Man behöver nog gå betydligt mer i detalj i underlagen för att kunna jämföra. VVS posten är tex bara uppskattad i materialspecen som postats (som fö är ett jättejobb att ta fram - all respekt för det). Bara ett badrum kostar ju lätt 250tkr i dagsläget.

Bygglovsavgiterna är ju egentligen helt ointressanta att ha med i en jämförelse då de inte går att påverka och dessutom skiljer sig mellan olika kommuner. Där är det bara att bita ihop och betala :).

10% för oförutsett skulle jag nog påstå är för lågt :).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R
Kretikos Kretikos skrev:
Nu var det inte min kalkyl...🙂
T ToreJ01 skrev:
Nu har Jag kollat med byggnadskontoret i Mora. 25000:- är väl tilltaget för ett bygglov på en ordinär tomt.
Kostnad för nybyggnadskarta tillkommer. I övrigt inga tillkommande kostnader avseende bygglov.
Obs att detta skiljer sej mellan kommuner.
det ingår inte nybyggnadskarta, utsättning, lägeskontroll. Dessa saker är ganska avgörande för ett bygglov.
 
MrJay
Erfarenheten säger att det kommer gå åt minst 10x spik vad som anges här. Också i all ärlighet, det är väääldigt få hus som består helt av virke och annat material från Byggmax, kvaliteten är godkänt men inte bra om man säger så. TS, ett hett tips är att beställa ett färdigt modulhus hus från fabrik i Bosnien likt vad vi har här. Jag känner flera som gjort det och det är klart billigare.
 
MrJay
Jasmin Ramovic Jasmin Ramovic skrev:
Grymt jobbat!!! Respekt till dig 🙏💪💪 Vilket program använder du?
Det där ser helt klart ut som SketchUp
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R
MrJay MrJay skrev:
Erfarenheten säger att det kommer gå åt minst 10x spik vad som anges här. Också i all ärlighet, det är väääldigt få hus som består helt av virke och annat material från Byggmax, kvaliteten är godkänt men inte bra om man säger så. TS, ett hett tips är att beställa ett färdigt modulhus hus från fabrik i Bosnien likt vad vi har här. Jag känner flera som gjort det och det är klart billigare.
Billigare, absolut men du får en Lada och i Sverige så jämförs LB-hus med en wolksvagen och lösvirke blir bra mycket bättre beroende på kvaliteten på hantverkarna.
 
MrJay
R Janu78 skrev:
Billigare, absolut men du får en Lada och i Sverige så jämförs LB-hus med en wolksvagen och lösvirke blir bra mycket bättre beroende på kvaliteten på hantverkarna.
Helt fel! Och det heter Volkswagen, vilket iofs inte är något speciellt. Du får gärna lägga fram bevis på ditt påstående att man får ett skithus, a’la Lada.
 
Jag har raderat diverse tjafs. Diskutera sakligt, utan personliga påhopp, tack.

/Moderator
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Nu har Jag kollat med byggnadskontoret i Mora. 25000:- är väl tilltaget för ett bygglov på en ordinär tomt.
Kostnad för nybyggnadskarta tillkommer. I övrigt inga tillkommande kostnader avseende bygglov.
Obs att detta skiljer sej mellan kommuner.
Sen kan ju kommunen högst troligt vilja ha diverse handlingar t.ex. konstruktionsritningar, geotekniska undersökning, energiberäkning, fuktskyddsbeskrivning etc. Måste vara på plats innan man får klart för start. Inte gratis att ta fram dessa om man inte tar reda på hur man gör det själv.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Här är vad Jag kom fram till.
Här en mer detaljerad kalkyl på vvs.
Har säkert glömt nåt men inga stora saker hoppas Jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.