Shibby Shibby skrev:
ABS wheels
Synd för dig, bra för oss andra att veta var vi inte ska köpa däck och fälg.
 
  • Gilla
Doldaskruvar och 1 till
  • Laddar…
Det du får göra är väl att gå på ABS igen med fakta ? I inledningsskedet kanske det inte fanns så mycket sådant.
Det ska dock sägas att ingen bil har skruvar eller muttrar till hjul i nåt speciellt hårt material. Det brukliga är nog 8.8 grejer. Ska vara att nån pinnskruv är 10.9 men aldrig högre. 12.9 blir hårt som glas och är direkt olämpligt som skruv i dylika områden.
Det är väl flera faktorer som ställt till det, Kort skruvutstick original kanske, det i kombo med andra fälgar och muttrar skapade detta. Rimligen borde ABS ta detta oavsett. Det är ändå inget som även en van montör kanske hade upptäckt eller tänkt på. Själv tänkte jag ju mer på att det kanske var osedvanligt lite gängutstick så man rimligen borde ha tänkt på det men nu var det ju inte så. Det var ju mest kombinationen som vart tokig.........Och som jag redan påpekat så är det ingen i branschen som gör ingående kontroller och tester på alla kombinationer. Det skulle vara helt omöjligt. Den lilla promille som ändå blir fel borde rimligen lev stå för. Men då måste man ju presentera fakta på ett sakligt sätt.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Shibby Shibby skrev:
Det slutade med att verkstaden borrade ur pinnbulten. Det gick inte på något annat sätt. Det gick åt några timmar och en del borr på köpet pga det hårda stålet i skruven. Tyvärr visade det sig sedan att Tesla inte har dessa pinnbultar som reservdelar, utan säljer enbart hela navet.
Kostnad hittills för att få väck muttern: ca 2500kr.
Beroende på om jag får tag på rätt pinnbult eller får använda mig av ett begagnat hjulnav kommer det sluta på mellan ca 3500kr-5500kr.

Är därför på jakt efter en passande pinnbult ifrån något annat fabrikat just nu med nedan mått.

[bild]
1. Length under head: 46mm
2. Knurl length: 16mm
3. Knurl OD: 15.7mm

Angående ursprungsproblemet med felaktig fälg/mutter:
Mätte och utsticket är lika långt (11mm) ifrån fälgens plana yta i skruvhålet. Dock blir det ändå skillnad:
  • Det specialinpassade hålet i fälgen är inte lika djupt som i orginalfälgen, vilket gör att muttern hamnar några mm längre ut.
  • Eftermarknadsmutterns kona är några mm högre än orginalmuttern
  • Eftermarknadsmuttern har några mm svets i botten av mutterdelen, vilket gör att hylsan inte kommer lika djupt ner.
Sedan har vi ju på toppen av detta ytterligare att:
  • Eftermarknadsmuttern har 17mm fattning medan orginalmuttern har 21mm fattning. Det är STOR skillnad i skjuvarea och framförallt skjuvspänning i brottsnittet bara på detta.
  • Eftermarknadsmuttern med största sannolikhet har för låg hållfasthet. Orginalbulten är högst troligt 10.9 (alt. 12.9) och därmed har orginalmuttern även 10 eller 12 i hållfasthet. Det har INTE denna eftermarknadsmutter kan jag ju säga baserat på hur mjuk den är!

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Hur i helvete ska detta ansvar inte kunna ligga på ABS wheels som skeppar komplett hjulpaket med specialanpassade fälgar och muttrar?? Det är ju helt OMÖJLIGT att lägga detta ansvar på en bilmekaniker som har 5min på sig att smacka dit hjulen vid skifte!
Om du kollar tex ebay måste det ju finnas nån som säljer pinnskruvarna löst.. Tesla är ju ganska stora i USA... :)

Skulle gissa att skruvarna håller 10.9, men muttrarna är nog oftast mjukare, dvs 8.8... Man rensar hellre gängorna på muttern som är enkel att byta... Tror i övrigt din analys är korrekt, minskad nyckelvidd i kombination med tjockare fälg var inte bra...

