Mina föräldrar vill renovera sitt badrum. Idag har de toalett, enkelt handfat, badkar samt tvättmaskin enligt första skiss. De vill gärna lägga till dusch och behålla resten (dubbelhandfat är inte ett måste).
Funderar på om planlösning enligt andra skiss hade funkat. Ev. blir det för lite utrymme för toalettstol. Kanske rummet också upplevs som trångt?
Har någon andra förslag/synpunkter tas det tacksamt emot!

Ritning av badrum med mått, inklusive toalett, handfat, badkar, tvätt, och ordet "Nuvarande".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En planritningsskiss över ett badrum med dusch, dubbelhandfat, badkar, toalett, och tvättmaskin. Text "Förslag" i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vrid badkaret så det hamnar längs bortre kortsidan. Medsols längs väggarna från dörröppningen: Handfat, badkar, dusch, wc, tvättmaskin.
 
  • Gilla
obiwan
  • Laddar…
BirgitS
O obiwan skrev:
Funderar på om planlösning enligt andra skiss hade funkat. Ev. blir det för lite utrymme för toalettstol.
För att få en lättstädad toalett bör den helst ha närmare 80 cm utrymme.
266 cm - drygt 60 cm för tvättmaskin - 80 cm för toalett ger ett badkar på 120 cm.

Väldigt trångt att komma in i duschen med en sån duschvägg.
Väldigt trångt att göra rent utsidan av duschväggen och högersidan av handfatet.
Var ska handdukarna hängas?
Var ska man ha toapappret?
O obiwan skrev:
Kanske rummet också upplevs som trångt?
Redan dagens rum ser väl trångt ut när sakerna står så tätt på varandra längs ena väggen.
 
  • Gilla
obiwan
  • Laddar…
BirgitS
S Skopan skrev:
Vrid badkaret så det hamnar längs bortre kortsidan. Medsols längs väggarna från dörröppningen: Handfat, badkar, dusch, wc, tvättmaskin.
Menar du att man bör byta plats på dusch och badkar?
 
S Skopan skrev:
Vrid badkaret så det hamnar längs bortre kortsidan. Medsols längs väggarna från dörröppningen: Handfat, badkar, dusch, wc, tvättmaskin.
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att man bör byta plats på dusch och badkar?
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att man bör byta plats på dusch och badkar?
Om jag uppfattar det rätt så blir det ungefär som nedan. Det blir svårt att lösa dusch-delen med en glasvägg, krävs duschrum eller tre glasväggar.
 
  • Planritning av badrum med badkar, dubbelt handfat, dusch, toalett, och tvätt. Mått angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hur stort ska badkaret vara?
Nu har du typ ritat in ett som är 180 cm och förut ett på under 150 cm.

Hur stor dusch vill de ha?
Förut ritade du väl in som var max 60 cm bred, vilket är litet.

O obiwan skrev:
Det blir svårt att lösa dusch-delen med en glasvägg, krävs duschrum eller tre glasväggar.
U-dusch
Men egentligen kanske det räcker med en duschvägg mot toaletten eftersom badkaret tål vatten och det är rätt långt bort till handfatet.
 
  • Gilla
obiwan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För att få en lättstädad toalett bör den helst ha närmare 80 cm utrymme.
266 cm - drygt 60 cm för tvättmaskin - 80 cm för toalett ger ett badkar på 120 cm.

Väldigt trångt att komma in i duschen med en sån duschvägg.
Väldigt trångt att göra rent utsidan av duschväggen och högersidan av handfatet.
Var ska handdukarna hängas?
Var ska man ha toapappret?

Redan dagens rum ser väl trångt ut när sakerna står så tätt på varandra längs ena väggen.
Ja, jag tror också toaletten blir största utmaningen.

Duschväggen är kanske onödigt stor i skissen. Jag har en liknande lösning själv med en öppning på 60 cm (blir nog mindre här). Den går att vrida så det är inte så svårt att göra rent.
Handdukarna skulle kunna hängas på bortre kortsidan till höger, "onvapå" badkaret.

