Hej på er, spånar idéer då vi troligtvis ska bygga igen våran Inomhuspool.
Jag hade en idé om att sätta ner ett biljardbord i poolen som kan höjas upp ur golvet med ett knapptryck. Någon som har en bra idé på en elektrisk hiss som skulle orka lyfta bordet 80-90cm skottrakt. Ett biljard bord väger ungefär 450kg så det måste vara något som är starkt och gärna tyst.
Har ni andra roliga idéer vad man kan göra så får ni gör droppa dom här.
Poolen är en klassisk 70-tals betong pool på 8x3,5m och mellan 1,80x1,20cm djup.
 
Du behöver en 450 kg motvikt bara.
 
Snälla! Se bara till att det enkelt går att återställa poolen. Det gör ont i mitt hjärta när människor förstör något så underbart som inomhuspool i ett 70-talshus.
 
  • Gilla
Freja Te och 3 till
  • Laddar…
P
väldigt många hus med inomhuspool har stora problem med fukt och påväxt och tillräcklig ventilation kostar både i inköp och i driktskostnader och mängden arbete och energi förbrukning gör att väldigt få inomhuspooler används i längden.

Så för många är det inte värt det och huset som köptes för det blir skönt,häftigt osv med egen pool slutar ofta med en tom pool som aldrig används

Sen är det klart det finns folk som använder dom men jag skulle säga att dom är minoritet

Hydraulik är ju effektivt och kan lyfta det mesta och med slangbrottsventiler så kan man få säkerhet också så inte det slår ihop som en stor råttfälla om nåt går sönder.
 
MrJay
Här är några idéer:

1. Gym eller träningsrum: Eftersom poolområden ofta har ett öppet utrymme, kan det vara perfekt för ett hemmagym.

2. Hemmabio: Den tidigare poolens akustik kan göra det till en intressant plats för hemmabio.

3. Växthus eller trädgårdsrum: Med rätt belysning kan du odla plantor eller blommor året runt.

Om du bestämmer dig för att bygga igen din inomhuspool, se till att ordentligt tätta och isolera botten så att det inte blir några fuktproblem i framtiden.
 
Det finns lyftbord för industriell användning som klarar mer än 450 kg. Problemet blir snarare att få plats med bordet under golvet, göra en lösning som ger ett bra golv i upphissat läge och att få bordet i exakt våg varje gång..
Det finns bord som har en extra bordsskiva som både skyddar duken och fungerar som matbord om man vill göra det lite enklare.
 
A AG A skrev:
Snälla! Se bara till att det enkelt går att återställa poolen. Det gör ont i mitt hjärta när människor förstör något så underbart som inomhuspool i ett 70-talshus.
Nejdå, tanken att renovera den är inte helt bortslagen. Men det är kul med nya idéer också. På något sätt kan jag nog nyttja den om det så ska bli en källare med tv hörna. Den är ju ändå 28kvm så det är en vardagsrum med taskig takhöjd 😅
 
Unikt namn
E el_ias skrev:
Har ni andra roliga idéer vad man kan göra så får ni gör droppa dom här.
Gör ett bollhav!
Kolla bara vad glad man blir, och 0% risk för fuktproblem. 🙃
assetstream.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
AG A
  • Laddar…
E el_ias skrev:
Hej på er, spånar idéer då vi troligtvis ska bygga igen våran Inomhuspool.
Jag hade en idé om att sätta ner ett biljardbord i poolen som kan höjas upp ur golvet med ett knapptryck. Någon som har en bra idé på en elektrisk hiss som skulle orka lyfta bordet 80-90cm skottrakt. Ett biljard bord väger ungefär 450kg så det måste vara något som är starkt och gärna tyst.
Har ni andra roliga idéer vad man kan göra så får ni gör droppa dom här.
Poolen är en klassisk 70-tals betong pool på 8x3,5m och mellan 1,80x1,20cm djup.
E el_ias skrev:
Hej på er, spånar idéer då vi troligtvis ska bygga igen våran Inomhuspool.
Jag hade en idé om att sätta ner ett biljardbord i poolen som kan höjas upp ur golvet med ett knapptryck. Någon som har en bra idé på en elektrisk hiss som skulle orka lyfta bordet 80-90cm skottrakt. Ett biljard bord väger ungefär 450kg så det måste vara något som är starkt och gärna tyst.
Har ni andra roliga idéer vad man kan göra så får ni gör droppa dom här.
Poolen är en klassisk 70-tals betong pool på 8x3,5m och mellan 1,80x1,20cm djup.
Vi gjorde om poolen till vardagsrum för 20 år sedan, då vi köpte huset var poolen otät och en poolduk var installerad.

Hade hörnsoffa och bord, vägghängd tv och nytt golv och liggande vitmålad träpanel på poolväggarna.
På gamla klinkern i markplanet lades ett nytt golv och en braskamin installerades och bakom braskaminen murades en fondtegelvägg upp som brandskydd.
Hade även en musikanläggning på markplanet. Och en sittgrupp.
Dubbla öppningsbara glaspartier och fönster. Takhöjden från poolbotten blev 380 cm så det var luftigt.
Vi var helnöjda med resultatet.
 
  • Gilla
el_ias
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Det finns lyftbord för industriell användning som klarar mer än 450 kg. Problemet blir snarare att få plats med bordet under golvet, göra en lösning som ger ett bra golv i upphissat läge och att få bordet i exakt våg varje gång..
Det finns bord som har en extra bordsskiva som både skyddar duken och fungerar som matbord om man vill göra det lite enklare.
Jag tänkte också direkt på lyftbord eller billyft. Om det bara ska lyftas 80-90 cm kan en s k låglyft vara intressant. De brukar lyfta ca 100 cm. TS, googla på ”låglyft” och ”lyftbord”. Om det blir ”skottrakt” vet jag inte faktiskt. Supertysta är de ju inte heller, men tar ju inte så lång tid att lyfta/sänka så jag vet inte om det är så problematiskt…

Annars är det väl både tystare och billigare med en motvikt som någon nämnde och ett rep som du hissar upp/ned bordet med.

Jag ser framför mig att du tänker ha golv i hela rummet jäms med poolens överkant och det endast är det nedsänkta biljardbordet som använder poolutrymmet, korrekt? Om det är problem att få det i våg kanske du kan hissa bordet över golvnivån, sedan fälla ut några rejäla balkar som du fäst i regelstommen till omkringliggande golv, och sedan hissa ner bordet igen på dessa.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nu om jag minns rätt så är inte motvikten lika mycket som maxlasten
Men jag kommer inte ihåg exakt . Vara några år jag pluggade...

Någon form av lyftbord är väl vad som är den bästa lösningen. Tyst? nja inte så värt. En hydraul hiss kan man placera maskinrummet där det inte stör. nackdelen är att du inte kommer undan geidrarna
En linhiss blir ännu bökigare... Och ännu mer synlig. Eftersom linorna måste ovanför hissen. Motvikten är det minsta problemet.
Motorn måste vara i direkt anslutning till hissen. Saxlyft borde nog vara det det bästa. Vikten är egentligen inget jätte problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.