G
Jag var nyligen hemma hos en person från centraleuropa som köpt sig ett fritidshus från 70-talet konverterat till permanentbostad med tillhörande obefintlig ventilation mm. Det blev snabbt tydligt att vi gjorde saker olika utifrån respektive bakgrund, där denne agerade utifrån hus med andra konstruktioner i andra klimat,

Det väckte frågan: hur introducerar jag snabbast denne person till hur en tar hand om sitt hus på svenskt manér, som är naturligt och självklart för oss som vuxit upp med svenska husförhållanden (på engelska)?
 
Vad har vederbörande gjort då?
 
G
S Stefan1972 skrev:
Vad har vederbörande gjort då?
Stängt all ventilation för att spara värme 😱
Jag kan också med förslaget att om regntunnorna plockas bort för vintern så behöver vattnet från takavrinningen ledas iväg på annat vis.

Planen är att huset ska så tomt delar av vintern, och jag är mer oroad av fukt än vederbörande. Det mesta annat kan ju vänta.
 
Om huset ska stå tomt (med underhållsvärme eller kallställt?) i vinter är det i vilket fall som helst lämpligt att din vän ställer dit ett antal Torrbollar, Dry Balls som det heter på engelska (kanske inte).
Finns det VA-installationer som inte går att tömma på vatten får du avråda från att huset kallställs.
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
G
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om huset ska stå tomt (med underhållsvärme eller kallställt?) i vinter är det i vilket fall som helst lämpligt att din vän ställer dit ett antal Torrbollar, Dry Balls som det heter på engelska (kanske inte).
Finns det VA-installationer som inte går att tömma på vatten får du avråda från att huset kallställs.
Jo, det är ju en enkel kortsiktig lösning. Kanske en lvp också. Men för att lyfta det större perspektivet, går det att ta till sig detta utan välvilliga infödingar och goda grannar?
 
Låt din vän förstöra sitt egna hus om hön/hen/hen/han/den/det inte vill lyssna...
 
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låt din vän förstöra sitt egna hus om hön/hen/hen/han/den/det inte vill lyssna...
Hen vill lyssna och lära, men det är mycket som jag inte kan och jag är inte där för jämnan.
 
G GiftfrittKvastskaft skrev:
Hen vill lyssna och lära, men det är mycket som jag inte kan och jag är inte där för jämnan.
Jaha. Ok. Underhållsvärme på 12-15grader är smart . Kanske installera en luftvärmepump. Ha fläkt i badrum och ev tvättstuga som går 24/7. Ha öppna ventiler i sovrum och v-rum.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om huset ska stå tomt (med underhållsvärme eller kallställt?) i vinter är det i vilket fall som helst lämpligt att din vän ställer dit ett antal Torrbollar
I så fall rekommenderar jag en rejälare och mycket billigare variant av de torrbollar man brukar kunna köpa.

https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaender-ni-torrboll.391377/post-3875628

Sen skulle jag nog satsa på orden "Moisture Absorber" hellre än "Dry Balls". Sorry för någons eventuellt märkliga associationer... 😳😳😳
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.