Funderade också på toapappret, kanske fästa på tvättmaskinen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur stort ska badkaret vara?
Nu har du typ ritat in ett som är 180 cm och förut ett på under 150 cm.

Hur stor dusch vill de ha?
Förut ritade du väl in som var max 60 cm bred, vilket är litet.


U-dusch
Men egentligen kanske det räcker med en duschvägg mot toaletten eftersom badkaret tål vatten och det är rätt långt bort till handfatet.
U-dusch är faktiskt ingen dum idé. När den inte används och är ihopvikt känns det också luftigare, speciellt utifrån toalettens perspektiv sas.
 
BirgitS
En duschdörr alltså och inte en duschvägg. Ja, duschdörrar är mer praktiskt i trånga utrymmen och då särskilt de som är vikbara på mitten.

Det är nog viktigt att du ritar med korrekta mått för annars är det väldigt lätt att lura sig själv, egen erfarenhet.
 
  • Gilla
obiwan
  • Laddar…
Förslagen ser inte alls bra ut, iallafall inte om dina föräldrar tänkt bo kvar när de blir gamla. Det behöver vara gott om plats bredvid toaletten för en hjälpare eller en rullstol.

Det finns badkar som är avsedda att duscha i, ett sådant med en duschvägg funkar mycket bättre än att ha både badkar och dusch enligt min mening.

Detta har vi och är väldigt nöjda med:
https://www.k-rauta.se/produkt/duschbadkar-svedbergs-160*70-85-hoger/7323100063724

Finns även varianter med lite rundare former:
https://comfornette.com/products/bahamas-duschbadkar
 
  • Gilla
obiwan och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Förslagen ser inte alls bra ut, iallafall inte om dina föräldrar tänkt bo kvar när de blir gamla. Det behöver vara gott om plats bredvid toaletten för en hjälpare eller en rullstol.

Det finns badkar som är avsedda att duscha i, ett sådant med en duschvägg funkar mycket bättre än att ha både badkar och dusch enligt min mening.

Detta har vi och är väldigt nöjda med:
[länk]

Finns även varianter med lite rundare former:
[länk]
Ja, badkar med duschvägg får det bli om det inte funkar att ha båda separat. T ex om man skulle mindre handfat och u-dusch, som alltså tar mindre plats ihopvikt.
 
  • Ritning av ett badrum med badkar, handfat, dusch, toalett, tvätt, mått angivna i centimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Instämmer i @Anna_H ’s inlägg. Kolla in rekommendationer för ett handikappanpassat badrum. Det gäller även dörrbredden som behöver vara minst 90-cm.

Rent krasst blir det alldeles för trångt med både dusch och badkar.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Ett ytterligare tips är att du ritar upp badrummet i tex RoomSketcher. Min erfarenhet är att det då är mycket lättare att hjälpa sina föräldrar med en rumsplanering när man kan se förslagen i 3D.

Trånga utrymmen blir väldigt uppenbara då och det är lätt att prova olika möblering.

Finns det inget fönster i det där badrummet förresten?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ett ytterligare tips är att du ritar upp badrummet i tex RoomSketcher. Min erfarenhet är att det då är mycket lättare att hjälpa sina föräldrar med en rumsplanering när man kan se förslagen i 3D.

Trånga utrymmen blir väldigt uppenbara då och det är lätt att prova olika möblering.

Finns det inget fönster i det där badrummet förresten?
Jo, jag får testa RoomSketcher.

Inget fönster nej, det är bostadsrätt. Man har i princip ok från styrelse att ändra placering på brunn/-ar osv, så länge det görs enligt konstens alla reglier etc.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag skulle ha badkar med duschvägg samt skippat dubbelkommod då det inte är något jättebadrum, vet inte om ni ska ha torktumlare på tvättmaskinen men det gör ju också att rummet känns mycket mindre
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.