Tar inte ABS på sig det hela hade jag lagt några minuter varje dag på att tala om det i varje post de gör på sociala medier.
 
  • Gilla
Doldaskruvar och 1 till
  • Laddar…
Shibby Shibby skrev:
Det slutade med att verkstaden borrade ur pinnbulten. Det gick inte på något annat sätt. Det gick åt några timmar och en del borr på köpet pga det hårda stålet i skruven. Tyvärr visade det sig sedan att Tesla inte har dessa pinnbultar som reservdelar, utan säljer enbart hela navet.
Kostnad hittills för att få väck muttern: ca 2500kr.
Beroende på om jag får tag på rätt pinnbult eller får använda mig av ett begagnat hjulnav kommer det sluta på mellan ca 3500kr-5500kr.

Är därför på jakt efter en passande pinnbult ifrån något annat fabrikat just nu med nedan mått.

[bild]
1. Length under head: 46mm
2. Knurl length: 16mm
3. Knurl OD: 15.7mm

Angående ursprungsproblemet med felaktig fälg/mutter:
Mätte och utsticket är lika långt (11mm) ifrån fälgens plana yta i skruvhålet. Dock blir det ändå skillnad:
  • Det specialinpassade hålet i fälgen är inte lika djupt som i orginalfälgen, vilket gör att muttern hamnar några mm längre ut.
  • Eftermarknadsmutterns kona är några mm högre än orginalmuttern
  • Eftermarknadsmuttern har några mm svets i botten av mutterdelen, vilket gör att hylsan inte kommer lika djupt ner.
Sedan har vi ju på toppen av detta ytterligare att:
  • Eftermarknadsmuttern har 17mm fattning medan orginalmuttern har 21mm fattning. Det är STOR skillnad i skjuvarea och framförallt skjuvspänning i brottsnittet bara på detta.
  • Eftermarknadsmuttern med största sannolikhet har för låg hållfasthet. Orginalbulten är högst troligt 10.9 (alt. 12.9) och därmed har orginalmuttern även 10 eller 12 i hållfasthet. Det har INTE denna eftermarknadsmutter kan jag ju säga baserat på hur mjuk den är!

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Hur i helvete ska detta ansvar inte kunna ligga på ABS wheels som skeppar komplett hjulpaket med specialanpassade fälgar och muttrar?? Det är ju helt OMÖJLIGT att lägga detta ansvar på en bilmekaniker som har 5min på sig att smacka dit hjulen vid skifte!
Stort tack för en mycket informativ och bra tråd. 👌👍Jag köpte också fälgar till min Model Y hos ABS Wheels och kan bara hålla med. ABS Wheels har ju absolut inte specialanpassade fälgar och muttrar som passar Tesla. Jag vill till och med påstå att de inte har fälgar som passar bra till något bilmärke! De har ju hittat på ett sätt att göra fälgarna assymetriska så att de passar lika dåligt till alla bilar. "En fälg täcker upp till 9 olika bultindelningar. " https://www.abswheels.se/abs360/

Resultatet av deras "uppfinning" är ju att man måste använda väldigt tunna muttrar, som det knappt går att få på en hylsa på eftersom de sitter helt o-centrerat i hålet i fälgen. Större muttrar får helt enkelt inte plats. Dessutom skickar de med sina muttrar som är alldeles för långa för många bilar, och dessutom som tydligt visats här är alldeles för klena. Man kan ju inte ens dra åt dem med det moment som de själva rekommenderar utan att de går sönder.

Det här skulle jag säga är rent lurendrejeri. Vad de skulle skriva på sin hemsida är att de säljer fälgar som "går" att använda till flera olika bilmärken; om man är villig att acceptera alla de svagheter och problem som deras "uppfinning" ger upphov till.

