J
Hej!

Har ett ganska nytt badrum (4år) där det i dagsläget är ett badkar. Önskar nu göra om detta till en dusch. Det som nu begränsar fantasin är ett fönster som sitter precis där jag skulle vilja sätta en duschvägg, ett avlopp som sitter mitt i öppningen och att den infällda delen som nu är ett badkar endast är 70cm djup. Se bild.
Har ni några tips på lösningar? Har funderat på att endast sätta en fristående duschvägg mitt i öppningen ca 120cm ut och därmed ha öppet både vid fönstret och hörnet (se bild). Känns dock som att borde gå att göra med mer finess för att få till en mer stängd dusch.

Kom gärna med förslag!! Vill dock inte bara ställa in en duschkabin :)
 
  • Skiss av ett litet badrum med toalett, fönster och plats för handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett badrum med toalett, handfat, och dusch, i skissformat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är ju olämpligt (ökad risk för vattenskador inne i väggen) att ha ett fönster i duschen så jag tycker att i ditt fall så är ju en U-dusch med två duschdörrar som ser till att fönstret hamnar utanför duschen lämplig.
 
S
Jag har ett fönster halvt i duschen vilket är väldigt trevligt, men fönstret blir blött i princip varje gång jag duschar hur försiktig jag är. Är det inte stänk så är det kondensen. Inget att rekommendera alltså.
Är tätskiktet anslutet mot fönsterkarmen minimerar man ju risken för fuktskador på allt förutom själva fönstret i alla fall..
Hur brett är utrymmet sett från toalettens placering? Ett normalt badkar är väl ca 160 cm. Isf bör du ha gott om utrymme att placera duschen så långt till vänster som möjligt sett från toalettens håll. Sätt sedan upp vikbara glasväggar/dörrar eller duschdraperi. Den tomma ytan som blir mellan duschen och väggen med fönstret kan du hänga handdukarna, montera in ölkran eller ställa en växt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
S Simno skrev:
Jag har ett fönster halvt i duschen vilket är väldigt trevligt, men fönstret blir blött i princip varje gång jag duschar hur försiktig jag är. Är det inte stänk så är det kondensen. Inget att rekommendera alltså.
Är tätskiktet anslutet mot fönsterkarmen minimerar man ju risken för fuktskador på allt förutom själva fönstret i alla fall..
Hur brett är utrymmet sett från toalettens placering? Ett normalt badkar är väl ca 160 cm. Isf bör du ha gott om utrymme att placera duschen så långt till vänster som möjligt sett från toalettens håll. Sätt sedan upp vikbara glasväggar/dörrar eller duschdraperi. Den tomma ytan som blir mellan duschen och väggen med fönstret kan du hänga handdukarna, montera in ölkran eller ställa en växt.
Hej och tack för svar!
Det stämmer att utrymmet är 160cm brett.
Har också tänkt att det bästa vore att hålla sig långt ifrån fönstret. Dock är ju utrymmet bara 70cm djupt vilket gör att duschen blir väldigt grund om man sätter en vägg precis vid hörnet. Avloppet hamnar då också direkt under väggen - inte bra. Kanske om man kan bygga ut något litet glasparti typ 30cm från hörnet ut i rummet och därefter en glasvägg...?
 
S
J Jacob H skrev:
Hej och tack för svar!
Det stämmer att utrymmet är 160cm brett.
Har också tänkt att det bästa vore att hålla sig långt ifrån fönstret. Dock är ju utrymmet bara 70cm djupt vilket gör att duschen blir väldigt grund om man sätter en vägg precis vid hörnet. Avloppet hamnar då också direkt under väggen - inte bra. Kanske om man kan bygga ut något litet glasparti typ 30cm från hörnet ut i rummet och därefter en glasvägg...?
70 cm är absolut i det minst laget, men inte helt ovanligt i en dusch. Dock funkar det ju som sagt inte pga brunnen. Ja ett litet glasparti kan ju funka. 30 cm låter dock som onödigt mycket, men det är svårt att säga utan att se exakt var glasväggen/dörren hade hamnat i förhållande till golvbrunnen. En dusch på typ 80x100cm är helt ok enligt mig i alla fall.
Jag tänker bara så inte det ser konstigt ut att duschen sticker ut så långt från hörnet.

Har du testat fallet mot golvbrunnen så inte vattnet drar iväg åt fel håll om du placerar duschen där?
 
BirgitS
Med en U-dusch borde väl golvbrunnen hamna inuti duschen:
Teknisk ritning av ett objekt med måttangivelser: 930 mm bredd, 780 mm djup, radie 415 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.inr.se/sortiment/duschvaggar/u-dusch-linc-monument

Räcker 78 cm för att golvbrunnen ska hamna inuti duschen?

Ovanstående är bara ett av flera företag som har U-duschar.

