Hej alla glada! :)
Jag heter Pierre och sitter just nu i en stressig situation. Jag biter på knogarna och kan bara inte få fram en bra idéskiss över mitt projektarbete. Jag går nämligen sista året på gymnasiet och har som alla andra ett projektarbete som täcker hela året att jobba med. Jag har ett stort intresse för att rita hus och tänkte därför fråga här om råd på en bra forskningsfråga när det gäller arkitektur. Är det möjligt att under 7 månaders tid lära sig att rita ett hus? Sådana frågor. Hur lär man sig? Etc etc.

Jag befinner mig i dimmornas vimmel. Jag kan bara inte placera mina tankar. Det enda jag vet är att jag vill rita ett hus och sedan skriva ett arbete på det.

Vägled mig nån,
Mvh / Pierre
 
Börja med att fråga dina egna lärare om skolan har något bra ritprogram du kan använda. Men jag tycker inte du ska fixera dig för mycket på själva ritandet. Vänd dig istället med din fråga till närmsta arkitektutbildning och någon professor där. Vad har han/hon för tips till dig som är intresserad av utbildningen? Sturdieförberedelser? Självstudier? Studiebesök?

Den som vill lära sig rita hus tror jag gör bäst i att kolla riktigt många hus som andra redan har ritat.
 
Kolla annars med ngn som precis har börjat på arkitektutbildningen. Åtminstone var det så för ett par år sedan (Lund) att man sökte in på betygspoäng eller att fick ett par sommaruppgifter som skulle lösas för antagningsbedömning. Estetisk känsla bedöms också vid antagningen.
 
De där sommaruppgifterna skulle kanske vara intressant för dig att få tag på ... ;)
 
Tack för era svar. Jag tror att jag har kommit på en bra frågeställning nu.
Jag tänkte att jag skulle genom intervjuer och genom egna analyser av byggnader i min hemstad komma fram till ett bra svar på vad som krävs för att bli en bra arkitekt idag. Vilka är efterfrågorna? Vad vill staden ha för stil på nybyggena? Det finns agendor att hänvisa till.

Min fråga blir alltså;
"Vad krävs för att bli en bra arkitekt idag?"

Nån som har några invändningar? Attackera tangentbordet!

/Pierre
 
Intressant huvudfråga!
Får man fråga vilken "hemstaden" är?
 
Helsingborg
 
Vad kul! Då bor du vackert.

Helsingborgs stad har genom åren byggt tre stadshus. Alla bevarade. Varför inte grubbla över hur goda arkitekter som har ritat dem.

Åtminstone gubbarna som ritat de båda senaste stadshusen är sannolikt fortfarande i livet. Vad tycker DE SJÄLVA om sina egna och de andra verken?
 
Jag kan försöka få dom att hjälpa mig med en SWOT analys på deras egna ritningar. Men då får jag ju inte ett objektivt perspektivs resultat. Så frågan är vem jag ska rikta mig till? Den här frågan; "Vad krävs för att bli en bra arkitekt i Helsingborg?" kan styra svaret åt det etniska hållet, men jag är ute efter ett lite mer funktionsbundet/moraliskt svar. Så kanske jag borde ändra frågan?

Vem vänder jag mig till om jag vill ta reda på vem som skrivit Helsingborgs agenda för nybyggen? Sen kommer jag till ett definionsproblem. Vem anser vad som är ett bra nybygge? Och vad betyder ett 'bra' nybygge?

Jag behöver lite hjälp att rama in arbetet. Det är inte svårt att vara en bra arkitekt om man vet vad Helsingborgs stad vill bygga för hus. Och vilka möjligheter det ska skapa. Men jag ska besvara vilket sorts nybygge Helsingborg är ute efter och varför.

 
Pierre skrev:  "Jag kan försöka få dom att hjälpa mig med en SWOT analys på deras egna ritningar. Men då får jag ju inte ett objektivt perspektivs resultat."



Kommentar:  Det är just DET som är halva poängen.  Jämför (objektivt) deras partiska analys av sitt eget hus med kollegans lika subjektiva analys av samma hus!

Ska det funka bör du givetvis inte berätta att kollegan fått samma fråga.  Du vänder dig till dem båda, varandra ovetande, i deras egenskap av "goda arkitekter" och ber om synpunkter kring stadens bebyggelse.  Att de själva ritat något av husen kan du låtsas kommer som en överraskning...
 
Ahaaa! Intressant. Tackar för hjälpen! Du är till stor nytta.
Hade varit suveränt om du ville fungera som ett bollplank. Jag tänkte skriva hur processen går här på forum. Så håll ögonen öppna och kom med tips och råd :D Om du vill.

Tack!
 
Det låter roligt! Ser fram emot löpande rapporter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.