T ToreJ01 skrev:
Här ett litet hus som tar ut svängarna lite mer än Lövånger. Blir litet dyrare men kan kanske vara värt det när man kan designa mer själv.
Väldigt fint, gillar planlösningen och verandan! Jag ville dock ha en enplanare. Förutom att Lövånger låter dig designa själv vilket det där kanske oxo är men i en helt annan liga när det kommer till strukturell dynamik, så är priset säkert något annorlunda än vad jag tänkte mig. Jag ville bygga något snyggare oxo men det får bli en låda ett tag framåt
 
S SetoN7 skrev:
Tack för tipset! Ska kolla på dem :)

Jag har inget behov av mer än två rum men tänker att det kanske är svårsålt med ett litet hus mindre än tre rum, jämfört med motsvarande lägenhet, och även att det är nått som banken kan ha åsikter om så det är därför jag haft med det i tankarna.

Det känns ganska lätt att fixa en bra planlösning tills dess att man försöker ta hänsyn till allt samtidigt och försöker att få in det i en rektangel som även ser bra ut exteriört: prisvärt, litet, vart entrén ska ligga, vilka rum som ska ligga i vilka väderstreck, lämpliga rumsmått, hur man rör sig mellan rummen, badrum i anslutning till hall, närhet mellan badrum och kök för vvs, lättmöblerat och bra kök osv. Det blir ofta samma problem när man letar efter färdiga planlösningar.
Min bank såg inga problem med min tvårummare. De tyckte det var smart i dagens ekonomi både för mig och för eventuell försäljning. Jag informerade dem såklart om planer att expandera.
Jag letade och har letat sedan dess efter ett litet hus i närhet på under 100m2 (som inte ligger helt åt helvete och inte är fallfärdigt) men det verkar inte existera.

En expansionen skulle ju tala till familjen istället för en-två person boende. I min framtida plan bygger jag ett likadant hus satt på tvären på kortsidan vid sovrummet. Det bryter monotonin i det exteriöra och skapar lite möjligheter med fönsterflygel och entre till verandan. Väggen till sovrummet tas delvis bort och öppnar för ett förskjutet vardagsrum vilket låter köket växa. I det tillbyggda har jag 2-4 rum inkl en till wc som relativt enkelt kopplas på befintlig stam. Med det befintliga huset har jag allt det dyra på plats och nu kan jag fortsätta skissa och planera :)

Ja det finns en anledning att arkitekter har en plats i samhället, det är inte enkelt och det går inte fort. Jag klurade på min planlösning i 6 månader med alla parametrar du nämner och fler (1) och redigerade den vartefter, återstår fortfarande att se om jag tänkt rätt i alla lägen. Som du säger, vissa saker går inte att ändra; väderstrecken och pengarna. En sak tycker jag dock du har tänkt fel:
få in det i en rektangel
Det måste ju inte vara så. Think outside the box! Jag kunde inte det men det betyder ju inte att det inte går.
(1) Du är inne lite på det men jag säger det ändå:
Ljusinsläpp e.g. placering av, hur många: fönster vs väderstreck. Jag flyttade ett fönster från morgonsol till resten av dagen sol då jag gärna tar sovmorgon.
Förvaring, plats i hallen, garderober. I mitt sovrum tänkte jag in en garderobsvägg mot badrummet till. Ljuddämpande och praktiskt
Kökets arbetstriangel: Förvaring, förberedelse, tillagning. Addendum; kökskvadraten: diskmaskinen. Varifrån ska du ta saker som du ska förbereda nånstans som du sen ska tillaga nånstans för att sen flytta allt till diskmaskinen. Inte helt lätt men med den enkla principen gör man en enklare skiss som innebär så lite förflyttning som möjligt.

Det var bristerna i de färdiga planlösningarna hos Älvsby-, LB-, EtCetera-Hus som oftast gick att påverka men det lade bara på kostnader på de färdiga priserna så det påverkade starkt att det slutade med att jag gick eget.

Gå på dina egna behov 100% i första hand. Har du råd med mer, go for it men låt det inte avgöra utfallet.
Du kan alltid fortsätta!

