Är i färd med att bygga ett uterum där vi har kommit en bit och nu kommer snart limträbalkarna hem.

Ska ansluta 12 st mot befintlig yttervägg men börjar fundera om vilket som är det bästa tillvägagångsättet att montera dit dem.

Hade tänkt montera en regel på befintligt hus och lägga balkarna uppe på, och även lägga dem uppe på hammarbandet uterummets yttervägg. 7 graders lutning. kapa limträbalkarna så dem ligger dikt längs hammarbandet.

Hur hade ni gjort? Balkskor? anslutning mot regeln på befintlig vägg istället för att lägga balkarna uppe på? Skruva hur? Vilken skruv? vinkeljärn? etc.

Mått limträbalk 56*225 5300
mått på rum 4800
 
  • Enkel linjeteckning av en limträbalk, hammarband och regel för en byggkonstruktion.
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det brukar vara klokast att lägga balkarna på (vägg) reglen. Du kan jacka ur en anläggningsyta i balkens ände. Mellan bjälkarna kan du fästa bitar av 45x220 eller 45x195, urjackningen anpassas efter valet. Även vid hammarbandet brukar det bli bra att fylla ut mellanrummen. Allt blir tätt och i vinkel samt att delar av infästningen döljs, särskilt uppe vid befintlig vägg.
Mycket beror på tänkt slutresultat men detta är ett sätt.
 
  • Gilla
larsa100
  • Laddar…
Tack för ditt inlägg, mycket bra idéer. Kommer göra så med bitarna emellan, tror det blir bra hos mig.👍
 
  • Gilla
Spikrätaren
  • Laddar…
Så här skulle jag göra.
Dimensionen är gränsfall vid snözoon 2.
 
  • Tredimensionell skiss av en pergola med horisontella reglar monterade på stolpar, enkel och stilren design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvitt ritning, träkonstruktion, metallbeslag, skruvar, minimalistiskt, ingen bakgrund, detaljstudie, hörnförstärkningar, ingen text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit CAD-illustration av balkar och plåtbeslag i en konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Så här skulle jag göra.
Dimensionen är gränsfall vid snözoon 2.
Tack för ditt inlägg och de beskrivande bilderna! Verkligen uppskattat.

Fråga om tillvägagångssätt: Hade du
A) sågat alla balkar likadant i bakkant innan montering med följd att de avviker något mot befintligyttervägg som är lite ojämn eller
B) försökt passa in dem på plats och rita av dem mot väggen där dem ska sitta?
 
L larsa100 skrev:
Tack för ditt inlägg och de beskrivande bilderna! Verkligen uppskattat.

Fråga om tillvägagångssätt: Hade du
A) sågat alla balkar likadant i bakkant innan montering med följd att de avviker något mot befintligyttervägg som är lite ojämn eller
B) försökt passa in dem på plats och rita av dem mot väggen där dem ska sitta?
Om väggen är ojämn hade jag riktat plankan mot väggen och hållit den rak med snörslå och salat ut där det glipar.
Leta reglar att skruva i. 3st 6x120 vid varje balk.
Kolla framkanten med snörslå och justersåga vid behov.
 
T ToreJ01 skrev:
Om väggen är ojämn hade jag riktat plankan mot väggen och hållit den rak med snörslå och salat ut där det glipar.
Leta reglar att skruva i. 3st 6x120 vid varje balk.
Kolla framkanten med snörslå och justersåga vid behov.
Tack för bra beskrivning.

Finns det nåt bra knep för att såga rätt så de vågräta kapen blir rätt i bägge ändar om man säger? Hittade nån youtube-video där dem satte en kloss så långt ner som urkapet (birds mouth) skulle sågas innan dem ritade av vinkeln mot väggen. Gick inte att direkt kopiera metoden så som bilderna ovan föreslår. Vilken jag tänkt försöka ge mig på 🙂
 
T
Om du sätter plankan/regeln mot väggen på samma höjd och salar ut från väggen så att den är rak och sen bygger väggen rakt så ska avståndet från plankan på väggen och hammarbandet vara samma. Det betyder att den enda variabla längden är takbjälkens avslut mot väggen.
Vinkeln på bjälkens bakant ska vara samma (lodrät) så du kan mäta ut hur långt urkapningen ska vara där och sätta en "nollpunkt" och sen ska avståndet till nästa urkapning vid hammarbandet vara samma på alla bjälkar.
Sen bestämmer du om du ska ha en "birds mouth", dvs en trekantig urkapning för hammarbandet, eller om du vill ha en rak kapning så att yttre änden är "lägre" - så som du har ritat på din skiss.

Urkapningen på bjälken mot väggreglen ska vara lika hög på alla bjälkar med utgångspunkt från ditt märke/nollpunkt. Den kan dock skilja i längd om väggen är väldigt ojämn, men skiljer det inte mer än någon centimeter eller så kan du strunta i det och göra den lika på alla. Den"glipan" täcks av råsponten sen som kan formsågas efter väggen.

Jag hoppas det var begripligt, annars får du säga till så får jag förtydliga.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.