Där vi bodde förut hade vi ett badrum som hade en 40 cm djup nisch i hörnet där duschen skulle vara och då lyckades en säljare hitta en kombination av två avrundade duschdörrar som fungerade som gav en mycket rymlig dusch där ena duschdörren satt på väggens ytterhörn så att vi slapp måttbeställa. Det borde fungera även i ditt fall men då behöver man prata med en säljare som har mallar eller kan rita upp exakt hur duschdörrarna är formade i de olika storlekarna.
 
  • Gilla
Jacob H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S Simno skrev:
En dusch på typ 80x100cm är helt ok enligt mig i alla fall.
Det är vad vi har nu och det känns rymligare än den 90x90 cm med lätt rundade dörrar som vi hade förut.
 
Lyssna på @BirgitS. Hennes ide' är genialisk. Om avloppet ändå hamnar lite utanför, behöver inte väggarna ligga dikt mot golvet. Men har du bara ett skapligt fall mot brunnen, lär det gå bra ändå. Dessutom kan många av dessa U-dörrar fälllas inåt, när duschen inte används. På så vis tar dushen nästan ingen plats alls när den inte används.
Men framförallt skulle det bli en väldigt snygg lösning, som dessutom skyddar fönstret.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Med en U-dusch borde väl golvbrunnen hamna inuti duschen:
[bild]
[länk]

Räcker 78 cm för att golvbrunnen ska hamna inuti duschen?

Ovanstående är bara ett av flera företag som har U-duschar.

Där vi bodde förut hade vi ett badrum som hade en 40 cm djup nisch i hörnet där duschen skulle vara och då lyckades en säljare hitta en kombination av två avrundade duschdörrar som fungerade som gav en mycket rymlig dusch där ena duschdörren satt på väggens ytterhörn så att vi slapp måttbeställa. Det borde fungera även i ditt fall men då behöver man prata med en säljare som har mallar eller kan rita upp exakt hur duschdörrarna är formade i de olika storlekarna.
Tack för dina tips!!

Räcker nog inte riktigt för att täcka golvbrunnen men jättebra förslag på något att titta vidare på.
Vill ju gärna använda utrymmet till en dusch modell större, annars kan man ju absolut sätta in u-dusch eller mer en fyrkantig låda mitt i nischen. Bra förslag att kolla med någon bra säljare!
 
J
Hej igen!

Har nu ytterligare en fundering på lösning. Tänker att jag bygger upp en vägg med Lux Element enligt bild nedan. Skulle vilja sätta rundade duschväggar som bilden visar för att få extra rymd i duschen. Den skulle då bli ca 100cm bred och dörrarna skulle vara 80cm var. Någon som vet om det går att justera sådana dörrar så att de blir stängda (sänks ner mot marken) i det läget? I förhållande till hörndusch skulle ju dessa vara "stängda" när de är 45grader mer utfällda än normalt. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Mvh Jacob
 
  • 3D-modell av ett hörn med bänk, skåp och transparent cylinder. Gråskalor med blåtonat cylindriskt objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du behöver en mycket stadig vägg om du ska hänga en duschdörr som väger upp mot 40 kg på den, det blir en hel del kraft utåt i skruvinfästningarna.

Åtminstone Macro Design har en del duschdörrar som kan justeras för att väggarna är lite sneda i förhållande till varandra men 45 grader är jag ju tveksam till, men kontakta dem och fråga. INR är ett annat företag som gör en del specialbeställningar.
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver en mycket stadig vägg om du ska hänga en duschdörr som väger upp mot 40 kg på den, det blir en hel del kraft utåt i skruvinfästningarna.

Åtminstone Macro Design har en del duschdörrar som kan justeras för att väggarna är lite sneda i förhållande till varandra men 45 grader är jag ju tveksam till, men kontakta dem och fråga. INR är ett annat företag som gör en del specialbeställningar.
Ja du har helt rätt i det förstås. Tänker att jag isåfall bygger lite hyllor på andra sidan duschen som också fungerar som ytterligare stabilitet. TACK för tips om Macro Design. Hade helt missat dem! Hittade direkt att deras Spirit duschdörr går att justera 90grader! Helt perfekt!
 
BirgitS
Tänk att det är så stor justering man kan göra.

Det blir stabilare om väggen går upp till tak eller åtminstone har en pelare i framkant som kan sättas fast i taket.
 
Kanske inte det roligaste alternativet men för att skydda fönstret skulle du i princip kunna sätta upp en draperistång alternativt en gardinskena i taket längs med fönsterväggen och ett snyggare draperi samt en fristående vägg på utsidan.

För som jag förstår det är de ungefär 70 cm mellan fönsterväggen och den andra väggen och då kommer de snabbt bli väldigt trångt om du ska sätta duschväggar på båda sidorna. Om du jätte gärna vill ha duschväggar skulle jag kolla med en glasmästare då dom kan göra rätt mycket
 
BirgitS
B Buster65 skrev:
För som jag förstår det är de ungefär 70 cm mellan fönsterväggen och den andra väggen och då kommer de snabbt bli väldigt trångt om du ska sätta duschväggar på båda sidorna.
Om du menar nischens bredd så är den nog minst 1,5 m eftersom det har stått ett badkar där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.