Jag hade absolut inte köpt några fälgar från dem om jag hade vetat detta. Och har efter att ha läst denna tråd och andra trådar på samma ämne insett att jag haft tur att ingen bult ännu har gått av. Så mina vinterhjul som jag precis skulle byta till med ABS-fälgar kommer jag inte sätta på. Istället har jag precis köpt ett par fälgar som är specialanpassade till Tesla på riktigt, snygga var dem också!
https://www.oclbrorssons.se/alufalg/mak-falgar/solar-black/

Nu blir det till att boka tid på däckverkstad för att flytta däcken från ABS-fälgar till de nya fälgarna i nästa vecka, ha en trevlig helg 😃
 
D Doldaskruvar skrev:
Stort tack för en mycket informativ och bra tråd. 👌👍Jag köpte också fälgar till min Model Y hos ABS Wheels och kan bara hålla med. ABS Wheels har ju absolut inte specialanpassade fälgar och muttrar som passar Tesla. Jag vill till och med påstå att de inte har fälgar som passar bra till något bilmärke! De har ju hittat på ett sätt att göra fälgarna assymetriska så att de passar lika dåligt till alla bilar. "En fälg täcker upp till 9 olika bultindelningar. " [länk]

Resultatet av deras "uppfinning" är ju att man måste använda väldigt tunna muttrar, som det knappt går att få på en hylsa på eftersom de sitter helt o-centrerat i hålet i fälgen. Större muttrar får helt enkelt inte plats. Dessutom skickar de med sina muttrar som är alldeles för långa för många bilar, och dessutom som tydligt visats här är alldeles för klena. Man kan ju inte ens dra åt dem med det moment som de själva rekommenderar utan att de går sönder.
Köp vettiga hylsor så är det inga problem.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Köp vettiga hylsor så är det inga problem.
Var får man tag i vettiga hylsor?
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Köp vettiga hylsor så är det inga problem.
Tolkar du texten nedan som att hylsorna går sönder? Jag tolkar det som att muttrarna går sönder.
D Doldaskruvar skrev:
Resultatet av deras "uppfinning" är ju att man måste använda väldigt tunna muttrar, som det knappt går att få på en hylsa på eftersom de sitter helt o-centrerat i hålet i fälgen. Större muttrar får helt enkelt inte plats. Dessutom skickar de med sina muttrar som är alldeles för långa för många bilar, och dessutom som tydligt visats här är alldeles för klena. Man kan ju inte ens dra åt dem med det moment som de själva rekommenderar utan att de går sönder.
 
K Kane skrev:
Tolkar du texten nedan som att hylsorna går sönder? Jag tolkar det som att muttrarna går sönder.
Exakt det är muttrarna som går av
 
D Doldaskruvar skrev:
Exakt det lite muttrarna som går av
Så det skulle behövas bra muttrar ,
 
D Doldaskruvar skrev:
Exakt det är muttrarna som går av
Har du reklamerat dem till ABS? Vilket moment rekommenderades? Är det M12, M14 eller någon annan storlek?
 
K Kane skrev:
Har du reklamerat dem till ABS? Vilket moment rekommenderades? Är det M12, M14 eller någon annan storlek?
I mitt fall har ju inte någon mutter gått av ännu. Men de som har haft det problemet har tyvärr inte fått någon hjälp av ABS. ABS är ju också på svarta listan eftersom de inte följer ARNs råd, så med den bakgrunden är det inte så mycket att göra.
 
K Kane skrev:
Har du reklamerat dem till ABS? Vilket moment rekommenderades? Är det M12, M14 eller någon annan storlek?
De rekommenderade 110Nm för mina muttrar.
Vet inte dimensionen på rak arm. Men kan kolla det.
 
Redigerat:
Snygga men enligt min mening för tunt gods för det våld som dylika hjulmuttrar brukar få utså över tid.
 
S Slarvpellen skrev:
Snygga men enligt min mening för tunt gods för det våld som dylika hjulmuttrar brukar få utså över tid.
Hm, borde funka bättre med bultar än muttrar kan man tycka...
 
K Kane skrev:
Tolkar du texten nedan som att hylsorna går sönder? Jag tolkar det som att muttrarna går sönder.
Nej, det var svar till den som hade problem med ABS-hjulens ställbara bultcirkel. Dessa passar om man tar bort den vita plasthylsan.

Ett svart hårt fodral innehåller fyra olika färgade metallbehållare på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.