R Janu78 skrev:
Hej,
Till o börja med så vet jag inte vad som ingår ifrån LB-hus och inte.
Bygglov för 25000kr vet jag inte någon som har lyckats med, håller själv på och bygger hus nu i Alingsåskommun men är inte färdig håller på med inredningen och invändig målning. Men hittills så har bygglov, utsättning, mm som man inte kan eller får göra själv gått på 65800kr.
Det finns en del saker som saknas i kalkylen men som sagt jag kan och vill inte lägga ned en massa tid på hans kalkyl, ville bara upplysa er om att den inte kommer att hålla.
Bygglovsavgiften skiljer sej mellan kommuner. I min kommun Mora är avgiften för upp till 200m2 20000:- enligt prislista.
 
R
T ToreJ01 skrev:
Bygglovsavgiften skiljer sej mellan kommuner. I min kommun Mora är avgiften för upp till 200m2 20000:- enligt prislista.
Totalt med allt?
 
R Janu78 skrev:
Totalt med allt?
Kan väl tillkomma avgift för nybyggnadskarta i förekommande fall.
Men tomt och tomtkostnader ingår ju inte i kalkylen och inte heller schaktning och sånt.
 
R
R Janu78 skrev:
Totalt med allt?
Bifogar ett utdrag ur Byggahus. Jag kan lova att du inte kan få ett komplettbygglov för 20000kr om inte kommunen är desperata efter nya invånare!
Det är så många som tycker, tänker och säger så mycket i dessa trådar som i slutänden vilseleder personer och familjer.
 
  • Svensk text om bygglovskostnader i Göteborg; total avgift, detaljplaner, planavgifter och laghistorik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
T ToreJ01 skrev:
Kan väl tillkomma avgift för nybyggnadskarta i förekommande fall.
Men tomt och tomtkostnader ingår ju inte i kalkylen och inte heller schaktning och sånt.
Ja men nu blandar du ihop äpplen o päron ett komplett bygglov är med nybyggnadskarta, utsättning, startmöte, lägeskontroll mm.
 
R Janu78 skrev:
Ja men nu blandar du ihop äpplen o päron ett komplett bygglov är med nybyggnadskarta, utsättning, startmöte, lägeskontroll mm.
Om man vänder på det. Spelar detta någon roll om man jämför lösvirke mot paketbygge? Kan man få billigare bygglov om man köper helentrepenad via hustillverkare?
 
R
Kretikos Kretikos skrev:
Om man vänder på det. Spelar detta någon roll om man jämför lösvirke mot paketbygge? Kan man få billigare bygglov om man köper helentrepenad via hustillverkare?
Men det fanns med i kalkylen och det är det jag har svarat på!
 
R
Kretikos Kretikos skrev:
Om man vänder på det. Spelar detta någon roll om man jämför lösvirke mot paketbygge? Kan man få billigare bygglov om man köper helentrepenad via hustillverkare?
Bygger du med pakethus så antingen hjälper dom dig med bygglovshandlingar eller så tar dom hand om hela bygglovsansökan, bygger du själv och inte har kompletta handlingar så kommer bygglovet att bli dyrare med alla kompletteringar mm. Dom tar Tim taxa på hantering sedan har dom vissa saker på fastprisavtal.
 
R
Jasmin Ramovic Jasmin Ramovic skrev:
Kan du ge några exempel tack 🙏
Hej,
Hoppas du ser och läser alla inlägg, det jag vill ha sagt är att de flesta skriver och försöker försköna mycket när det gäller priser och kostnader har full respekt för att det kan skilja var i landet man är men det finns ingen kommun som jobbar gratis.
Var försiktiga och skapa er en egen uppfattning. Inte ens de flesta snickare klara av helheten med att bygga ett helt hus med all vad det innebär det är mycket att hålla koll på mer än att bara bygga huset!
 
Kanske bättre skippa den posten i jämförelsen helt. Jag har skickat in en del bygglovsansökningar som bollats en del fram och tillbaka mellan mig och handläggare men aldrig blivit dyrare än prislistan. I övrigt tyckte jag prisuppskattningen såg ok ut. Kul att kolla på då jag själv kanske bygger lösvirke om några år. Dock annan husmodell.
 
Men hålle med @Janu78. Det blir alltid dyrare än man tror. Tror det är en naturlag 🤓
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
R
Kretikos Kretikos skrev:
Kanske bättre skippa den posten i jämförelsen helt. Jag har skickat in en del bygglovsansökningar som bollats en del fram och tillbaka mellan mig och handläggare men aldrig blivit dyrare än prislistan. I övrigt tyckte jag prisuppskattningen såg ok ut. Kul att kolla på då jag själv kanske bygger lösvirke om några år. Dock annan husmodell.
Jag tycker att man går vara lite försiktig med priser mm. Tänk om denna familjen väljer o hå på dig kalkyl o så visar det sig att den håller inte alls tar du något ansvar för det, givetvis inte att göra en kalkyl är inte lätt speciellt inte med dessa förutsättningar i tråden.
Din kalkyl är ok men tror alldrig att den håller i slutändan, alla får göra som dom själva vill bara man inte vilseleder andra personer och familjer.
 
R Janu78 skrev:
Jag tycker att man går vara lite försiktig med priser mm. Tänk om denna familjen väljer o hå på dig kalkyl o så visar det sig att den håller inte alls tar du något ansvar för det, givetvis inte att göra en kalkyl är inte lätt speciellt inte med dessa förutsättningar i tråden.
Din kalkyl är ok men tror alldrig att den håller i slutändan, alla får göra som dom själva vill bara man inte vilseleder andra personer och familjer.
Nu var det inte min kalkyl...🙂
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Här är vad Jag kom fram till.
Snyggt jobbat
Jasmin Ramovic Jasmin Ramovic skrev:
Va grym du är!!! Ser jätte fint ut :D 🙏🙏🙏 Lyckades du få fram materialåtgången/ material lista? :D
Håller med, riktigt shysst.
En sak vad gäller materialåtgång i lösvirke: Räkna med spill ! Iaf 10-15% skulle jag lägga på.

Sen ovanpå det gäller väl den vanliga regeln vid husbygge: +30- 50% i budget och 50-100% i tid mot vad man beräknar, om man bygger själv.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Jag tycker att man går vara lite försiktig med priser mm. Tänk om denna familjen väljer o hå på dig kalkyl o så visar det sig att den håller inte alls tar du något ansvar för det, givetvis inte att göra en kalkyl är inte lätt speciellt inte med dessa förutsättningar i tråden.
Din kalkyl är ok men tror alldrig att den håller i slutändan, alla får göra som dom själva vill bara man inte vilseleder andra personer och familjer.
Nu har Jag kollat med byggnadskontoret i Mora. 25000:- är väl tilltaget för ett bygglov på en ordinär tomt.
Kostnad för nybyggnadskarta tillkommer. I övrigt inga tillkommande kostnader avseende bygglov.
Obs att detta skiljer sej mellan kommuner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.