Hej,
Försöker hitta en lösning till mina smarta lampor men det verkar inte solklart.

Det jag är ute efter är att ersätta mina befintliga väggbrytare med nya smarta fjädrande brytare som kan monteras på mina befintliga apparatdosor. Brytarkabeln bakom får då kopplas ihop med en wago.

Målet är att utan hinder kunna styra alla mina lampor både genom de smarta brytarna, telefonen och google home.

Den närmaste lösningen jag hittat är att införskaffa en begagnad Trådfri gateway, den tidigare versionen som inte säljs ny längre, samt en Nexa bridge X som har stöd för trådfri. (Den har tyvärr inte stöd för dirigera-huben) Sedan byta ut mina traditionella väggbrytare mot nexas väggsändare som går att montera på befintliga apparatdosor, så som jag förstått det ska jag sedan kunna koppla ihop allt i Nexa X appen.

Någon som har ett bättre förslag?
Det borde vara enklare? Verkar som att marknaden för smarta väggbrytare inte är alltför stor? Jag vill inte ha Ikeas eller hue's egna smarta kontroller bredvid de befintliga.

I mitt andra hem har jag Philips Hue med senic's brytare, och det funkar bra, men blir väldigt dyrt i inköp, och tycker inte att senic's brytare är värda pengarna, så därför letar jag efter ett alternativ till Ikeas produkter i detta fall men med samma stuk, men till ett billigare pris.
 
Tack för input. Men är den kompatibel med Ikea Trådfri?
Ska kanske tillägga att jag inte är superinsatt i dessa grejer, utan försöker hålla mig till saker som pratar med varandra som jag på ett enkelt sätt kan koppla ihop i en app. Likt mitt andra system med hue och senic:
 
  • Mobilapp för smart hem, redigerar belysningsinställningar för badrum, innehåller alternativ för att spara eller radera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
IKEA's gateway, liksom de flesta andra "märkesgateways" är ju i första hand byggda för att funka med det egna märkets enheter.
Vill man kunna blanda fritt bland alla Zigbee-prylar så får man köra någon typ av öppen gateway istället. Typ Home Assistant, Homey, OpenHab eller liknande.
Men med de ökade möjligheterna följer också en lite större inlärningströskel.
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
IKEA's gateway, liksom de flesta andra "märkesgateways" är ju i första hand byggda för att funka med det egna märkets enheter.
Vill man kunna blanda fritt bland alla Zigbee-prylar så får man köra någon typ av öppen gateway istället. Typ Home Assistant, Homey, OpenHab eller liknande.
Men med de ökade möjligheterna följer också en lite större inlärningströskel.
Håller med. Men de billiga hos tex Lidl (Tuya) har låg tröskel. Dock molnberoende så de går bort på sikt.
 
Okej,
Men går det säga på rak arm vilken hub som fungerar med både Ikeas Trådfri ljuskällor och till exempel nexas väggsändare 1 och 2-vägs? Om det finns en sådan lösning så tycker jag nog att det är värt att sätta sig in i det så pass att jag kan få det att fungera 😃
 
Tror inte det finns en färdig produkt att köpa som funkar direkt.

Jo, kanske Home Assistant Green men då behöver man komplettera med en Zigbee-dongel. Om du väljer Zigbee-spåret dvs
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
nerdybynature nerdybynature skrev:
Tror inte det finns en färdig produkt att köpa som funkar direkt.

Jo, kanske Home Assistant Green men då behöver man komplettera med en Zigbee-dongel. Om du väljer Zigbee-spåret dvs
Ja, ska man göra livet så svårt för sig att man vill få olika system/protokoll att fungera tillsammans, då är det nog bara HA eller Hubitat som fungerar.
 
Nu ska väl Zigbee vara just ett gemensamt system med ett standardprotokoll.
 
Jag blir iallafall inte så mycket klokare av den här tråden, dock tacksam för ert engagemang. Min nya plan är att köra en Philips Hue brygga även här och nexas återfjädrande väggsändare som går att installera på befintliga apparatdosor, och knyta ihop dem med nexas bridge X. Vad jag läst mig till ska det fungera, men det återstår att se.
 
namnbyte
Skulle säga att du behöver en dator/server, conbee2 och dina zigbee-prylar.

På datorn är det enklaste att bara installera Home Assistant och köra på det, med Zigbee genom conbee2(via deconz/phoscon som följer med på samma dongel) är fullt möjlig att styra med "vad fan som helst". Själv styr jag all min automation med egenbyggt i php och c#.

Ska du ge dig in på Home Assistant är det till din fördel om du är okej på logiskt tänkande och beredd på att läsa in dig en del, men samtidigt om du är utvecklare till dagligdags finns det en risk att du kommer känna vemod över hur dåligt uppbyggt HA är. De använder Yaml som skriptspråk, vilket är ungefär som att använda en lysdiod till huvudstrålkastare. Dumt och tandlöst, men funkar ok för en del :)
 
O
Som jag förstår det ska du styra smarta lampor med en fast monterad brytare? Kör du Hue-hub(jättebra val) så har Philips in wall brytare som är helt rätt för ditt ändamål. Har 4-5 själv och det fungerar lysande(ha ha ha).

https://www.netonnet.se/art/hem-fri...JOHM5y5I0fqhsfBph58ec5vNo4gnZk7waAvcEEALw_wcB

edit: varje sådanhär puck kan styras av en eller två bryare. Så jag har tex en dubbelbrytare som styr två olika taklampor. Men du kan ju programmera lite som du känner för!
 
  • Gilla
Cerb och 1 till
  • Laddar…
Mike Jones Mike Jones skrev:
Tack för input. Men är den kompatibel med Ikea Trådfri?
Ska kanske tillägga att jag inte är superinsatt i dessa grejer, utan försöker hålla mig till saker som pratar med varandra som jag på ett enkelt sätt kan koppla ihop i en app. Likt mitt andra system med hue och senic:
Testade just hemma då jag har en Dirigera gateway och ZBMINI jag inte använder. Man lägger till den som tredjepartsenhet och den kommer in i IKEAs app som en lampa (i zigbee2mqtt rapporterar den sig själv som ett smart uttag)
 
Tack för tipsen!
Min plan är också att försöka hålla ner kostnaderna lite, hade jag haft obegränsad budget hade jag nog kört på vanliga återfjädrande brytare med Philips Hue relä bakom, men räknar med ca 260 kr besparing per uttag med nexas lösning. Återkommer med resultat :)
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.