Får jag bygga på tomtgräns om grannen tillåter?

Jag vet 4.5m men det går inte. Kanske kan lyckas få till 2m.

Finns det någon ytterligare gräns än 4.5m om grannen tillåter?
 
Det är väl brandrisken som rekommenderar 9m.. dvs 4.5m för att inte inskränka på grannars byggrätt...

får du tillstånd av grannen förutsatt inga andra byggnader så kan det vara ok.

kan väl tas upp speciella regler i detaljplan etc.

/ATW
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Inte detalj plan
 
Talvan Talvan skrev:
Får jag bygga på tomtgräns om grannen tillåter?

Jag vet 4.5m men det går inte. Kanske kan lyckas få till 2m.

Finns det någon ytterligare gräns än 4.5m om grannen tillåter?
Om grannen är ok med det så skall det gå bra.
Vet inte om dyu får ett bygglov på det, men för icke bygglovspliktigt bör det iaf funka - ta det skriftligt (om grannen tex flyttar)

Men man skall vara lite försiktig då du normalt sett skall kunan utföra underhåll från din tomt, så ngn meter är inte fel...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om grannen är ok med det så skall det gå bra.
Vet inte om dyu får ett bygglov på det, men för icke bygglovspliktigt bör det iaf funka - ta det skriftligt (om grannen tex flyttar)

Men man skall vara lite försiktig då du normalt sett skall kunan utföra underhåll från din tomt, så ngn meter är inte fel...
Det skall vara bygglovsansökan
 
Bygglovsmyndigheter brukar inte gilla bygge direkt på tomtgräns, om det inte stipuleras i detaljplan (ex. radhus).

Men 2m från bör du kunna få bygglov, om det saknas möjlighet att bygga längre ifrån. Grannens synpunkiter är vid bygglov bara just åsikter. Han får utala sig om planerna innan bygglovet beslutas. Han har ingen vetorätt.

Bygglovet kan godkännas även om grannen säger nej, och det kan avslås även om grannen säger ja.

Bygger du däremot bygglovfritt, friggebod eller attefall. Då får du bygga närmare gränsen än 4,5m om grannen godkänner, kommunen har inte med saken att göra om det gäller bygglovsfri byggnad.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Bygglovsmyndigheter brukar inte gilla bygge direkt på tomtgräns, om det inte stipuleras i detaljplan (ex. radhus).

Men 2m från bör du kunna få bygglov, om det saknas möjlighet att bygga längre ifrån. Grannens synpunkiter är vid bygglov bara just åsikter. Han får utala sig om planerna innan bygglovet beslutas. Han har ingen vetorätt.

Bygglovet kan godkännas även om grannen säger nej, och det kan avslås även om grannen säger ja.

Bygger du däremot bygglovfritt, friggebod eller attefall. Då får du bygga närmare gränsen än 4,5m om grannen godkänner, kommunen har inte med saken att göra om det gäller bygglovsfri byggnad.
Varifrån får du siffra 2 m?
 
H hempularen skrev:
… om det inte stipuleras i detaljplan. …
TS tomt är utanför detaljplan. Då är det OK om grannen godkänner. Har själv det så med kommunen som ”granne”.
 
Claes Sörmland
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
TS tomt är utanför detaljplan. Då är det OK om grannen godkänner. Har själv det så med kommunen som ”granne”.
Hm, vid bygglov så finns inget godkännande av grannen på det sättet, inte ens utanför detaljplan. Bygger man en komplementbyggnad till ett bostadshus utan bygglov, något som är möjligt utanför sammanhållen bebyggelse, så finns krav på ett godkännande från grannen. Jag menar nu inte attefallshus eller friggebodar, där finns 4,5 m-regeln som kan förhandlas bort via ett grannemedgivande även utanför detaljplan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hm, vid bygglov så finns inget godkännande av grannen på det sättet, inte ens utanför detaljplan. ...
Godkännandet (2004) jag fick var att bygglovshandläggaren sa "vi tar hand om det och godkänner" och sedan var det klart. Det kanske är annorlunda idag. Det är ingen parkmark/allmän plats i och med att det inte finns någon detaljplan på kommunens mark heller.
 
Talvan Talvan skrev:
Varifrån får du siffra 2 m?
Det var den siffra du själv skrev i startinlägget. Du kan i teorin få bygglov 0 m från gränsen även om grannen motsätter sig det. Men chansen att du får bygglov är mycket bättre vid 2 m från gränsen. Då kan du ju underhålla din byggnad utan att inkräkta på någon annans fastighet.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Som en parentes: du kan till och med få bygglov på grannens fastighet (eller vilken annan fastighet som helst).

Det ligger på den som bygger att se till att ha råådighet över marken det ska byggas på.
 
Claes Sörmland
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Godkännandet (2004) jag fick var att bygglovshandläggaren sa "vi tar hand om det och godkänner" och sedan var det klart. Det kanske är annorlunda idag. Det är ingen parkmark/allmän plats i och med att det inte finns någon detaljplan på kommunens mark heller.
Jag tror att det var rätt mycket hejsvejs ute i kommunerna 2004. Det känns som att när nya PBL kom till 2010 och 80-talisterna tog över efter de äldre som pensionerades så började man följa PBL mycket mer strikt. For better and worse.
 
Vad är rekommenderade minsta storlek för ett garage?

Jag menar för att parkera en bil kunna kliva i och ur bilen
 
Talvan Talvan skrev:
Vad är rekommenderade minsta storlek för ett garage?

Jag menar för att parkera en bil kunna kliva i och ur bilen
Någon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.