Vi är i begrepp att sätta igång processen med att ta fram detaljerade bygglovsritningar för att söka bygglov, vi har en tomt efter många turer och det börjar därför bli dags att sätta igång varför jag nu frågar er duktiga medlemmar om synpunkter och kommentarer på vårt blivande hus.

Huset kommer att bli ca 174 m2 + garage (var tidigare 159 m2 innan vi flyttade ut tvättstugan till en del av garaget.)

Vanlig takhöjd i huset förutom i kök / vardagsrum där det kommer att bli ryggåstak, golvet i vardagsrummet kommer bli nedsänkt ett trappsteg 30 cm.

Har tre barn, 13, 10 och 3 år gamla, de kommer att ha ett eget allrum för film / tv med kompisar.
 
Jag tycker att det ser rätt bra ut!
Tänk på att isolera väggen mellan klädvård och sovrummet bredvid så att den som bor där slipper lyssna på tvättmaskinen i onödan.
Ser ingen riktig plats för värmepump, acc-tank och sån't men det kanske blir i något av rummen i garaget.
 
Mikael_L
Jag tycker inte att det är optimalt att kliva ur sovrummet precis innanför entren, både ur slask/grus-perspektiv men även för den "privata" apekten.
Jag ser dock ingen enkel lösning.

Halvön i köket skulle jag kanske korta ner något, ser ut att kunna bli lite trångt mellan den och kyl/frys annars...

Annars ser jag inte direkt några tokigheter, jag tycker det verkar som en rättfram och effektiv planlösning...
 
Bond skrev:
Vi är i begrepp att sätta igång processen med att ta fram detaljerade bygglovsritningar för att söka bygglov, vi har en tomt efter många turer och det börjar därför bli dags att sätta igång varför jag nu frågar er duktiga medlemmar om synpunkter och kommentarer på vårt blivande hus.

Huset kommer att bli ca 174 m2 + garage (var tidigare 159 m2 innan vi flyttade ut tvättstugan till en del av garaget.)

Vanlig takhöjd i huset förutom i kök / vardagsrum där det kommer att bli ryggåstak, golvet i vardagsrummet kommer bli nedsänkt ett trappsteg 30 cm.

Har tre barn, 13, 10 och 3 år gamla, de kommer att ha ett eget allrum för film / tv med kompisar.
Ser trevligt & smart ut det mesta. Lösningen är ganska lik vår. Er kökslösning är vettig. Vi har utsikt utöver en sjö så vi har ritat huset mycket efter de samt solläge.
 
  • 070926-Plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Bond,

i motsats till de andra är jag lite negativ till helheten på en punkt.

För att ta sig till vardagsrummet
(om det så är från sovrummen eller gäster som kommer från entren)
måste jag snirkla mig förbi ett ganska trångt "matrum".

Känns som att vardagsrummet har hamnat lite off,
istället för att vara husets centrum.

Blir väl lite bättre med ett smalare, avlångt matbord, i stället för det ritade kvadratiska.

Men jag skulle nog vilja flytta vardagsrummet "vänster och upp" på pdf-en
(alltså om man vänder pdf-en så texten är läsbar).
Dock svårt att råda utan att veta vädersträcken.

Annars gillar jag köks/matplatslösningen; precis som jag själv skulle vilja ha det.

Good luck! //KoW
 
Tack för era synpunkter, är medveten om att det finns risk för grus etc utanför sovrumsdörren, har dock inte hittat någon bättre lösning. Angående isolering av vägg mot tvättstuga så kommer vi inte ha tvättstugan i husdelen utan den kommer att vara i garage-delen, där det är ritat tvättstuga idag kommer bara bli en passage med garderober för förvaring längs hela sidan.

Vi är inte klara med planlösningen för köket ännu, detta är bara ett förslag från hustillverkaren. Eventuellt skippar vi köksön, vi misstänker att det kommer att bli för trångt.

Tack så mycket för era kommentarer, vill "tänka" till så mkt som möjligt innan vi beställer huset.

/Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.