Har ärvt en stuga i Hälsingland.

Fick tipset om att många dörrar på sådana kåkar är gamla och har plywoodskivor som spikades och limmades dit på 70-talet.

Sagt och gjort så tog jag bort plywooden och det stämde, det var äldre dörrar bakom.
Det sitter dock kvar lite plywood på kanterna som jag vill ta bort, dock utan att skada dörren bakom.

Tips?

Bilder på dörrarna i fråga:

https://imgur.com/a/aEnrJR4
 
Grattis till dom fina dörrarna!
Du kanske kan testa att värma lite försiktigt med en varmluftspistol och se om limmet släpper?
Annars hade jag nog gått på med ett sandpapper och slipar bort det.
 
  • Gilla
Kalvinfine
  • Laddar…
S Smeafan skrev:
Grattis till dom fina dörrarna!
Du kanske kan testa att värma lite försiktigt med en varmluftspistol och se om limmet släpper?
Annars hade jag nog gått på med ett sandpapper och slipar bort det.
Stort tack för tipsen! :)
 
K Kalvinfine skrev:
Fick tipset om att många dörrar på sådana kåkar är gamla och har plywoodskivor som spikades och limmades dit på 70-talet.

Sagt och gjort så tog jag bort plywooden och det stämde, det var äldre dörrar bakom.
Det sitter dock kvar lite plywood på kanterna som jag vill ta bort, dock utan att skada dörren bakom.

Tips?

Bilder på dörrarna i fråga:

[länk]
Är det inte masonit på ni haft på dörrarna?

Ser ut så på resterna. Inte för att det spelar någon större roll tror jag. Förutom att masonit är mer papper än trä.

Jag skulle vara försiktig med värmen så det inte börjar glöda eller brinna.

Annars skulle jag nog testat varmluftspistol och se om limmet släpper av värme.

Gör det inte det så är frågan vad du vill med dörrarna. Vill du behålla originalfärgen eller ska du måla om ändå?

Ska du måla om i alla fall kan du slipa bort masonitresterna. Grovt slippapper, 40. Bättre för hand än maskin då man har koll.

Sitter sedan originalfärgen bra (inga släpp, krackeleringar etc) så bli den bra underlag för ny färg. Kanske dra av med slippapper 120 innan ommålning. Eller bara målartvätt (soda).

Mycket fin dörr, med fina tydliga speglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.