D
OpiMaza OpiMaza skrev:
Även om det är lite jobb så rekommenderar jag node-red i kombination med powersaver.no
Kikade på den men om man använder Tibbers variabel Price level så kan man ju göra en enkel regel med detta som villkor, ser inte riktigt vad detta skulle ge för skillnad?
 
Strip Strip skrev:
Hur använder ni "Nattsänkning" och "AVG"?
Nattsänkning används för att styra bergvärmepumpen - den är en gammal rackare så jag kan bara kortsluter två ingångar (mha ett galvaniskt isolerat relä som styrs av HA), som i sig blir en signal om att sänka till en förinställd nattsäkning.
Varmvatten kommer från dels BVP dels från en mindre komplementberedare som har ett vanlig Schuko-don med en zigbee-plugg, stänger av vid timpris över medel.

Jag tar fram priset från Nordpol: max, medel och median. Tar sedan och kollar hur stort delta det är mellan max och medel resp medianen och styr mot det som är största delta, men bara om Nordpol ligger över 150 öre (hårdkodat, skulle kunna bytas mot ett mer dynamiskt värde via ytterligare en input_number.
Körs i en automat som kickar igång strax efter att Nordpool har släppt sina priser.


service: input_number.set_value data_template: value: >- {% set npmax=state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","max") %} {% set npavg=state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","average") %} {% set list=state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","raw_today") | sort(attribute="value") %} {% set npmed=(list[12].value + list[13].value)/2 %} {% set npmaxmed=npmax-npmed %} {% set npmaxavg=npmax-npavg %} {% set np_json = {"value": npavg}, {"value": npmed}, {"value": npmaxmed}, {"value": npmaxavg} %} {% set list=np_json | sort(attribute="value") %} {% if npmax > 1.5 %} {{ list[3].value }} {% else %} {{ npmax + 0.01 }} {% endif %} target: entity_id: input_number.nordpool_cutoff
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Nattsänkning används för att styra bergvärmepumpen - den är en gammal rackare så jag kan bara kortsluter två ingångar (mha ett galvaniskt isolerat relä som styrs av HA), som i sig blir en signal om att sänka till en förinställd nattsäkning.
Varmvatten kommer från dels BVP dels från en mindre komplementberedare som har ett vanlig Schuko-don med en zigbee-plugg, stänger av vid timpris över medel.

Jag tar fram priset från Nordpol: max, medel och median. Tar sedan och kollar hur stort delta det är mellan max och medel resp medianen och styr mot det som är största delta, men bara om Nordpol ligger över 150 öre (hårdkodat, skulle kunna bytas mot ett mer dynamiskt värde via ytterligare en input_number.
Körs i en automat som kickar igång strax efter att Nordpool har släppt sina priser.


service: input_number.set_value data_template: value: >- {% set npmax=state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","max") %} {% set npavg=state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","average") %} {% set list=state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","raw_today") | sort(attribute="value") %} {% set npmed=(list[12].value + list[13].value)/2 %} {% set npmaxmed=npmax-npmed %} {% set npmaxavg=npmax-npavg %} {% set np_json = {"value": npavg}, {"value": npmed}, {"value": npmaxmed}, {"value": npmaxavg} %} {% set list=np_json | sort(attribute="value") %} {% if npmax > 1.5 %} {{ list[3].value }} {% else %} {{ npmax + 0.01 }} {% endif %} target: entity_id: input_number.nordpool_cutoff
Glömde - frugan, som är tvättmästaren, kikar manuellt/analigt på kurvorna innan hon bestämmer när TM går.

Diskmaskinen, som är lite dummare än TM, den kan man bryta strömmen till, och när den återansluter så fortsätter den bara där den var utan behov av handpåläggning, så den har också en vanlig Schuko-plugg med strömmätning somstyrs dels av en automat som triggar på >0.15A och bryter strömmen för att invänta nattens lägsta timpris, och dels en automat som då triggar på tid=Nordpool_lägsta.

