Om Du har en hus modell som Du vill bygga kan Jag räkna ut materialåtgången.
Då ser Du snart om det lönar sej.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Om Du har en hus modell som Du vill bygga kan Jag räkna ut materialåtgången.
Då ser Du snart om det lönar sej.
Ja, det har jag. Det är ett Lb hus 153. Bifogar länk https://www.lbhus.se/vara-hus/lb-optimal-153/

Tacksam för svar 🙏🙏🙏🙏
 
T ToreJ01 skrev:
Om Du har en hus modell som Du vill bygga kan Jag räkna ut materialåtgången.
Då ser Du snart om det lönar sej.
Hej där! Har du lyckats ta fram någon kalkyl? :D
 

Bästa svaret

Jasmin Ramovic Jasmin Ramovic skrev:
Hej där! Har du lyckats ta fram någon kalkyl? :D
Ritar upp huset först så blir det bättre underlag. Övervåningen kvar.
 
  • 3D-skitss av en lägenhet: två sovrum, vardagsrum, kök, matplats, badrum och trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Carpetos
  • Laddar…
Jasmin Ramovic Jasmin Ramovic skrev:
Går i tankarna och bygga ett hus i lösvirke själv med pappa och svärfar som är snickare. Nu till frågan, är det billigare att köpa en färdig byggsats eller bygga själv i lösvirke. Hur mycket sparar man på ett ungefär?
När jag har räknat på det blir lösvirke lite dyrare och man brukar åka på ett antal fler vändor till butiken (pga oförutsedda saker man behöver)

Men äger man en såg/har tillgång till eget virke blir ju kalkylen mkt bättre...
 
Här är vad Jag kom fram till.
 
  • 3D-modell av ett enkelt hus med sadeltak, fyra fönster, en dörr och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-grundritning av lägenhet med vardagsrum, kök, sovrum, badrum och möblemang i gråskala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-planritning av en containerbostad med vardagsrum, kök, sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett enfamiljshus med sadeltak, fönster, dörr och takfönster, minimalistiskt och stilren design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Matte67 och 3 till
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Här är vad Jag kom fram till.
Va grym du är!!! Ser jätte fint ut :D 🙏🙏🙏 Lyckades du få fram materialåtgången/ material lista? :D
 
Jasmin Ramovic Jasmin Ramovic skrev:
Va grym du är!!! Ser jätte fint ut :D 🙏🙏🙏 Lyckades du få fram materialåtgången/ material lista? :D
Den är bifogad som PDF
 
Grymt jobbat!!! Respekt till dig 🙏💪💪 Vilket program använder du?
 
R
Jasmin Ramovic Jasmin Ramovic skrev:
Grymt jobbat!!! Respekt till dig 🙏💪💪 Vilket program använder du?
Jasmin Ramovic Jasmin Ramovic skrev:
Går i tankarna och bygga ett hus i lösvirke själv med pappa och svärfar som är snickare. Nu till frågan, är det billigare att köpa en färdig byggsats eller bygga själv i lösvirke. Hur mycket sparar man på ett ungefär?
Jasmin Ramovic Jasmin Ramovic skrev:
Går i tankarna och bygga ett hus i lösvirke själv med pappa och svärfar som är snickare. Nu till frågan, är det billigare att köpa en färdig byggsats eller bygga själv i lösvirke. Hur mycket sparar man på ett ungefär?
Jasmin Ramovic Jasmin Ramovic skrev:
Går i tankarna och bygga ett hus i lösvirke själv med pappa och svärfar som är snickare. Nu till frågan, är det billigare att köpa en färdig byggsats eller bygga själv i lösvirke. Hur mycket sparar man på ett ungefär?
T ToreJ01 skrev:
Här är vad Jag kom fram till.
Jasmin Ramovic Jasmin Ramovic skrev:
Går i tankarna och bygga ett hus i lösvirke själv med pappa och svärfar som är snickare. Nu till frågan, är det billigare att köpa en färdig byggsats eller bygga själv i lösvirke. Hur mycket sparar man på ett ungefär?
Hej,
Jag skulle vara lite försiktig med den beräknade kalkylen som finns i tråden den är absolut inte komplett eller innehar rätt prisuppskattningar.
Det är svårt och konkurrera med färdiga huspaket generellt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Hej,
Jag skulle vara lite försiktig med den beräknade kalkylen som finns i tråden den är absolut inte komplett eller innehar rätt prisuppskattningar.
Det är svårt och konkurrera med färdiga huspaket generellt.
Jag tar gärna emot synpunkter om kalkylen och vad som fattas så jag kan komplettera.
 
  • Gilla
Stefan_E och 2 till
  • Laddar…
R
T ToreJ01 skrev:
Jag tar gärna emot synpunkter om kalkylen och vad som fattas så jag kan komplettera.
Förstår det men då måste man lägga en massa tid på den.
Min tanke var bara att upplysa att den inte är komplett och många prisuppskattningar kommer inte att hålla.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Förstår det men då måste man lägga en massa tid på den.
Min tanke var bara att upplysa att den inte är komplett och många prisuppskattningar kommer inte att hålla.
Kan du ge några exempel tack 🙏
 
R
Jasmin Ramovic Jasmin Ramovic skrev:
Kan du ge några exempel tack 🙏
Hej,
Till o börja med så vet jag inte vad som ingår ifrån LB-hus och inte.
Bygglov för 25000kr vet jag inte någon som har lyckats med, håller själv på och bygger hus nu i Alingsåskommun men är inte färdig håller på med inredningen och invändig målning. Men hittills så har bygglov, utsättning, mm som man inte kan eller får göra själv gått på 65800kr.
Det finns en del saker som saknas i kalkylen men som sagt jag kan och vill inte lägga ned en massa tid på hans kalkyl, ville bara upplysa er om att den inte kommer att hålla.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.