Hej,
Jag är spekulant på en bostad med ved/pelletspanna som värmekälla.
Men jag reagerar på att förbrukningen är väldigt hög i mina ögon, utan att egentligen ha någon erfarenhet av pellets.
I driftskostnaden har dom räknat med en pelletsförbrukning på 12800kg/år (800st 16kg säckar).
Till saken hör att huset är över 350kvm fördelat i två plan, varav ett i sutteräng, och byggt på 50-talet med tillhörande standard på isoleringen.
I energideklarationen anges en energiprestanda på 74kWh/kvm.
Till saken hör också att det är ett dödsbo, så det går inte att få ut mycket information om vilken temperatur som hållits inomhus etc. Men personen har bott där själv sista åren.
Rimmar dessa siffror i era ögon?
Min förhoppning är väl att man kan anta att det har hållits en väldigt hög inomhustemperatur, och att det rimligtvis bör gå att få ner förbrukningen med en normal inomhustemperatur.
Tankar?
 
Oavsett bör du fundera på att byta till en luftvattenvärmepump eller bergvärme för ett så stort hus. Pelletspriset är f.n inte billigt och om du/ni planerar att bo länge skulle jag byta system ASAP.
 
A adde_hjelm skrev:
Hej,
Jag är spekulant på en bostad med ved/pelletspanna som värmekälla.
Men jag reagerar på att förbrukningen är väldigt hög i mina ögon, utan att egentligen ha någon erfarenhet av pellets.
I driftskostnaden har dom räknat med en pelletsförbrukning på 12800kg/år (800st 16kg säckar).
Till saken hör att huset är över 350kvm fördelat i två plan, varav ett i sutteräng, och byggt på 50-talet med tillhörande standard på isoleringen.
I energideklarationen anges en energiprestanda på 74kWh/kvm.
Till saken hör också att det är ett dödsbo, så det går inte att få ut mycket information om vilken temperatur som hållits inomhus etc. Men personen har bott där själv sista åren.
Rimmar dessa siffror i era ögon?
Min förhoppning är väl att man kan anta att det har hållits en väldigt hög inomhustemperatur, och att det rimligtvis bör gå att få ner förbrukningen med en normal inomhustemperatur.
Tankar?
12 800 x 4,8 = ca 50 000 kwh

Jag skulle gissa att det är närmare verkligheten än deklarationens 74 x 350 = 25 900.

Jag skulle kunna gissa du landar på iaf 40 000 kWh med pellets.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Pellets har tyvärr blivit väldigt dyrt, om du kan få tag på ved billigt från eventuell lokal bonde och det finns 1-2 acktankar (sammanlagt minst 1000 liter) kopplad till pannan så kan du prova att elda denna vinter. Frågan är om pannan (och skorsten) är i bra skick - ved ställer lite högre krav än pellets.

Annars får du nog räkna med en bergvärmepump på minst 12 kilowatt och gärna 2 borrhål på minimum 150m var (eller ett hål på minst 250m) - borde gå på runt 250’?

Tänk på att befintliga radiatorer och rör kan kräva hög temp så eventuell komplettering med extra radiatorer och delvis nya rör kan krävas, räkna med 50’ till.

Eller om det är delvis öppen planlösning så kan en premium luftvärmepump vara en dellösning inför vintern, kolla på toppmodellerna från Mitsubishi, Panasonic, Daikin eller Toshiba.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.