M
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Det låter lite dumt att byta ut hela sitt system var 4e år. Speciellt om det är dyra grejer...
Fick uppfattningen att ni diskuterade Unify G3 flex som inte ens kostar 1000-lappen. En 1080P-kamera idag kommer nog vara ganska osexig om 4-5 år, om den ens fungerar då.

Baserar hela mitt resonemang från 20 år med kameror utomhus, men många ganska har andra erfarenheter så jag ska inte säga emot. Men det finns säkert folk som köper iPhone 15 idag och tror att den fortfarande är något att hänga i granen om 5 år😏
 
Om man vill göra det enkelt kan man köra Reolink kameror med lokal lagring. Då sparas video till ett minneskort som sitter i kameran. Man kommer det åt via en app på mobilen och du behöver ingen NVR. Nackdelen är att om någon bryter in och slår sina kameror sönder är det kört.
 
H Haggis1 skrev:
Om man vill göra det enkelt kan man köra Reolink kameror med lokal lagring. Då sparas video till ett minneskort som sitter i kameran. Man kommer det åt via en app på mobilen och du behöver ingen NVR. Nackdelen är att om någon bryter in och slår sina kameror sönder är det kört.
Min erfarenhet är att helt plötsligt vill de ha betalt för att man ska komma åt den där appen...
 
D
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag förstår. Men hur är det med att de slutar supporta kameror (precis som de slutar uppdatera nätverksutrustning och man får köpa ny).
Efter några år är kameran "legacy" och får inga uppdateringar eller uppdaterad kompatibilitet.

[länk]
Jag tittade på listan och det är väldigt gamla produkter, förmodligen behövs det inte mer uppdateringar då de funkar enligt de jättegamla standarder de stödjer, det finns ju gränser för även detta. Jag har 10år gamla Unifi-produkter och det uppdateras fortfarande, kan ju kännas tveksamt vad som egentligen behöver uppdateras, för funktionen alltså.

Finns aldrig några garantier men det fina med att inte vara beroende av cloud är ju att du kan alltid köra vidare som det är, även om grejorna inte uppdateras.
 
Jag har Arlos kameror sedan ett år tillbaka (Pro 4).
Helnöjd med dom, och med konceptet.
Vet att TS inte vill betala någon löpande avgift, men lyfter ändå detta som ett val.
För en hundralapp i månaden så tycker jag att det är prisvärt, någon annan får drifta lagringsytan.
Sedan finns det naturligvis fler parametrar att väga in om man kommer till aspekten att alltid äga sin lösning och hur stort skyddsvärde det man övervakar har.
Men enkelheten och bildkvaliteten kan jag inte klaga på, i kombination med att jag enkelt kan dela valda delar av kamerlösningen med andra i appen.
Batteridrivna med med WiFi och en batteritid på minst 4 månader tycker jag också gör installationen enkel.
 
D
Hannuse Hannuse skrev:
Jag har Arlos kameror sedan ett år tillbaka (Pro 4).
Helnöjd med dom, och med konceptet.
Vet att TS inte vill betala någon löpande avgift, men lyfter ändå detta som ett val.
För en hundralapp i månaden så tycker jag att det är prisvärt, någon annan får drifta lagringsytan.
Sedan finns det naturligvis fler parametrar att väga in om man kommer till aspekten att alltid äga sin lösning och hur stort skyddsvärde det man övervakar har.
Men enkelheten och bildkvaliteten kan jag inte klaga på, i kombination med att jag enkelt kan dela valda delar av kamerlösningen med andra i appen.
Batteridrivna med med WiFi och en batteritid på minst 4 månader tycker jag också gör installationen enkel.
Jag var inne på dessa och har bekanta som är mycket nöjda och de verkar bra men.. jag valde bort de av ett par praktiska skäl, när kameran går på batteri så används en rörelsedeckare för att starta själva kameran, för mig blev det för litet detektionsområde med för kort inspelning (man kan inte spela in före händelsen) och om den ska vara på hela tiden och detektera händelser med bilden, så krävs framdragen spänning och då har jag hellre fast nätverkskoppling, det andra är att jag föredrar att inte vara beroende av och betala till deras cloud.

