Snailman
supergrund har ju lite annan uppbyggnad av sin kantbalk, som ska hindra värmeförlusterna
 
Mikael_L
OK koffa, jag köper varenda ord. Bra att du tog dig tid att reda ut detta.
 
G
Hur är supergrunden konstruerad.
 
Mikael_L
klart bra med markisolering men även vattenburen golvärme i betonggjutningen. slipper alla extrakostnader vid efetertanke.
golvvärme i efterhand bör isf bli eluppvärmt(dyrt) plus att det då ska läggas i flytspackel som då kostar lika mycket som att gjuta en platta på nytt.
 
sorry glömde capris på grunden. bör ligga någonstans runt hundringen kvm material isolering L-form som jag förmodar du hade tänkt, armering+ betong och du gör jobbet själv. mvh V
 
concon skrev:
klart bra med markisolering men även vattenburen golvärme i betonggjutningen. slipper alla extrakostnader vid efetertanke.
golvvärme i efterhand bör isf bli eluppvärmt(dyrt) plus att det då ska läggas i flytspackel som då kostar lika mycket som att gjuta en platta på nytt.


Men herre gud vad ni tuggar på om denna golvvärme! :rolleyes:

Jag ska ha stallet till att nån gång emellanåt låta mina islandshästar stå inne och torka upp,
hästhovar mår inte bra av golvvärme, de spricker sönder och får strålröta.
det är enbart för folklig lyx att inte behöva frysa om tårna. ;)

Att bygget skulle bli garage eller annat har jag svårt att tänka mig då vi har tre stora garage på tomten redan med smörgrop, värme etc.

Vi har även småstugor etc på gården, så jag tror inte att om det mot förmodan skulle säljas är så att man måste tänka att stallet ska agera något annat.

Vi resonerar så att folk får köpa det vi har isåfall, inte ska vi behöva bygga för nån annan, när det är vi som bor här.. :)
Nästan alla grannar här har djur så jag tror inte man flyttar hit om man är helt ointresserad..

Det jag är mer intresserad av att veta, är hurvida det är brukligt att ha isolerad eller oisolerad platta och vad det ungefär kan tänkas kosta med en platta på säg 9 x 11 eller 9 x 15 tex.

Som sagt, vi har grävare, lastbilar, teleporter, egen grusgrop etc så vi kan göra allt jobb själva,
enligt sambon har vi armering och sånt liggande i gömmorna som räcker gott och väl.
 
Att lägga in golvvärme känns verkligen som att elda åt kråkorna,
då hästarna värmer upp byggnaden när de står inne, med hjälp av sin kroppsvärme.

Däremot är god ventilation väldigt viktig annars blir det fuktigt som sjutton.

I sadelkammaren behöver man inte värme för det mår inte sadlar och annat läder bra av,
bara så pass att man kan värma sig lite och att det inte möglar, den enda värme som behövs egentligen är i ett litet utrymme, typ en garderob där man kan hänga upp blöta täcken på tork.
 
Jag tycker inte att du skall lägga pengar på att isolera grunden...ett stalla skall inte vara isolerat! (detta iallafall vad jag har lärt mig)
 
Spoon195 skrev:
Jag tycker inte att du skall lägga pengar på att isolera grunden...ett stalla skall inte vara isolerat! (detta iallafall vad jag har lärt mig)
Tack för svar, äntligen ett svar som iaf gav nåt ;)
(de övriga surrar mest konstruktion för garage märker jag ju :D )
 
Mikael_L
Golvvärme har du redan sagt nej till.
Då kan man fundera om det finns någon anledning till att ändå isolera...
Med isolering under håller sig betongplattan torrare. Den blir även varmare om du har uppvärmning i utrymmet + att energiförlusten neråt blir mindre.
Nu snackar vi alltså stall. Ingen uppvärmning. Är det intressant att diskutera torr eller inte torr platta, i ett utrymme där man sköljer av hästarna med vatten flera ggr i veckan + att dom pinkar där? Tror inte det.

Alltså, gör som dom alltid gjort, gjut direkt på (helst väldränerad) mark.

Absolut inga expertkommentarer, bara så du vet.

Sen har du koffas prisuppgifter som ett bra riktvärde.
 
Mikael_L skrev:
Golvvärme har du redan sagt nej till.
Då kan man fundera om det finns någon anledning till att ändå isolera...
Med isolering under håller sig betongplattan torrare. Den blir även varmare om du har uppvärmning i utrymmet + att energiförlusten neråt blir mindre.
Nu snackar vi alltså stall. Ingen uppvärmning. Är det intressant att diskutera torr eller inte torr platta, i ett utrymme där man sköljer av hästarna med vatten flera ggr i veckan + att dom pinkar där? Tror inte det.