Jag hade gärna styrt TM på samma sätt, men den kräver att man manuellt trycker igången den igen efter strömavbrott.
 
Min HA fyller snart två år. Ett av de första projekten var att läsa in nordpool-data för att se om det gick att göra något med dem. Det första vara att ta in i medvetandet att det hade börjat svänga ganska rejält och att man borde försöka göra något automatiserat utifrån det.

Så här ser det ut idag:
Graf som visar energiförbrukning och prisvariationer över dagar hos Nordpool, med höga och låga priser markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid alla prisnivåer över 50 öre (synnerligen vetenskapligt framkrystad ansats, på känn, och ännu inte kullkastad...), är det idé att försöka flytta förbrukning från dyrtimmarna. Att flytta förbrukning innebär att det går åt FLER kWh, men till så lågt pris, att "investeringen" kan räknas hem. Därför måste prisskillnaden vara signifikant. Det som syns i diagrammet, är att förbrukningen (de blå staplarna) är höga när elpriset (gul kurva) är lågt och stryps till ett minimum när det är högt. Tyvärr vill jag fortfarande laga mat vid lunch- och middagstid, som alla andra, men kan man skjuta det, går det att spara ännu mer (med elspis). 😉

Till detta bidrar följande:
1 Varmvattentemperaturen styrs utifrån elpriset.
2 Värmefläkten i garaget körs när det är tillräckligt billigt.
3 Även värmen i huset och då speciellt värmegolvet i badrummet "laddar upp" när det är billigt på natten, så att det är behagligt och skönt när dyrtimmarna på morgonen inträffar.

/Fumble
 
F Fumble skrev:
Min HA fyller snart två år. Ett av de första projekten var att läsa in nordpool-data för att se om det gick att göra något med dem. Det första vara att ta in i medvetandet att det hade börjat svänga ganska rejält och att man borde försöka göra något automatiserat utifrån det.

Så här ser det ut idag:
[bild]

Vid alla prisnivåer över 50 öre (synnerligen vetenskapligt framkrystad ansats, på känn, och ännu inte kullkastad...), är det idé att försöka flytta förbrukning från dyrtimmarna. Att flytta förbrukning innebär att det går åt FLER kWh, men till så lågt pris, att "investeringen" kan räknas hem. Därför måste prisskillnaden vara signifikant. Det som syns i diagrammet, är att förbrukningen (de blå staplarna) är höga när elpriset (gul kurva) är lågt och stryps till ett minimum när det är högt. Tyvärr vill jag fortfarande laga mat vid lunch- och middagstid, som alla andra, men kan man skjuta det, går det att spara ännu mer (med elspis). 😉

Till detta bidrar följande:
1 Varmvattentemperaturen styrs utifrån elpriset.
2 Värmefläkten i garaget körs när det är tillräckligt billigt.
3 Även värmen i huset och då speciellt värmegolvet i badrummet "laddar upp" när det är billigt på natten, så att det är behagligt och skönt när dyrtimmarna på morgonen inträffar.

/Fumble
Sedan blir det till att börja hålla koll på effekttariffer, och då är det ju effekttoppar som man vill undvika. Då blir det helt plötsligt intressant att köra eco-läge på TM resp DM eftersom kW-profilen blir radikalt olika. Vår (nya) TM drar ca 100W under uppvärmning och ca 400-500W under cenrifugering i eco-läget, medan det går åt ca 2kW för uppvärmning i normalläge.

Riktigt hur jag skall få till mina templates för den framtiden håller jag fortfarande på att klura på, prylar som tex får blocka resp får företräde gör det hela bra mycket knöligare att hantera än bara stänga av storförbrukare under vissa klockslag.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
E
Kul tråd!

Började själv automatisera för drygt en vecka sedan. Just nu kör vi det 100% automatiskt (när priset är som lägst)

- F750 (vatten och värme)
- 2 st elbilar (billigaste timmen/timmarna beroende på SoC)
- 11 kWh "hemma-batteri" som gör att vi kan "tanka" billigt och använda på dyra timmar.