PS:
Sry men jag kan inte hjälpa det:
vart entrén
Entrén är inte på väg någonstans så då använder man "var".
Var man är
Vart man ska.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
det hade vart 100 ggr roligare att följa det i en byggtråd. Det absolut minsta ni kan bjuda på nu är ju bilder på det färdiga huset!
Som utlovat:
Va i hela friden har jag gett mig in på:
Avverkad skogsmark med stora stenar, grenar, stubbar och levande träd i bakgrunden. Övergångsmiljö, gråmulen dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara att börja gräva o se vad som händer antar jag!
Gul grävmaskin i skogsröjning, stenar, jord, gul rörspole i förgrunden, barr- och lövträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog ett tag men nuså börjar det banne mig likna våg!
Byggarbetsplats med grusbädd, betongpelare, rör, skogsbakgrund, blå himmel, ingen aktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror det tog 2 dagar, måste varit långa kafferaster!
Byggarbetsplats i skogen med grävmaskin, byggmaterial, släpvagn och nybyggnad. Uppfart och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu går det fort:
Hus under konstruktion med trästomme, takstolar synliga, i skogsmiljö på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så där! Klart?
Litet hus under konstruktion, stående på pallar, bland byggmaterial, skog runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vem hade kunnat ana att det skulle ta längre tid med resten än att få hela stommen klar!

Foton redigerade i bästa möjliga mån för att bespara involverade individer efterdyningar av att ha existerat på internet.
Hinner inte mer idag kommer eventuellt fler bilder på invärtes operationer.
 
  • Gilla
Söderslätt och 16 till
  • Laddar…
Vågat att sätta ett så stort hus på plint.
Bara att hoppas det inte blir sättningar i framtiden.
Obs att detta är min personliga uppfattning.
 
T ToreJ01 skrev:
Vågat att sätta ett så stort hus på plint.
Bara att hoppas det inte blir sättningar i framtiden.
Obs att detta är min personliga uppfattning.
Lätt att justera/lyfta byggnaden.
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kolla upp tillgänglighetsreglerna för det är onödigt att få bakslag på det under bygglovsprocessen: [länk]
Broschyren är visserligen rätt många år vid det här laget men det har nog inte skett några större förändringar under tiden.
Det ska jag göra. Trodde det mesta var ganska självklara saker, men efter en snabb titt vet jag inte om jag bott i någon bostad som uppfyller de är kraven. Framförallt tillgängligheten i kök och 1:12 lutning på väg till huset. Men om jag förstått det rätt så kan man väl söka bygglov för fritidshus och sedan flytta in där permanent och då är inte reglerna för tillgänglighet något krav.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S SetoN7 skrev:
Det ska jag göra. Trodde det mesta var ganska självklara saker, men efter en snabb titt vet jag inte om jag bott i någon bostad som uppfyller de är kraven. Framförallt tillgängligheten i kök och 1:12 lutning på väg till huset. Men om jag förstått det rätt så kan man väl söka bygglov för fritidshus och sedan flytta in där permanent och då är inte reglerna för tillgänglighet något krav.
Stämmer. Du slipper även krav på energibesiktning/uträkning och jag tror mätning av tätheten.
 
  • Gilla
SetoN7
  • Laddar…
Tack för svar! :)

T Tobis skrev:
Storleken på huset ångrar jag något då det hade varit en ganska lite kostnad att bygga 30kvm till men oavsett storlek måste man ha de dyra bitarna kök/badrum/el. Man kan ju ta kokplatta och ett ofärdigt minimalt kök om man kan leva så och punga ut för något bättre senare kanske.
Storleken på huset påverkar ju även kostnaden för uppvärmning och renovering i framtiden så finns flera anledningar att inte bygga större än man behöver även om den initiala kostnaden är förhållandevis liten i sammanhanget.

T Tobis skrev:
Förutom det du nämner så grävning från huset till anslutningspunkt fick jag punga själv. Hade samma elfirma hela vägen och det momentet var tidigt i projektet som gick smidigt.

