D
Tänkte använda en Shelly Uni för att trigga ett relä men jag funderar på vad som händer med jorden, dvs var ska jag koppla jorden.


Shelly uni ska drivas av trafo som ger DC 12v, såhär ser utgångarna ut, alltså en GND och DC+.
Elektriskt kopplingsschema, strömförsörjning, märkt för AC/DC spänningar, jordning, två utgångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På relät finns det det IN1, IN2.


Röd kretskort modul, reläkomponent, terminalanslutningar, elektroniska komponenter, kabelförbindningar, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag antar att jag kan koppla DC+ från Shelly UNI till IN1 på relät men vad gör jag med GND från Shelly?
 
  • Gilla
PelleBjork
  • Laddar…
D
Tack!

Så relät sluts såhär i Shelly?
 
  • Del av ett elektriskt kretsschema med markeringar samt texten "Out 1" och "Out 2".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, i princip så, fast det är ett SSR skulle jag tro.
 
D
Det är det här relät jag vill styra.
 
  • Blått två-relämodulskort för elektroniska projekt, med skruvterminaler och transistorer, märkt för ström och spänning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Utgångarna på Shelly uni är alltså potentialfria. Du kan betrakta dem som strömbrytare. Du drar alltså matningsspänningen via shellyn till In(x) på reläkortet. GND på reläkortet ansluts till GND (eller -) på trafon.

Varför styr du ett reläkort med en Shelly Uni? Är det inte enklare att använda en annan Shellyprodukt direkt? Eller behöver du ingångarna som Uni erbjuder?
 
D
tusen tack!

Jag ska ha Shelly till att mäta spänningen på ett bilbatteri, som en batterivakt kan man säga. När spänningen går under 12v ska jag stänga av en router och en RPI.

Bygger en UPS av ett bilbatteri
 
D
Relät ovan ska matas med 5v
 
D
Ahh men jag fattar, det förändrar ingenting att relät drivas med 5v.

Tack
 
jag hade tittat på om du kan skippa reläet och istället stänga direkt på knappen med uni
 
D
Det går inte. Relät på Uni klarar ingenting, typ en diod.
 
D Derbyboy skrev:
Det går inte. Relät på Uni klarar ingenting, typ en diod.
De beror helt på vad "knapparna" styr, är det en mekanisk knapp så går det sannolikt inte.
Är det "touch" knapp så ökar sannolikheten
 
D
Jag ska bryta strömmen till en router bla.
 
mer info om sakerna du ska bryta, modell mm
 
D
routern är en TP-link mr-600
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.