Glad amatör och passiv medlem sedan 2020, detta är mitt första inlägg. Hej alla och tack för ett trevligt forum.

Jag planerar att lägga plastmatta på betonggolv i ett hobbyrum som tidigare var garage, som dessutom har golvbrunn. Jag är orolig för eventuella fuktproblem och hoppas att någon med mer kunskap eller erfarenhet kan ge råd.

Har försökt hitta svar i andra trådar men alltid något som skiljer så hoppas det är ok med ännu en tråd i ämnet.

Sammanfattning av min situation:
  • Bor i villa byggd 1955 sedan 2017. Huset ligger på bergstomt, dränerades 2010 och har inga kända problem med fukt.
  • En tillbyggd garagedel (okänt när) gjordes om till isolerat hobbyrum + gästrum av tidigare ägare 2015.
  • Hobbyrummet är 25 kvm och har målat betonggolv. Golvet känns svalt som betong men är nära rumstemperatur året om.
  • I rummet finns en oanvänd golvbrunn med gjutjärnsgaller. Drygt en meter djup med utgång i botten horisontellt ut mot uppfarten. Brunnen andas lätt sval luft men är luktfri.
  • Jag har köpt en stor vinylmatta på rulle (5m bred) som jag planerar att löslägga och tejpa längs kanterna för att göra rummet mer hemtrevligt. Mattan har baksida i textil.
Plastgolv på betong alltid problematiskt?
Lärde mig nyligen att plast på betong kan vara problematiskt. Givet att vi inte har problem med fukt och att rummet ligger i markplan vill jag tro att det är ok, men törs jag lita på det?

Har läst om att fuktisolera golvet innan matta läggs men vad innebär det konkret? Golvet är redan målat och mattan har undersida i textil. Bör något medel strykas på, eller någon slags platonmatta/ångspärr läggas under mattan?

Golvbrunn med fall
För brunn med fall tänker jag mig en enkel lösning: täcka gallret med metallplåt och sen flytspackla för att få golvet i nivå. Låter det rimligt eller finns anledning att först plugga igen och fylla med cement?

Söker enkel och billig lösning samtidigt som jag vill undvika problem i framtiden.

Tacksam för råd!
 
  • Rostig golvbrunn på ett fläckigt, målat betonggolv, intill en vägg och radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Finns bara en enkel och samtidigt okay lösning här och det är att måla måla golvet. Att lägga plastmatta på källargolv innebär hög risk för fuktproblem som inte sällan ger obekväm doft. Har mattan dessutom textil på understand så kan man räkna med att den kommer bli fuktig ganska snabbt. Så undvik organiska material samt material som inte andas på källargolv oavsett om det är beboligt\uppvärmt utrymme eller inte.

Jag är ingen expert på flytspackling men troligen kommer du vilja slipa bort färg och skit från golvet innan du gör detta.

Om en brun "andas" så betyder det troligen att den torkat upp vilket i de flesta fall innebär att den kan komma att stinka avlopp. Nu verkar du dock inte ha några problem med detta men ändå värt att tänka på. Det är inte ovanligt att gjutjärnsbrunnar rostar ihop så oftast byter man ut dem när man fixar golvet men det kostar såklart en slant.
 
  • Gilla
cofferik
  • Laddar…
  • Gilla
cofferik
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Finns bara en enkel och samtidigt okay lösning här och det är att måla måla golvet. Att lägga plastmatta på källargolv innebär hög risk för fuktproblem som inte sällan ger obekväm doft. Har mattan dessutom textil på understand så kan man räkna med att den kommer bli fuktig ganska snabbt. Så undvik organiska material samt material som inte andas på källargolv oavsett om det är beboligt\uppvärmt utrymme eller inte.

Jag är ingen expert på flytspackling men troligen kommer du vilja slipa bort färg och skit från golvet innan du gör detta.

Om en brun "andas" så betyder det troligen att den torkat upp vilket i de flesta fall innebär att den kan komma att stinka avlopp. Nu verkar du dock inte ha några problem med detta men ändå värt att tänka på. Det är inte ovanligt att gjutjärnsbrunnar rostar ihop så oftast byter man ut dem när man fixar golvet men det kostar såklart en slant.
Tackar för input, mycket uppskattat!

Du nämner källargolv men ifall jag var otydlig och det har betydelse så har vi ingen källare. Vi bor i tvåplansvilla och rummet ligger på bottenvåning i markplan, med ytan på betonggolvet ca 20cm över mark.

Golvet är redan målat (okänd typ av färg) men bör jag göra det igen, med tät färg förmodas, för att säkra att ingen fukt når textilen på mattan? Det får mig undra om då inte eventuell fukt leder ut genom betong mot väggarna istället, och ju mer jag läser om detta ju mer inser jag vad lite jag förstår...

Bra poänger angående flytspackling och brunnar som andas! Att slipa slipa färg och skit gör jag gärna men att byta ut en hel gjutjärnsbrunn låter övermäktigt - jag ville ju bara rulla ut en matta :)

Får läsa på men vill som sagt hålla det hela enkelt. Har dessutom tänkt löslägga mattan, så om nån skum lukt uppstår efter ett tag bör det vara enkelt att kolla undertill, och om den möglat så är det en snabb tur till tippen.
 
Mazen Mazen skrev:
Ett alt kan annars vara att först lägga ett undergplv av tex denna plastplatta som gör att du får luft mellan betonggolv och plastmattan.

[länk]

Har haft så i både förtält och uterum..

Platon är annars en produkt just för vent av betonggolv.

[länk]
Tackar och intressant med undergolvet du länkar till. Spontant låter det klockrent; ett lager luft emellan till en vettig peng och enkel installation. Jag förmodar att håligheterna i undergolvet är små nog så de inte känns/syns när man går eller belastar mattan? Bor nära Jula och gör ett besök i veckan!

Platon har jag läst lite om och det verkar smart. Men endast sett artiklar där det används under hårda golv, aldrig under mjuka vinylmattor - funkar det verkligen med piggarna som sticker up, eller kan man vända dem nedåt för plant underlag? Det verkar också avancerat med speciella socklar och metoder för att leda ut luften, både med deras passiva och aktiva system. Jag har det i åtanke men återigen hoppas jag på en billig och god nog lösning. Jula nästa!
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Enklast och minst risk för problem vore nog att lägga en matta som inte är helt tät. Typ nålfiltsmatta/balkongmatta eller liknande.

En plastmatta kan fungera givet att det är en tät färg som golvet är målat med nu, dvs det hade visat sig på färgen om det var problem med tillskjutande fukt underifrån.

Baksida av textil och tät ovansida är dock kanske inte det bästa valet vid risk för fukt. Du får då något organiskt instängt mellan två täta skikt.

Platon och passivt ventilerade socklar är annars en beprövad lösning. Du kan dock inte lägga en plastmatta direkt på Platon utan behöver någon form av mellanskiva, typ 16mm ROT-golv. Ett tjockare (>14mm klickparkett brukar dock kunna läggas direkt på men kolla i så fall med golvtillverkaren.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.