Hej

för nästan exakt 2 år sedan köpte vi en IVT värmepump installation för 120.000 kr

Nu använde vi ett annat bolag för service och de ringde idag och sa att utedelen saknar filter! De sa att det är ett krav att ett filter installeras vid installation.

De ville ha 5000 kr för att installera ett filter, men jag tänkte att jag ringer de som gjorde installationen i första början.

Hon i telefonen sa att det är skitsnack, och filter på utdelen inte är ett krav. Jag som ej kunnig har ingen aning.

Så jag ringde tillbaka till de som gjorde servicen och de sa att detta bolag brukar säga så och att alla deras kunder har gått över till de jag ringde.

Hon som var på kundtjänst som installerade IVT skulle återkomma när hon har pratat med deras tekniker. Men jag har en känsla av att de inte kommer göra detta för jag har haft problem med dessa från första början.

(De använde min elektriker som var på plats för att installera ström/proppskåp)
De skulle dra av detta på fakturan men de gjorde de inte, sen lovade de mig 3000 kr tillbaka samt en fri service muntligt. Jag betalade elektrikern 5000 kr för jobbet. Men jag har inte fått något av de så jag gav upp efter massa telefonsamtal och mail.

Så vad ska jag göra?

Hur länge ska jag kämpa på innan jag går vidare? Kan arn bli dyrare än de 5000 som service bolaget vill ha?
 

Bästa svaret

BirgitS
  • Gilla
downup
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du måste ha ett klart Nej från företaget för att kunna anmäla dem till ARN, kolla deras checklista här: [länk]

Det är också lämpligt att kontakta kommunens konsumentvägledare (om det finns en) eller Hallå konsument först: [länk]

ARN i sig kostar ingenting. Men om du anser att du behöver juridisk hjälp så kostar den förstås.
Tack, ska bråka lite nu först då och se ifall de kommer och slänger in ett filter utan kostnad. För de ska ingå i installationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.