Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja kanske. Men då tycker jag bilen borde ladda trefasigt.
Om den av någon anledning kommer in på enfasladdning så går den i alla fall inte över på trefasig laddning med det felet.
 
Tobzter
De du ser är va du laddar bilen med.. allstå enbart 1 fas på översta bilden..
 
Tack för alla svar.
Jag kan tänka mig att laddarens fas 1 är lastbalanserarens fas 2. Den tanken har slagit mig förut, vilket då får mig att tro att laddaren är felinstallerad.
Bilen klarar 3-fas (Kia niro ev 2023) och har flertalet gånger laddat med 3-fas 11kW under inte så kyliga dagar.

Oavsett så kontaktar jag en elektriker för detta. Dels för att se över belastningen på fas 2, dels för att kontrollera hur laddboxen är installerad.
 
  • Gilla
Logad och 2 till
  • Laddar…
B
Hej, dina faser ligger inte rätt i anläggningen. Alla faser i central, mot elmätare och laddbox måste ligga rätt och lika överallt annars fungerar inte lastbalansering. L1 brun, L2 svart, L3 grå, eller andra färger men det måste vara samma överallt. Tidigare spelade detta inte någon större roll i småhus utan motorer och vid mätarbyten, elcentralbyten etc. tycks faser hamnat lite hipp som happ.
 
B
Logad Logad skrev:
Boxen gör så. Kan den inte använda alla faser går den ner till enfas precis som bilderna visar. Fas 2 är drygt full av någon annan förbrukare vad det nu är.
Nej, Equalizer rapporterar samma fas som laddbox om faserna ligger lika mot laddbox som mot elcentral i anläggningen. Eftersom Equalizern på bilden visar 0 A på fas 1 trots att laddbox visar 15,1 A på fas 1 ligger faserna inte rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.