Alltså, gör som dom alltid gjort, gjut direkt på (helst väldränerad) mark.

Absolut inga expertkommentarer, bara så du vet.

Sen har du koffas prisuppgifter som ett bra riktvärde.

Alltså uppvärmning behövs inte egentligen, bara så pass att läder inte möglar.

Vad menas med torr/icke torr platta?
Alltså, hästarna tvättas inte, de sköljs av ngn gång under sommaren utomhus, under vintern så tvättar man dom inte, det förstör pälsens eget fett.

Visst att de pinkar, men dels kommer de som jag skrev i allra första början, att gå på lösdrift och bara stå inne nån kväll/vecka för att torka upp efter svettiga ridturer och vid skoning etc.
Dels så kommer jag ha gummimatta + tjock spånbädd.

Jag har aldrig varit med om i hela mitt hästliv att hästkisset/blött spån legat så länge på cementgolvet att det blivit fuktigt.

Men det klart, mockar man sällan så klart det blir blött, jag är van att mocka efter varje gång jag haft hästarna inne och det fungerar bra.
 
Mikael_L
Ja med torr platta menar jag, ja "torr". rH i plattan sjunker med tiden, för att så småningom gå under 70-80%, om man inte tillför fukt till den ständigt. Denna fukt kan komma underifrån om man inte har isolerat eller ovanifrån genom antingen ständigt hög luftfuktighet eller hyfsat täta vattenbegjutningar på plattan.
Har man inte torr platta så tror jag att lokalen ofta upplevs som lite fuktigare, lite unknare (med betoning på lite). Om man inte har extrem ventilation, då kommer det istället att kännas som utomhus, typ.

Men det är ju som sagt lite skillnad mellan ett stall och t.ex. en finmekanisk verkstad, i ett stall tror jag inte att man upptäcker skillnaden mellan en ev torr platta och en icke torr. Där har man ändå så mycket fukt i luften från hästarna, hö/halm och all annan verksamhet, det är precis som du säger att kraftig ventilation krävs för att hålla fukten i styr. (även värmen kan jag tänka mig, under det varma halvåret)

Men mitt resonemang var alltså högst teoretiskt, bara för att beskriva varför jag tror att isolering under kan vara bortkastad möda.

Det verkar finnas dåligt med experter på stall på detta forum, eller så håller dom bara tyst, vad vet jag?

Men jag vet ifrån ett tidigare förhållande då vi hade hästar på går'n, att i deras stall var det definitivt ingen golvvärme eller isolering under plattan och vi såg aldrig något problem med det. Problemet med den lokalen var nog snarast att ventilationen var för bra på vintern, pga av alla springor och otätheter i väggar och tak. Den gamla lagårn hade nog slutat underhållas för 40 år sen.
 
LinnK skrev:
Alltså uppvärmning behövs inte egentligen, bara så pass att läder inte möglar.

Vad menas med torr/icke torr platta?
Alltså, hästarna tvättas inte, de sköljs av ngn gång under sommaren utomhus, under vintern så tvättar man dom inte, det förstör pälsens eget fett.

Visst att de pinkar, men dels kommer de som jag skrev i allra första början, att gå på lösdrift och bara stå inne nån kväll/vecka för att torka upp efter svettiga ridturer och vid skoning etc.
Dels så kommer jag ha gummimatta + tjock spånbädd.

Jag har aldrig varit med om i hela mitt hästliv att hästkisset/blött spån legat så länge på cementgolvet att det blivit fuktigt.

Men det klart, mockar man sällan så klart det blir blött, jag är van att mocka efter varje gång jag haft hästarna inne och det fungerar bra.
Men... om du ska ha dem på lösdrift, det vill säga att du ska ha ex. två boxar som hästarna kan gå in och ut ur som de vill?

jag skulle rekomendera att gjuta en yta där du ska ha sadelkammere, + en del där du har en stallgång för skoning och allmän koll på hästarna (vetrenär med mera).

Runt boxarna skulle jag bara gjuta en "ram" som sluttar in i boxarna som väggarna står på
I själva boxen skulle jag lägga makadam 16-32 som dränerar bra plus kalk (neutraliserar urin).

Det finns ju ingen egentlig andledning till att du behöver ja betonggolv i boxarna efter som du har någon form av strö till hästarna. eller?

Bara en tanke, så skulle jag nog bygga om jag visste att det endast skulle bli ett stall.
(och det har vi ju konstaterat):)
 
Ja, att isolera plattan tror jag är bortkastade pengar. Vi har en lagård och dom senaste 60 åren har plattan varit konstant fuktig i dyngrännan . men det gäller att ha bra ventilation så att virket inte möglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.