Jag bestämde platsen, men det var inte mycket att disktuera, tomten är på 1200m2 så inte mycket variation.
Vi justerade något för att hamna på istället för på sidan av en sten som fick bli en del av grunden så vi kunde ha kortare plint där.
Huset placerade sedan snickarna efter, enligt egen utsago, 25 mätningar varpå jag skickade ny sitiuationsplan. Jag har fått veta att det inte är så himla petigt med mycket av byråkratin, bara man uppdaterar dokumentationen som man skickar.
Visste inte att det gick att skicka in en ändrad situationsplan. Det var efter att bygglovet var godkänt alltså? Jag vet ungefär vart jag vill placera huset på min tomt, men vart exakt som är mest lämpligt vet jag nog först efter att jag börjat gräva och det är tveksamt att jag kan pricka in platsen exakt utifrån gränsmarkeringar på grund av storlek- och höjdskillnader på tomten.
T Tobis skrev:
Vet inte vad jag skrev som får dig att tro det. Allt var funktionsdugligt vid samrådet. Fun fact: Fick en vattenläcka två dagar innan samrådet men röris hann lösa det innan. Inget märkvärdigt, en anslutning av en fabricerad del (alltså inget röris kopplat specifikt) droppade i vattenskåpet så det rann ut i badrummet som det borde. Jag ser det som funktionskontroll.
Har för mig du skrev nått om att det kommunala vattnet inte var klart, men kanske läste fel. Anledningen att jag frågade är för att jag skulle helst vilja flytta in i huset innan det är klart, men det verkar svårt i praktiken. Det är tillåtet att flytta in i ett hus med en ofärdig övervåning, men hittar inget som tyder på att det t.ex. skulle vara möjligt att färdigställa kök/badrum/sovrum och sedan fortsätta färdigställa invändigt under tiden man bor där (som vid en renovering). Jag skulle även kunnat vänta med vatten och avlopp och bo i huset som ett sommarhus till det är klart.
T Tobis skrev:
Massor av alternativ, Jag drömde om bergvärme med vattenburen golvvärme. Det är en kvarts miljon bara där. ~150k för bergvärme med panna (alltid friskrivet för hur djupt de måste borra), ~80k för golvvärmen. Funderade på golvvärme med elpanna, jordvärme men jag gick på ett billigare med luftpumpen som är den tystaste på marknaden enligt flera källor. En Mitsubishi Hero 25. Den är väldigt tyst så länge den kör i silent mode. Slår man på de kraftigare fläktarna låter den mer, Crazy! Experimenterar fortfarande med om den måste panorera utblåsen eller inte då det är motorerna till det som låter mest men jag tycker värmen sprids bättre när den får panorera. Den hörs i det läget bara när det är väldigt tyst i rummet. Ja jag är ljudkänslig...
Kostade 26k inkl installation. Sen kamin som offgrid/backup/mys/skrytfaktor och bara den gick på 100 lök med skorsten, taksäkerhet, montering och besiktning.
Är även jag mycket ljudkänslig så det är ett orosmoment med luftpump. Men som du säger så är det väldigt stora kostnader med bergvärme och liknande. Kanske går att motivera på sikt, men vet inte hur stora ingrepp det är att byta ut i efterhand.
T Tobis skrev:
7500 kostade min KA. Trodde det skulle gå på mer, men jag blev glad för den fakturan iaf.
Det blev tidvis lite stressigt när det skulle dokumenteras och godkännas hos kommunen. Det var föräldraledigheter och sjukskrivningar och utdragna processer. Lösning: Gå in i processen i god tid och hammra dem med samtal tills det är klart. De är där för att hjälpa dig. Faktiskt, de är hjälpsamma när man ställer frågor och jagar på dem lite. Gör man inte det så händer inte så mycket.
Sen att koordinera olika hantverkares och instutioners närvaro. Ellevio, Elektriker, miljökontoret, röris och golvläggare. Den ena skulle göra ditten innan den andra kan göra datten men bara då den tredje gjort tritten klart och tratten var testad. Lösning: Jag önskar att jag hade haft ett möte med alla samtidigt och låtit dem själva göra upp för det är ett satans ringande fram och tillbaka när man är tredjepart. Dock svårt kanske lönlöst eftersom tidsoptimisten inte räknat med vad det nu var så hela skiten blir skjutet på.
Det var inte dyrt i sammanhanget. Har sett uppskattningar på minst 25 000, men får hoppas på att det inte behöver bli allt för kostsamt då :)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T Tobis skrev:
Min bank såg inga problem med min tvårummare. De tyckte det var smart i dagens ekonomi både för mig och för eventuell försäljning. Jag informerade dem såklart om planer att expandera.
Jag letade och har letat sedan dess efter ett litet hus i närhet på under 100m2 (som inte ligger helt åt helvete och inte är fallfärdigt) men det verkar inte existera.

En expansionen skulle ju tala till familjen istället för en-två person boende. I min framtida plan bygger jag ett likadant hus satt på tvären på kortsidan vid sovrummet. Det bryter monotonin i det exteriöra och skapar lite möjligheter med fönsterflygel och entre till verandan. Väggen till sovrummet tas delvis bort och öppnar för ett förskjutet vardagsrum vilket låter köket växa. I det tillbyggda har jag 2-4 rum inkl en till wc som relativt enkelt kopplas på befintlig stam. Med det befintliga huset har jag allt det dyra på plats och nu kan jag fortsätta skissa och planera :)
Har samma tanke att jag kan bygga ut i framtiden om det känns som att det skulle behövas och försöker få med det i planlösningen. Men i nuläget vill jag minimera lån och andra utgifter.
T Tobis skrev:
Ja det finns en anledning att arkitekter har en plats i samhället, det är inte enkelt och det går inte fort. Jag klurade på min planlösning i 6 månader med alla parametrar du nämner och fler (1) och redigerade den vartefter, återstår fortfarande att se om jag tänkt rätt i alla lägen. Som du säger, vissa saker går inte att ändra; väderstrecken och pengarna. En sak tycker jag dock du har tänkt fel:

