Hej,
Vill ursäkta på förhand att jag är mycket okunnig inom el och behöver därför hjälp.
Har haft min Easee laddbox i snart ett år. Det har funkat bra och har smartladdat med Tibber. Dock så har jag det senaste behövt ladda andra tider än vad smartladdningen vill, vilket jag då har märkt har funkat sådär. Laddboxen trycker sällan (men inte alltid) ut mer än 3,6 kW när jag inte smartladdar (men om jag smartladdar når det ofta 11kW beroende på resten av elanvändningen i huset såklart).
Jag reagerade lite på faserna som lastbalanseraren visar jämfört med laddboxen. Bild 1 är från lastbalanseraren, Equalizer. Bild 2 och 3 är från laddboxen, Easee Home.
Från bild 1 går bl.a. fas 2 över säkringen på 20A enligt appen, fas 2 är något ljummen i elskåpet om jag känner på den, medan de andra säkringarna är kalla.
Från bild 2/3 så säger laddboxen att energiuttaget är optimalt, men jag får bara ut 3,6 kW. Enligt Equalizer finns det en helt del effekt kvar att hämta som jag då inte får.
Så till min fråga.... Ser detta korrekt ut? Eller är det min inkompetens som gör att jag blir tveksam och förvirrad?
Vill ursäkta på förhand att jag är mycket okunnig inom el och behöver därför hjälp.
Har haft min Easee laddbox i snart ett år. Det har funkat bra och har smartladdat med Tibber. Dock så har jag det senaste behövt ladda andra tider än vad smartladdningen vill, vilket jag då har märkt har funkat sådär. Laddboxen trycker sällan (men inte alltid) ut mer än 3,6 kW när jag inte smartladdar (men om jag smartladdar når det ofta 11kW beroende på resten av elanvändningen i huset såklart).
Jag reagerade lite på faserna som lastbalanseraren visar jämfört med laddboxen. Bild 1 är från lastbalanseraren, Equalizer. Bild 2 och 3 är från laddboxen, Easee Home.
Från bild 1 går bl.a. fas 2 över säkringen på 20A enligt appen, fas 2 är något ljummen i elskåpet om jag känner på den, medan de andra säkringarna är kalla.
Från bild 2/3 så säger laddboxen att energiuttaget är optimalt, men jag får bara ut 3,6 kW. Enligt Equalizer finns det en helt del effekt kvar att hämta som jag då inte får.
Så till min fråga.... Ser detta korrekt ut? Eller är det min inkompetens som gör att jag blir tveksam och förvirrad?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 144 inlägg
Varför trodde du att det skulle funka bra då? Det är ingen kritik, utan jag menar att Easee/installatören borde ha beskrivit hur det funkar för. Du är inte ensam om att tro att lastbalansering garanterar att bilen kan laddas. Det är nämligen precis tvärtom. Lastbalanseringen skyddar dina mätarsäkringar, och det är elbilen som blir svarte petter om det inte finns något utrymme kvar.J JGreen skrev:
Du har en kraftig enfaslast på L2 som behöver ses över. Återigen tycker jag att installatören borde tittat på detta. Men du är inte ensam om att ha fått en "installation på köper" som är under all kritik. Det finns ingen enskild enfasförbrukare som drar 20 A utan det är flera. Då finns det chans att möblera om lite i elcentralen så att husets belastning blir mer jämn mellan faserna.
Men du kan vara glad över att Easee uppenbarligen har den funktionen att den kan växla från trefasladdning till enfasladdning i sådana situationer. Jag visste inte att den funktioner fanns... Men din laddstation är tydligen inställd på max 16 A, därför får du inte mer än 16 A även vid enfas, och det motsvarar ju 3.6 kW. 16 A i trefas motsvarar 11 kW.
Jag skulle dessutom tro att det är likadant som hos mig. Fasföljden enligt equalizern är inte samma som i boxen. Det som är L1 i boxen kan vara L2 i mätaren. Om det är så blir boxen lurad att tro att L1 är ledig för 1-fas. Jag kommer att låta rätta till detta vid nästa ombyggnad, troligen i samband med komplettering av solanläggningen. I fallet ovan är det akut att rätta till innan en huvudsäkring går.