Kan man leva med dessa saker så är de nog en bra lösning.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Går det verkligen inte att lösa lokal lagring för billiga o bra kameror som tex TP-link?
 
U
Titta på HikVision eller Dahua,
Skulle säga att deras plattformar är lättast att använda och går att knyta till HA mm om du är sugen på automation i framtiden.
Ingen månadskostnad och överkomliga priser. Vill man dock ha alla funktionerna i appen kostar Dahua’s ”pro” app 50kr i engångskostnad. Hikvisions app är gratis men deras hårdvara är något dyrare.

Dahua finns att köpa på Aliexpress så då går det få ner priset en del.

Nackdelen är att båda är kinesiska om man är orolig över det. Går att köra off-grid eller via VPN om man inte vill bli avlyssnad av främmande stat.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har kameror från HikVision samt en NVR från samma ställe.

Separat poe-switch för kamerorna och NVRen, allt trådat. VPN för att accessa kamerorna när jag inte är hemma. 24x7 inspelning men inga larm/triggers idag.

Jag tycker, om jag får säga det själv, att jag har viss talang för nätverk och IT-meckande, men ändå får jag erkänna att dessa kameror och NVR är rätt besvärliga att konfigurera. Samma inställning går att göra på flera ställen och man vet aldrig riktigt vilken det är som "gäller". Kanske är det bara jag som borde gå en kurs men ja, det är fan inte enkelt och intiutivt.

VPN-konfigurationen var en historia för sig som dock inte har med Hikvision att göra alls - men ser man till helheten så ska ju det på plats ändå. En gazillion komplicerade steg för att sätta upp det på en Edgerouter.

Om jag jämför detta med att dra igång ett litet system från Eufy eller Arlo så var ju Arlo något som vem som helst kan få att fungera, Eufy var aningens mer komplicerat men ändå galet mycket enklare totalt sett än Hikvision. Båda dessa ger remote-access via någon molntjänst utan att man konfigurerar något (så jämförelsen är ju lite orättvis i det avseendet).

Användarvänligheten i appar går inte heller att jämföra, eller rättare sagt, Hikvisions kameraapp är ett skämt i jämförelse, sett till användarvänlighet.
 
K karlmb skrev:
Går det verkligen inte att lösa lokal lagring för billiga o bra kameror som tex TP-link?
Eller så skaffar man ett system från typ Reolink, så får man ett färdigt system, med en videoserver, det funkar ju i alla fall.
Och vill man inte ha en färdig videoserver, så kan man lagra på en extern disk via FTP.
Men jag skulle gå på en "färdig" lösning, med videoserver, värt vardenda krona när man ska leta efter händelser i det lagrade materialet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Eller så skaffar man ett system från typ Reolink, så får man ett färdigt system, med en videoserver, det funkar ju i alla fall.
Och vill man inte ha en färdig videoserver, så kan man lagra på en extern disk via FTP.
Men jag skulle gå på en "färdig" lösning, med videoserver, värt vardenda krona när man ska leta efter händelser i det lagrade materialet.
OK
 
Billiga kameror med AI och lagring på någon kinesisk server känns läbbigt. Lagrar all video själv på hårddisk. Öppen mjukvara Zoneminder, bra program, den stödjer t.ex. extern trigger från rörelsevakt. Man kan fixa AI denna vägen också men det har en hög svårighetsgrad.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A ansic skrev:
Billiga kameror med AI och lagring på någon kinesisk server känns läbbigt. Lagrar all video själv på hårddisk. Öppen mjukvara Zoneminder, bra program, den stödjer t.ex. extern trigger från rörelsevakt. Man kan fixa AI denna vägen också men det har en hög svårighetsgrad.
Vad kör du med för kameror?
 
tensiden tensiden skrev:
Vad kör du med för kameror?
Skräp. Söker efter någon enklare h264 kamera med PoE, utan cloud.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A ansic skrev:
Billiga kameror med AI och lagring på någon kinesisk server känns läbbigt. Lagrar all video själv på hårddisk. Öppen mjukvara Zoneminder, bra program, den stödjer t.ex. extern trigger från rörelsevakt. Man kan fixa AI denna vägen också men det har en hög svårighetsgrad.
Tack, I knew there was a solution out there!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.