Tänker att det är dags att ta nästa steg i att långsamt piffa upp min lägenhet snart, däribland att göra något med köket.
Däremot är jag inte någon som tycker att ett toppmodernt kök är så pass viktigt att jag vill lägga 150 tusen på en totalrenovering.

Det som är mest akut är en bättre köksfläkt, men jag är också sugen på att byta bänkskivan och då funderar jag såklart på om jag ska passa på att byta ut den fristående spisen mot en häll och inbyggnadsugn. Saknar induktionshäll och så är det snyggare och lättare att hålla rent.

Köket är nog från 84 då kåken byggdes(Vitvarorna är dock bytta och jag har gjort några småsaker sen jag flyttade in förra vintern såsom nya lampor och eluttag under skåpen).

Är det någon som har koll på om det går att få in en inbyggnadsugn från t.ex. IKEA på ett vettigt sätt eller blir det superkonstigt?
Antar att jag behöver ett skåp av något slag som måste vara rätt mått osv?

Hur mycket extra krångel blir det?
 
BirgitS
Ja, du behöver en skåpstomme att stoppa in ugnen i och du behöver en låda och/eller lite lister för att täcka för det utrymme som ugnen inte använder. Är spisen 60 eller 70 cm bred?
60 cm breda stommar finns ju överallt men 70 cm breda är rätt ovanligt så då kanske du behöver en 60 cm bred stomme plus ett 10 cm brett fack för t.ex. brickor och skärbrädor för att fylla ut.

Sen beror det då på hur känslig du är för att den nya lådfronten och listerna inte har exakt samma färg som dina befintliga luckor.
 
Jag insåg att IKEA har chatt-support även på kvällen, vilken grej!

De hävdar att deras skåp är för djupa för att det ska bli bra. Ugnen skulle sticka ut och det skulle bli konstigt med bänkskivan tyvärr.

Så dog den idén, men det kanske är lika bra. Spisen jag har funkar ju trots allt. Onödigt att lägga 10 tusen på lite fint och att få induktion.
 
BirgitS
Okej, Ikea har sin egen standard så det är ju andra kökstillverkare som har stommar som är några cm grundare, kolla hur det är med Elgigantens Epoq, Kvik eller HTH GDS. Sen finns det ju de som gör Ikeastommar lägre, smalare eller grundare själva men det är ju mer jobb.

Finns induktionsspisar också den dagen som din nuvarande slutar att fungera.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.