Enklast torde vara att flytta om faserna i boxen tills de stämmer överrens med equalizern. I mitt fall är det inte akut då jag under vintern begränsar laddströmmen till 10A så jag har 6A över till värmepumpen.
Enklast torde vara att flytta om faserna i boxen tills de stämmer överrens med equalizern. I mitt fall är det inte akut då jag under vintern begränsar laddströmmen till 10A så jag har 6A över till värmepumpen.
Det allra enklaste är ju att flytta om givarkablarna från strömtransformatorerna i equalizern om man bara vill få det rätt. Fort och lätt med snabbplintar, men inte riskfritt om man inte bryter strömmen först. Fast självklart är det trevligast om allting stämmer hela vägen.Logad skrev:Jag skulle dessutom tro att det är likadant som hos mig. Fasföljden enligt equalizern är inte samma som i boxen. Det som är L1 i boxen kan vara L2 i mätaren. Om det är så blir boxen lurad att tro att L1 är ledig för 1-fas. Jag kommer att låta rätta till detta vid nästa ombyggnad, troligen i samband med komplettering av solanläggningen. I fallet ovan är det akut att rätta till innan en huvudsäkring går.
Enklast torde vara att flytta om faserna i boxen tills de stämmer överrens med equalizern. I mitt fall är det inte akut då jag under vintern begränsar laddströmmen till 10A så jag har 6A över till värmepumpen.
Easee equalizer sitter på elmätarens HAN-port så den vägen är stängd.Totte_S skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 144 inlägg
Det finns inga klockslag för dessa skärmdumpar men jag tolkar skillnaden som att det var en kraftig last på L2 som försvann när man tog skärmdumpen för laddaren. Men visst, det kan vara faslikheten som är fel också, om det öht är möjligt? Men varför laddas elbilen enfasigt då? Är det är laddhybrid?
Hej! Tack för konstruktiva svar!Bo.Siltberg skrev:
Gällande skärmdumparna så är de tagna vid samma klockslag och lasten på L2 fortsatte en bra stund till, vilket får mig att fundera på varför inte strömmen som går till laddboxen visas i Equalizerns L1.
Skärmdumparna som Logad skickade ovan är vad jag förväntar mig att Equalizern borde visa när jag laddar, men det gör den inte.
Gällande att L2 verkar överbelastad - jag är tämligen säker på att det är vår luft/vattenvärmepump. L2 kan ha hög last som skärmdumpen på nattetid då det är det enda som är igång då (och kyl/frys såklart) och att det endast sker när det är kallt ute och/eller varmvattenförbrukning. Mycket märkligt att det ska kräva så mycket ström.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 144 inlägg
Det låter som att din LVVP är felkopplad på något sätt. Den ska inte dra 20 A enfas. Kanske har den en liten elpatron som tillskott som är lagd på samma fas? Du kan tjäna en hel del på att se över denna inkoppling.
Om dina bilder är ögonblicksbilder så är det svårt att förklara varför energimätaren inte visa elbilens belastning. Kan bilden på laddaren luras, som t.ex att bilen inte alls laddas utan bilden visar den ström den kan laddas med?
Annars är det vad du kan förvänta dig med den belastning du har i huset. Det hade lika gärna kunnat var 0 laddström, men du hoppade laddstationen över till enfasladdning i stället vilket räddade situationen.
Om dina bilder är ögonblicksbilder så är det svårt att förklara varför energimätaren inte visa elbilens belastning. Kan bilden på laddaren luras, som t.ex att bilen inte alls laddas utan bilden visar den ström den kan laddas med?
Annars är det vad du kan förvänta dig med den belastning du har i huset. Det hade lika gärna kunnat var 0 laddström, men du hoppade laddstationen över till enfasladdning i stället vilket räddade situationen.
Är det inte rätt uppenbart att det som mätaren kallar fas 2 är det laddaren kallar fas 1. Det leder till att laddaren tolkar det som att den inte kan ladda på trefas efter som det redan finns el last på fas 2. Fast den lasten egentligen är det laddaren drar från fas 1. Värmepumpens last ligger väl i de 6A som diffar mellan laddare och elmätare.
Jag ser att fler varit inne på det spåret.
Jag ser att fler varit inne på det spåret.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 144 inlägg
Ja kanske. Men då tycker jag bilen borde ladda trefasigt.