Går över till timpris den 13 november.

Kan posta lite Node-RED för den som är nyfiken?

Bilden är från en testdag då jag fortfarande optimerade systemet. Därav höga peakar under dagtid då jag dragit igång stora laster som test.
 
  • Diagram visar elförbrukning och elpris över tid, med toppar under dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fumble och 3 till
  • Laddar…
OpiMaza
E enoch85 skrev:
Kul tråd!

Började själv automatisera för drygt en vecka sedan. Just nu kör vi det 100% automatiskt (när priset är som lägst)

- F750 (vatten och värme)
- 2 st elbilar (billigaste timmen/timmarna beroende på SoC)
- 11 kWh "hemma-batteri" som gör att vi kan "tanka" billigt och använda på dyra timmar.

Går över till timpris den 13 november.

Kan posta lite Node-RED för den som är nyfiken?

Bilden är från en testdag då jag fortfarande optimerade systemet. Därav höga peakar under dagtid då jag dragit igång stora laster som test.
E enoch85 skrev:
Kul tråd!

Började själv automatisera för drygt en vecka sedan. Just nu kör vi det 100% automatiskt (när priset är som lägst)

- F750 (vatten och värme)
- 2 st elbilar (billigaste timmen/timmarna beroende på SoC)
- 11 kWh "hemma-batteri" som gör att vi kan "tanka" billigt och använda på dyra timmar.

Går över till timpris den 13 november.

Kan posta lite Node-RED för den som är nyfiken?

Bilden är från en testdag då jag fortfarande optimerade systemet. Därav höga peakar under dagtid då jag dragit igång stora laster som test.
Gör gärna det
 
E
OpiMaza OpiMaza skrev:
Gör gärna det
Såhär långt har jag kommit på en vecka. Inte optimalt, första "prod-testen" blir inatt och imorgon.

Komplext flödesschema över energihantering, laddning och urladdning av batteri utifrån tid och pris.

https://pastebin.com/R0fG7Ymx

Detta flow skriver olika kommandon till mitt BYD 11 kWh (modbus).
 
  • Gilla
paralun och 2 till
  • Laddar…
OpiMaza
E enoch85 skrev:
Såhär långt har jag kommit på en vecka. Inte optimalt, första "prod-testen" blir inatt och imorgon.

[bild]

[länk]

Detta flow skriver olika kommandon till mitt BYD 11 kWh (modbus).
Ser bra ut, återkom om hur det går.
 
E
OpiMaza OpiMaza skrev:
Ser bra ut, återkom om hur det går
Inatt gick bra! Även sätta gränser funkar. Nu dyraste timmen laddade batteriet ur (forced) 1500W, och återgick till normalläge nu kl 9 då gränsen är satt till 150 öre.

Det ska alltid vara en diff på minst 110 öre för att den ska tvinga urladdning.

Kan passa på att tipsa er som har Nibe F730/F750 att köra detta: https://github.com/elden1337/hass-peaqhvac Det är en Göteborgare som byggt, och ger bättre avkastning än Nibes egna. Det gula på bilden är en manuell vattenboost jag gjorde innan jag satte igång testerna, så den kan man ignorera.
 
  • Dubbel graf: översta visar frekvens över tid, nedre visar elpriset per kWh i SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
E
Här är nattens förbrukning. Samma sak där, manuell bost av mig själv igårkväll.

Inatt så laddade bilarna, hemmabatteriet, samt pumpen värmde golven.
 
  • Diagram visar elförbrukning i watt och elpris i SEK/kWh över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djac
  • Laddar…
E
Här får man även en överblick över hur offsets på Nibe kommer ställas under dagen. Jag tycker den Peaq-HVAC sköter sig bra!

Graf med två linjer som visar 'Nibe offsets' över tid med bakgrundsstaplar och prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Och såhär kan det se ut en typisk natt:
 
  • Energiflöde, representation av elektricitet från lågkol, solceller, batteri till hushåll och laddstationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.