Om jag klamrar en Vp slang längs med gles och sen ska göra en vertikal 90 grader sväng för att komma ut genom takgipset - vad är då bästa sätt? Färdig böj Vp rör? Svänga ner med slangen?(känns som det finns risk att böjen inte håller sig) eller använda elektroskutts Rörböj?
 
Detta är kanske inget svar på din fråga, men jag skulle sätta en takdosa.
Vad ska du göra med detta rörutlopp?
Man gör inte så idag. Det begränsar starkt vilka slags armaturer som kan monteras.
Ska du absolut har ett rörutlopp där så skulle jag använda en färdig böj som monteras lite snett mot taket så att det huvudsakligen är rörböjen som går en bit upp i isoleringen.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Jag hade gjort en krök på ett vp-rör, men så är jag lite gammaldags...jag vill nog säga att det bästa är att sätta en takdosa. Går inte detta, av nån anledning? Det finns utanpåtaklock som kan monteras över ett rörutlopp men den snygga lösningen är en takdosa.
 
  • Gilla
BearTheFear
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta är kanske inget svar på din fråga, men jag skulle sätta en takdosa.
Vad ska du göra med detta rörutlopp?
Man gör inte så idag. Det begränsar starkt vilka slags armaturer som kan monteras.
Ska du absolut har ett rörutlopp där så skulle jag använda en färdig böj som monteras lite snett mot taket så att det huvudsakligen är rörböjen som går en bit upp i isoleringen.
Förstår vad du menar med takdosa. Då hade ju också slangen enkelt kunnat ansluta rakt in i stosen som låser. I mitt fall är det en lysrörsarmatur där jag ska ansluta uppifrån genom ett membran som sitter centrerat på armaturen. Så rörutsläpp känns som ända alternativet. Jag har dragit tråd i slang och sen kabelskal genom membranet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag hade gjort en krök på ett vp-rör, men så är jag lite gammaldags...jag vill nog säga att det bästa är att sätta en takdosa. Går inte detta, av nån anledning? Det finns utanpåtaklock som kan monteras över ett rörutlopp men den snygga lösningen är en takdosa.
Japp takdosa hade löst mkt i detta fall men svårt att se hur det ska funka. Sitter ett membran centrerat på armaturen där man ska komma igenom med kabel eller tråd som har motsvarande kabelskal runt sig.
Men böjt Vp rör hade kanske varit en tanke 👍
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta är kanske inget svar på din fråga, men jag skulle sätta en takdosa.
Vad ska du göra med detta rörutlopp?
Man gör inte så idag. Det begränsar starkt vilka slags armaturer som kan monteras.
Ska du absolut har ett rörutlopp där så skulle jag använda en färdig böj som monteras lite snett mot taket så att det huvudsakligen är rörböjen som går en bit upp i isoleringen.
 
  • Skärmdump av en mobiltelefon som visar LED-belysningsprodukter från 'Hide-a-lite' i en webbläsare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fotografen Fotografen skrev:
Jag hade gjort en krök på ett vp-rör, men så är jag lite gammaldags...jag vill nog säga att det bästa är att sätta en takdosa. Går inte detta, av nån anledning? Det finns utanpåtaklock som kan monteras över ett rörutlopp men den snygga lösningen är en takdosa.
 
  • Skärmdump av mobilsökning för LED-belysning, 'Liteline 1200 - Hide-a-lite', med produktdetaljer och köpalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser själva armaturen och anslutningen ut. Förstår inte hur en takdosa skulle passa här. Det är ett hål i mitten på armaturen och där sitter ett membran för kabelgenomföring. Är inte rörutsläpp ovanför det bästa alternativet?
 
Det blir bra med ett rörutsläpp
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Membranet sitter där för att kunna få en tät genomförning i fuktig/lite våt miljö. Är det i uppvärmt utrymme så behövs inte membranet ( bara plocka bort det ) utan ledningarna kan gå direkt in i armaturen, inget fel att trä på ett skal som skyddar lite mot metallkanten, men heller inget krav. I bland blir det en liten glipa mellan armatur och tak, då är bäst med lite skal, annars om armaturen ligger dikt så behövs inget skal
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Så här ser själva armaturen och anslutningen ut. Förstår inte hur en takdosa skulle passa här. Det är ett hål i mitten på armaturen och där sitter ett membran för kabelgenomföring. Är inte rörutsläpp ovanför det bästa alternativet?
E elmont skrev:
Det blir bra med ett rörutsläpp
Funderade på att använda elektroskutts Rörböj vid själva genomföringen men det kanske är att skjuta över mål..
 
Jag skulle inte använda en färdig böj utan använda slangen, jag ser inte någon fördel med färdiga böjar. Och dra in "tråden" innan armaturen monteras.
Ps sätt en kottling som du borrar ett hål för slangen i och fäst slangen där. Och kom ihåg att böjen ska vara så lat som det är möjligt.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag skulle inte använda en färdig böj utan använda slangen, jag ser inte någon fördel med färdiga böjar. Och dra in "tråden" innan armaturen monteras.
Ps sätt en kottling som du borrar ett hål för slangen i och fäst slangen där. Och kom ihåg att böjen ska vara så lat som det är möjligt.
Mmm förstår vad du menar. Tipset om en kottling låter bra. I nuläget är slangen klamrad längs med sidan på glesen. So far so Good. Problemet uppstår när jag vänder ner i armaturen genom takgipset. Blir ju en 90 böj hur jag än gör och när jag använder slang känns d som den ska åka upp ur hålet igen. Tanken med färdig Rörböj var att det skulle undvikas.
 
Du drar slangen snett neråt (hålet blir lite ovalt) orkar du inte sätta en kottling fäster du den i glesen, Och naturligtvis kan du använda en färdig böj, jag talar bara om hur jag gör och har gjort sedan slangen blev vanlig.
Jag ser ju det hela med med att man måste minimera dom "saker" som man använder och inte dra runt på icke nödvändiga saker, gör man inte det så slutar det med att man får hantera/flytta omkring matr. i stället för att man "jobbar".
Och ännu en gång det går lättare att dra tråd i rätt utförd slanginstallation, även i böjar
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
U
I vårt förra boende hade vi en liknande armatur i klädkammaren.
Då hade någon satt takdosa med doslock. Sen gjort hål i doslocket och kopplat en bit kabel mellan dosa och armatur, sen satt armaturen över dosan.

Dock oklart om det är helt enligt reglerna, men tyckte det va rätt bra för fanns behovet av nån annan typ av armatur gick det ju smälla upp ett DCL-uttag i dosan istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.