Det måste ju inte vara så. Think outside the box! Jag kunde inte det men det betyder ju inte att det inte går.
Enda tanken här är egentligen att det blir billigare och färre arbetstimmar att bygga färdigt utvändigt. Annars hade jag tagit ut svängarna mer.
T Tobis skrev:
Kökets arbetstriangel: Förvaring, förberedelse, tillagning. Addendum; kökskvadraten: diskmaskinen. Varifrån ska du ta saker som du ska förbereda nånstans som du sen ska tillaga nånstans för att sen flytta allt till diskmaskinen. Inte helt lätt men med den enkla principen gör man en enklare skiss som innebär så lite förflyttning som möjligt.
Det är ett bra tips!
T Tobis skrev:
PS:
Sry men jag kan inte hjälpa det:

Entrén är inte på väg någonstans så då använder man "var".
Var man är
Vart man ska.
Är okej med lite grammatikfel om det hjälper mig att inte skriva i snigeltakt 😅
 
T Tobis skrev:
Som utlovat:
Va i hela friden har jag gett mig in på:
[bild]
Bara att börja gräva o se vad som händer antar jag!
[bild]
Tog ett tag men nuså börjar det banne mig likna våg!
[bild]
Tror det tog 2 dagar, måste varit långa kafferaster!
[bild]
Nu går det fort:
[bild]
Så där! Klart?
[bild]
Vem hade kunnat ana att det skulle ta längre tid med resten än att få hela stommen klar!

Foton redigerade i bästa möjliga mån för att bespara involverade individer efterdyningar av att ha existerat på internet.
Hinner inte mer idag kommer eventuellt fler bilder på invärtes operationer.
Ser riktigt trevligt ut i mina ögon! :) Hur stor är lutningen på ditt tak? Det gör helt klart mycket för intrycket.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
S SetoN7 skrev:
Men om jag förstått det rätt så kan man väl söka bygglov för fritidshus och sedan flytta in där permanent och då är inte reglerna för tillgänglighet något krav.
Ja, men kanske det blir problem om du skulle råka bryta benen och behöver rullstol i 1-2 månader medan de läker och bor i ett så pass nytt hus att det borde vara fungera med rullstol, jag vet inte hur kommunen skulle reagera på ett sånt fall.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men kanske det blir problem om du skulle råka bryta benen och behöver rullstol i 1-2 månader medan de läker och bor i ett så pass nytt hus att det borde vara fungera med rullstol, jag vet inte hur kommunen skulle reagera på ett sånt fall.
Det är absolut värt att tänka på :) Mycket av tillgänglighetskraven går hand i hand med det jag vill undvika med trånga utrymmen, så jag ska försöka uppfylla dem i vilket fall. Har sett för många bostäder med trånga hallar, korridorer där två vuxna inte får plats i axelbredd, dörrar som går in i varandra, badrum som knappt går vända sig i, kök där två personer inte kan arbeta samtidigt osv.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S SetoN7 skrev:
Ser riktigt trevligt ut i mina ögon! :) Hur stor är lutningen på ditt tak? Det gör helt klart mycket för intrycket.
35 grader. Ville ha det relativt brant för framtida solceller utan att det ser fånigt ut på ett så litet hus. Sen utrymmet det skapar om man gör en vind av det. Antar att det redan är en vind men inget golv etc. Borde gå att isolera oxo men blir inte mycket användbar yta.
 
  • Gilla
Hjortmark och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stämmer. Du slipper även krav på energibesiktning/uträkning och jag tror mätning av tätheten.
Ja det var så jag gjort. Byggnadsnämnden kunde inte ge mig något skäl till varför jag inte kunde göra så. Det är en gråzon. Sen har jag följt nästan alla regler ändå.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
knep_å_knåp
T ToreJ01 skrev:
Här ett litet hus som tar ut svängarna lite mer än Lövånger. Blir litet dyrare men kan kanske vara värt det när man kan designa mer själv.
Oj, så mycket väggar känner jag spontant.
Hade jag varit dig, med tanke på värmepanna och teknik är inne i badrummet, så hade jag flyttat sovrummet till där TV o soffa är ritade, flyttat bak köket till sovrummet.
Då hade man fått in mer ljus i köket o TV rummet.
T ToreJ01 skrev:
Här ett litet hus som tar ut svängarna lite mer än Lövånger. Blir litet dyrare men kan kanske vara värt det när man kan designa mer själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.