Jag har några tråkiga klumpar i min hall som det står "Ecuel" på. (bortse från automatsäkringarna, de ska in i en ny elcentral)

Enligt de som bodde här innan så så styr detta elementen på något sätt, men jag har inte lyckats googla fram något vettigt och varken elektriker eller värmegubbar som varit här har haft nån aning om vad det är för något).

Ska göra om nu i vinter och tänker att det vore bra att kunna plocka bort dem och bara styra elementen på själva elementen som vanligt (har också en luftvärmepump så elementen stöttar bara i vissa rum när det behövs), men vet inte om jag vågar bara riva väck det.

Någon som känner igen det och vet hur det ska hanteras?

Eluttag och kablar under ett perforerat, ventilerande skåp i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt skåp med halvledarkontaktor och EMC-filter för strömstyrning och brusreducering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit digital termostat på vägg, med vred och knappar, visar text på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MikaelJS MikaelJS skrev:
Jag har några tråkiga klumpar i min hall som det står "Ecuel" på. (bortse från automatsäkringarna, de ska in i en ny elcentral)

Enligt de som bodde här innan så så styr detta elementen på något sätt, men jag har inte lyckats googla fram något vettigt och varken elektriker eller värmegubbar som varit här har haft nån aning om vad det är för något).

Ska göra om nu i vinter och tänker att det vore bra att kunna plocka bort dem och bara styra elementen på själva elementen som vanligt (har också en luftvärmepump så elementen stöttar bara i vissa rum när det behövs), men vet inte om jag vågar bara riva väck det.

Någon som känner igen det och vet hur det ska hanteras?

[bild][bild][bild]
Rumsgivare och kontaktor. Inställt värde på rumsgivaren styr att kontaktorn slår på eller av vid given temperatur. Gissning baserat på fotona.
 
  • Gilla
MikaelJS
  • Laddar…
Den svarta komponenten till vänster är en halvledarkontaktor. Den tycks ha två separata kanaler. Den vita dosan till höger om kontaktorn är ett 9V spänningsaggregat. Och sist har du själva termostaten på den undre bilden. Eventuellt kan den styra elementen i två separata grupper. Annars är det alla eller inga. Styrning på rumsnivå är inte möjligt med den styrningen.

Om elementen har inbyggd termostat och klarar sig utan den externa styrningen är det bara att ta bort allt och koppla tråden på "1/L1" ihop med "2/T1" samt tråden på "3/L2" ihop med "4/T2".
 
  • Gilla
MikaelJS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Sökte på "ecunom ecuel" och fick träff på bl.a.
[länk]
Inte exakt samma, men själva manöverpanelen ser ut att vara samma.
Mailade dem igår efter jag hittat samma.
De hade inte direkt mer info tyvärr.
 
Misstänker att det är nattsänkning, under en tid varje dygn eller förjämnan, eller aldrig för all del, kan värmen styras från givaren, där sitter även timern. Div lösningar för att åstadkomma den funktionen var ganska vanliga tillsammans med direktel på70-80-talen.
 
Om det nu är bra med speciell styrning, finns det något modernare system att byta ut det till tro?
Något app-styrt kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.