Hej!

Precis inflyttad i klassisk 1,5 plan 70-tals villa. Trähuset står på betongplatta.

Nu behöver jag fästa mitt vapenskåp. Det är svårt att hitta en väggregel som möjliggör infästning i skåpets baksida så jag måste nog fästa det i golvet.

Frågan är hur vet man om det är möjligt att fästa i golvet?
 
B
Har du golvvärme?
 
Har du ingen golvvärme eller kan förnimma om kall/varm-vattenrör går där, så bara borra på och sätt då exspander, annars brunplugg och lite längre franska skruvar, sistnämnda sitter bra fast, i bland finns det hål i botten på skåpen.
 
Är det ett väldigt litet skåp så är det nog inte lämpligt att bult i golv
 
Framgår inte om det är för pistol eller gevär, jag gissar på det sistnämnda, men kan ha fel. Annars ett stort skåp som fylles med bly i botten. Det måste väga minst 150 kg för att inte behöva bultas.
 
Hej igen,

Det är för gevär men eftersom skåpet bara väger 75 kg måste det bultas eller så får man tillsätta vikt. Ingen golvvärme i det rummet (städskrubb). Hur långt under golvet sitter betongplattan? Är det någon fara att borra i den?
 
Då har du ett övergolv ovanför betongen, bara borra så kommer ner till den och ca min 10 cm ner. Blir då svårt med exspander då de dras tajt mot en bricka. Och med ett övergolv som inte ligger tajt mot betongen så kommer det att knäckas, annars bara borra och sätta exspander eller långa franska med brunplugg. Du behöver 75 kg till för att få det rätt, men det blir mycken krut för att komma upp i den vikten. Du får mäta hur långa fästdetaljer du behöver. Exspanderdelen ska var i betongen till sin hela längd, franska med bricka under skallen ska gå ner ca 7 - 8 cm. Franska kanske är bäst, då blir det bara några hål on skåpet tas bort. Exspander så blir det en gängad bult som sticker upp och kapas med såg eller vinkelslip. Det håller bra med 4 st 12 mm exspander eller lika på franska. Här finns en info om plugg, bara välja.
https://www.beijerbygg.se/wcsstore/.../80/sheet_ess_1_397484_131210_130528_0037.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.