Håller på att bygga ihop en gammal burk av den skrot jag har liggandes.
Funderar på hur bra Xp hanterar gammla prylar. Antar att det är mer smidigt trots prestandaförlust än att lägga i W2K el 98?
Funderingar kring linux går bort då jag helt saknar kunskap.
Burken är en PII men med lite nyare tillbehör. Jag har visserligen w98 drivrutiner till endel prylar men inte allt.
 
Snailman
Jag kör en gammal burk med win xp en PII ca 300Mhz det funkar ok, men man 'måste' nog ha hyfsat med minne... tror jag har två 128:surprised:r och en 64:a i den...
 
Illa jag har bara 64. Endast tre platser så jag kan inte stoppa i mer minne heller :(
 
Snailman
gränsen är nog där nånstans, men tror det ska gå rätt mycket bättre med 128 än med 64 just för xp

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/upgrading/sysreqs.mspx

128 megabytes (MB) of RAM or higher recommended (64 MB minimum supported; may limit performance and some features)

en minnsesticka kan ha 128 så du kan ju byta ut dem du har, jag har ett par 32 or som jag fick rycka ur då jag bytte
 
Jag skulle säga min 256 för att det ska gå hyffsat. 128 är för lite om du tänker göra något på den förutom att bara boota upp den.

Både 98 och 2000 är "döda" dvs det sker inget underhåll till dem
 
Vad ska du göra med datorn ? Skulle tro att w98 kommer att kännas bra mycket "rappare" på den datorn
 
Visa bildspel på en mässa. Tänkte först göra det enkelt för mig då bildvisaren ingår i XP.
Förra gången jag byggde ihop en dator för detta ändamål var det i princip omöjligt att hitta nått program i w98 som va gratis.
 
Ja men då funkar det väl, när det bara är att boota, starta ett program och låta det gå ensamt..
Annars har du bildspel i Irfanview, windows photo story och säkert även andra program som funkar i w98.
 
Linux flyter nog på bättre och nya Ubuntu 7.10 har grafisk installation och en hel del program inkulderade direkt som Firefox och Openoffice. Kan ju vara värt att prova, är inte svårt att lära sig när man kan köra allt med grafiskt gränssnitt :)
 
JanneT5:

Om du bara skall använda den till att visa bildspel kanske Win98 och MS Powerpoint Viewer kan vara rätt lösning.

PowerPoint Viewer är gratis och kan visa powerpoint-bildspel men kan ej användas för att ändra eller lägga till något i dem.
PowerPoint Viewer 2003

Själv brukar jag köra WinXP Embedded och MS Powerpoint Viewer för att visa bildspel, men att göra en XPEmbedded image kanske är lite overkill i ditt fall.

/Fredrik
 
Körde en IBM PII 300 MMX inköpt -98 på 2 x 256 i minne. Fungerade klockrent, körde som lokal server de sista åren. Bytte senare upp mig. Köpte nyss en gammal desktop från jobbet när vi bytte burkar med skärm för en hundring. Denna placerades hos sonen som lekdator. Satte i den 256 + 128 Mb. Snurrar ganska bra så länge inga andra applikationer körs på den. Endast antivirus installerat.

Erfarenheten säger väl att 256 är minimum för att kunna köra utan att datorn hänger sig.
Det är absolut inga problem att köra gamla datorer på XP, om minne finns tillräckligt..
 
Tänkte även på hur bra xp var på att detektera och installera gammla komponenter som nätverkskort , de inbyggda styrenheterna på modekortet osv. Det är ju inte allt jag har drivrutiner till. w98 var ju helt kasst på den fronten och diskett var ju i stort sett alltid ett krav. W2k var ju lite bättre men lite svårare att installera. w98 har jag ju även en ärlig Licens på :cool:
 
Det ska inte vara nåt "större" poblem. XP hittar det mesta. Det som brukar strula är grafikdrivare och nätverkskort, särskilt de inbyggda varianterna.

Dom gånger det är nätverkskortet som inte hittas (9 fall av 10) så brukar jag stoppa i ett vanligt basic 3com för att få nätverksåtkomst och för att det ska vara lätt att tanka in drivare för resten.

Genom lite efterforskning av komponenterna på moderkort och genom sökning på internet så brukar drivare gå att hitta för det mesta.

Prestandan i maskinen hänger mest på mängden minne. En PII:a klarar XP.
 
Prova en LiveCD med Linux.

Ladda ner någon lämplig på www.livecdlist.com och bränn ner den imagen på en CD.
Stoppa i CD'n i datorn och boota upp.
Då får du ett komplett operativ utan installation.
Vill du inte ha det kastar du bort CD'n och provar en annan; inget sparas på hårddisk, du behöver inte ens någon.
Finns även i Windows-utförande (Bart-PE), men med dåliga bildspelsmöjligheter är jag rädd...
 
Är man inte så noga med licenser till en gammal trött burk kan man ladda ned en strippad version av XP som rullar utmärkt i lite äldre datorer.

Leta efter "Tiny XP"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.