Hej!

Jag fundera på att göra ett försök att gjuta en köksbänk av finbetong. Men vill ha en mörkgrå eller svart betong. Finns det att köpa färdig eller kan man med pigment färga betongsmeten? Jag vill inte eftermåla betongen.

Om man inte kan köpa färdigfärgad, Vilken typ av pigment köper man? speciell? Blir det bra resultat?
 
Ja det finns färdigfärgad betong, Kolla maxit eller finjas hemsidor för mer info. Har aldrig använt mig av det men jag antar att du bör vara extra noggrann när du blandar så att färgen blir jämn.
 
tack! ska kika efter!
 
Jag hjälpte en kompis gjuta en köksbänk. Det finns färpulver avsedd för betong att köpa (tror han köpte på K-Rauta). Vi körde med svart pulver, betongen blev ngt mörkare och efter att den oljats blev den mörkt grå.
 
Larsa skrev:
Jag hjälpte en kompis gjuta en köksbänk. Det finns färpulver avsedd för betong att köpa (tror han köpte på K-Rauta). Vi körde med svart pulver, betongen blev ngt mörkare och efter att den oljats blev den mörkt grå.
Nej va kul!

Berätta gärna lite,

Blev det ett bra resultat? Snyggt? Gick något snett när ni gjöt den? Alla tips är bra.

Hur tycker han att den är nu efter en tids användning?

Hur kan den ha blivit grå efter oljning? Oljan kanske löste upp pigmentet o tag fram själva betongen på ytan?
 
Hallå
Vi gjorde en form av formplyfa och lite lister. Bänken blev ganska stor i L-form med hål för häll i hörnet. Gjutningen gick kanonbra, men det blev lite små luftbubblor utmed kanten. Vi vibbrade med en borrhammare, men jag mistänker att det drogs in lite luft under kantlisterna då vi vibbrade, borde kanske ha "limmat" dessa med silikon.
Polarn och hans familj blev iaf kanonnöjda, blev ett riktigt fräckt kök. De få små bubblor som fanns på kanten gjorde bara att skivan såg lite mer "rå" ut.

När det gäller färgen så blev alltså skivan mörk-mörk grå efter oljning, mycket mörkare än utan pigment. Men den blev inte svart...
 
Larsa skrev:
Hallå
Vi gjorde en form av formplyfa och lite lister. Bänken blev ganska stor i L-form med hål för häll i hörnet. Gjutningen gick kanonbra, men det blev lite små luftbubblor utmed kanten. Vi vibbrade med en borrhammare, men jag mistänker att det drogs in lite luft under kantlisterna då vi vibbrade, borde kanske ha "limmat" dessa med silikon.
Polarn och hans familj blev iaf kanonnöjda, blev ett riktigt fräckt kök. De få små bubblor som fanns på kanten gjorde bara att skivan såg lite mer "rå" ut.

När det gäller färgen så blev alltså skivan mörk-mörk grå efter oljning, mycket mörkare än utan pigment. Men den blev inte svart...
Okej, tack! Låter som det kanske är värt att pröva, dock så kommer jag nog göra 2 stycken så det blir mer hanterbart, 305cm är totala längden, får kapa vid lämplig ställe, kanske blir till att kapa vid spishällens sidor, så riskerar jag heller inte att "hålet" för hällen går sönder.
 
Hej

Du kan använda "kimrök" om du skall färga betongen svart,
har själv använt det vid gjutning av diskbänkskiva.
Det är ett svart pulver som går att köpa i färghandeln
kostar 100kr /kg inkl moms inte alla färghandlare som har det dock,
eller så har dom bara dyra små burkar.
 
lompoc,

tack för tips!

Hur tycker du att resultatet av helheten blev av din skiva? ser det sjysst ut? snyggt? Eller ser det billigt ut?

Skulle vara jättekul om man kunde få se bilder på alla eras betongskivor!! :-D Speciellt de svarta/mörka.
 
Såg snyggt ut den var slipad och oljad så den var blank svart/grå
mycket slipning bara..

Man kan etsa betongen också men det har jag aldrig testat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.