Hej , har ett hus från 1954 , men insåg att jag har inga frånluftsventiler , endast en som sitter på murstocken högt upp på väggen som en lucka man kan öppna ? Är det en frånluftventil ? Och är det den enda ventilationen huset har ? Hur bör man åtgärda
 
Det är inte så att man murat igen frånluftsventiler i murstocken? Jag har ett hus från 52 och där är varje rum anslutna till murstocken. Antingen direkt i rummet eller via kanaler(tyvärr eternit) som går till skorstenen. Om du får fram ritningar på huset så är nog murstocken inritad med kanaler. I mitt hus är det totalt 12 kanaler i skorstenen varav 2 eldningskanaler. Hur ser skorstenen ut längst upp?
 
BirgitS
E Emonil skrev:
endast en som sitter på murstocken högt upp på väggen som en lucka man kan öppna ? Är det en frånluftventil ?
Ja, men om det är i ett sov- eller vardagsrum bör den inte användas efter att ventilationssystemet har uppdaterats.

I hus från den tiden kom det in luft via otäta fönster och sen vädrade man mycket, sov med öppet fönster, öppnade fönstret i badrummet efter bad och vid tillfällen med lukt.
E Emonil skrev:
Hur bör man åtgärda
Idag har man normalt frånluftsfläktar i badrum, tvättstuga, toalett och kök som går jämnt.
Man tätar kring fönstren och har i stället spaltventiler i sov- och vardagsrum etc. samt ser till att luften kan passera mellan olika rum under eller över dörrarna.

Det brukar vara lämpligt att börja med frånluftsfläktar i badrum och tvättstuga samt se till att luften kan passera mellan rummen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men om det är i ett sov- eller vardagsrum bör den inte användas efter att ventilationssystemet har uppdaterats.

I hus från den tiden kom det in luft via otäta fönster och sen vädrade man mycket, sov med öppet fönster, öppnade fönstret i badrummet efter bad och vid tillfällen med lukt.

Idag har man normalt frånluftsfläktar i badrum, tvättstuga, toalett och kök som går jämnt.
Man tätar kring fönstren och har i stället spaltventiler i sov- och vardagsrum etc. samt ser till att luften kan passera mellan olika rum under eller över dörrarna.

Det brukar vara lämpligt att börja med frånluftsfläktar i badrum och tvättstuga samt se till att luften kan passera mellan rummen.
L lob skrev:
Det är inte så att man murat igen frånluftsventiler i murstocken? Jag har ett hus från 52 och där är varje rum anslutna till murstocken. Antingen direkt i rummet eller via kanaler(tyvärr eternit) som går till skorstenen. Om du får fram ritningar på huset så är nog murstocken inritad med kanaler. I mitt hus är det totalt 12 kanaler i skorstenen varav 2 eldningskanaler. Hur ser skorstenen ut längst upp?
Hmm men hur ser den här anslutningen ut ,? I varje rum
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men om det är i ett sov- eller vardagsrum bör den inte användas efter att ventilationssystemet har uppdaterats.

I hus från den tiden kom det in luft via otäta fönster och sen vädrade man mycket, sov med öppet fönster, öppnade fönstret i badrummet efter bad och vid tillfällen med lukt.

Idag har man normalt frånluftsfläktar i badrum, tvättstuga, toalett och kök som går jämnt.
Man tätar kring fönstren och har i stället spaltventiler i sov- och vardagsrum etc. samt ser till att luften kan passera mellan olika rum under eller över dörrarna.

Det brukar vara lämpligt att börja med frånluftsfläktar i badrum och tvättstuga samt se till att luften kan passera mellan rummen.
Okey så om jag skaffar ventiler i vardags rum sovrum , så kan jag stänga eller mura genom den där mur stocks ventilen ?

Har en pax fläkt i badrummet som körs bara när den känner fukt, ska man inskaffa en i köket också ? Om jag skaffar ventiler i rummen ?
 
L lob skrev:
Det är inte så att man murat igen frånluftsventiler i murstocken? Jag har ett hus från 52 och där är varje rum anslutna till murstocken. Antingen direkt i rummet eller via kanaler(tyvärr eternit) som går till skorstenen. Om du får fram ritningar på huset så är nog murstocken inritad med kanaler. I mitt hus är det totalt 12 kanaler i skorstenen varav 2 eldningskanaler. Hur ser skorstenen ut längst upp?
Hmm så det går kanaler från murstocken in i varje rum ? , hos mig se det ej ut att vara på detta sätt utan mera bara en ventil i källare sen en i mitten av huset i murstocken
 
BirgitS
E Emonil skrev:
Okey så om jag skaffar ventiler i vardags rum sovrum , så kan jag stänga eller mura genom den där mur stocks ventilen ?
I vilket rum är den ventilen?
E Emonil skrev:
Har en pax fläkt i badrummet som körs bara när den känner fukt, ska man inskaffa en i köket också ?
Du bör ha en annan sorts Pax-fläkt (eller från annan tillverkare) som går jämnt och ev. med högre flöde vid hög luftfuktighet. Det är bra att ha en sån i köket också för att få tillräckligt luftflöde i huset.
E Emonil skrev:
Om jag skaffar ventiler i rummen ?
Börja med frånluftsfläktarna så får man sen se om det behövs tilluftsventiler eller om det är tillräckligt otätt kring fönstren ändå.
E Emonil skrev:
Hmm så det går kanaler från murstocken in i varje rum ? , hos mig se det ej ut att vara på detta sätt utan mera bara en ventil i källare sen en i mitten av huset i murstocken
Har du några tekniska ritningar?
Om inte så gå upp på taket och kolla hur det ser ut i skorstenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.