armaturer nu när det ska användas led-glödlampor om det inte behövs?
 
Ev. kan det ha något med den mindre belastningen som uppstår vid användandet av LED eler något som är relaterat till CE-märkning av produkten.
Mer går inte att säga om detta.
 
E etompau skrev:
Ev. kan det ha något med den mindre belastningen som uppstår vid användandet av LED eler något som är relaterat till CE-märkning av produkten.
Mer inns det en risk för att något ska hända ifall jag inte använder deras nya transformator tillsammans med led-glödlampor?
E etompau skrev:
Ev. kan det ha något med den mindre belastningen som uppstår vid användandet av LED eler något som är relaterat till CE-märkning av produkten.
Mer går inte att säga om detta.
Med det är inget som kan leda till något om jag inte använder deras transformator, men använder led-glödlampor. Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.