Vad är ett rimligt pris för ett borrhål på 200m i Stockholmstrakten (eller på övrig ort för den delen)? Vi har fått ett pris på 275kr/m + 3000kr för en container för uppsamling av borrdammet. Är det bra eller dåligt?

Vad ska man förvänta sig ingå för ett sådant pris? Bara borrhålet eller även kollektor?
 
Hejsan!
Jag har nyligen instalerat bergvärme.
Och dem behövde borra närmare 200m för en 8.5kW pump.

Borrning och allt vad det nu är som ingår i det gick på 65 000:-
Sen räknar jag med ca 60 000 för pump och instalation (väntar på faktura..)
 
Priset ligger inom rimlighetens gränser.
I det priset ska ingå två spritfyllda slangar in i huset.

 
Jag borra för 2 år sedan.
borra 180m
4m grävning & håltagning in i huset
samt slang & sprit.
detta kosta 51 000:-
 
Borrade hos min dotter för några veckor sedan ( Huddinge) 181m inkl slangar indragna innanför grundmur samt container för borrkax. Kostnad knappt 49000.-
 
B
Installerade bergvärme i våras i Sörmland. Notan slutade på 50kkr och i det ingick:
200m borrhål
9m foderrör
Grävning 5m in i huset via kulvert.
Slang och sprit

Till detta tillkom sedan pump samt rörmockeri:et för att koppla ihop värmesystemet.
 
Kanske en korkad fråga :-[ men priserna som angivits är de inklusive eller exklusive moms?
Ringde en certifierad borrare i Kristianstad idag och de sa iofs att jag förmodligen skulle försöka hitta en borrare närmre Karlskrona där jag bor, för att hitta lägre pris.
De angav att för 180 m borrhål så var den uppskattade kostnaden 75000 exkl moms.
Dvs 93750 inkl. Lite väl mycket jämfört med andras siffror i denna tråden.
 
mitt pris var inklusive moms 6 slang o sprit, samt grävning & håltagning
 
B
Även mitt är inkl. moms
 
Det angivna priset inkluderade allt, borrning, kaxcontainer, foderrör (endast några dm till berg), slangar, sprit, isolerade slangar från borrhål och in innanför grundmur, tätning av genomföringar och grävning.
 
Kan ni kanske rekomendera lite företag som borrar billigt och me bra service;)
 
Jobbar som brunnsborrare och kan bara säga att där är en hel del faktorer som spelar in på prisbilden. Generellt sätt är Skåneregionen betydligt ”svårare” att borra i. Desto större jorddjup, desto mer foderrör vilket är en stor kostnad för kunden (inte ovanligt med 30-50m rör i Skåne). Sen beror de på vilken firma man väljer, en välkänd firma är med automatik dyrare men ger också trygghet och har kunskapen som krävs. Och även inom detta område spelar tillgång efterfråga stor roll på priset... men kvalité brukar löna sig i längden!
 
210kr + moms tar en del borrare. Endast hålet. De flesta som säljer bergvärme har ingen egen borrutrustning så de anlitar en underleverantr. Priset justeras nog upp en del så de kan tjäna en slant på borrarns jobb också. Har sett pris till installatr och till kund. Säg +10-15 procent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.