Jag bygger om ett litet badrum. Det ska läggas matta på golvet och väggar kaklas. Huset byggt 1980. Dolt ligger avlopp, matning och toalettfixtur i utrymme som är 2 x 0,15 m. Tvättstuga bakom. Idag är det inte reglat utan det finns en stålställning där fixtur och handfat är fästade. Ställningen är alltså i fyrkant så väggskivan i tvättstugan är skruvad i ställningen. På golvet ligger 22 mm träfiberskiva som man lagt innan väggar restes. På det ligger ytterligare 22 mm träfiberskiva.. Ställningen är fäst i ytterkant i 2 väggreglar och står på det understa golvet. Matningen ska flyttas till bänkskåp i tvättstugan, ny godkänd fixtur ska in och avloppet blir kvar. Nya fixturen har andra infästningsmått. Ställningen har inte cc30 men är väldigt solid.
Ska jag riva ställningen? Om jag gör det måste jag riva golvet och taket och försöka få dit kortlingar. Eller, räcker den undre skivan som stöd för att ställa väggreglar på (då river jag taket och skruvar kortlingar där). Eller ska ställningen vara kvar för att skruva träreglar i.

Input uppskattas!
 
  • Toalett under konstruktion med synliga rör, handfat, stödram och elledningar. Oavslutat byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ha kvar stål ställningen men försök att få lite närmare i regling, sen bara att skruva 15mm och 12.5 går fint de
 
BirgitS
Det ska väl vara tätskikt bakom cisternen så hur har du tänkt att lösa det?
Eller bryr du dig inte om branschregler och försäkringsbolag?
Det är ju tillåtet det också.

Välkommen till forumet också!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ska väl vara tätskikt bakom cisternen så hur har du tänkt att lösa det?
Eller bryr du dig inte om branschregler och försäkringsbolag?
Det är ju tillåtet det också.

Välkommen till forumet också!
Tack! Behövs inte tätskikt då fixturen är godkänd för montering i vägg (sitter i en plastbalja med skvallerrör). Alla rör matas från bänk i tvättstugan på andra sidan väggen. Avloppsrören behöver jag inte göra ngt åt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Du kan ha kvar stål ställningen men försök att få lite närmare i regling, sen bara att skruva 15mm och 12.5 går fint de
Hur menar du att jag ska regla? Fästa i stålställningen eller..?
 
De du kan göra är att jacka ut regel för ställningen men skall ändå skruvas fast samt golv å taket . Sen kommer ändå 15mm plyfa och styver upp allt , är bara för att få mera att skruva i,
 
R Rickard.lj skrev:
De du kan göra är att jacka ut regel för ställningen men skall ändå skruvas fast samt golv å taket . Sen kommer ändå 15mm plyfa och styver upp allt , är bara för att få mera att skruva i,
Det finns inget att skruva i i taket. Dock träfibertak. Ställningen är inte fastskruvad men sitter stenhårt. I golvet sitter den i press mellan övre golvskivan och bakre väggen. Nu sitter den också i bakre skivan och med några spikar(!) i träväggreglarna på sidorna. Om jag bryter upp taket kanske jag kan få upp några kortlingar.
 
E ErnstP skrev:
Det finns inget att skruva i i taket. Dock träfibertak. Ställningen är inte fastskruvad men sitter stenhårt. I golvet sitter den i press mellan övre golvskivan och bakre väggen. Nu sitter den också i bakre skivan och med några spikar(!) i träväggreglarna på sidorna. Om jag bryter upp taket kanske jag kan få upp några kortlingar.
Se till att den iaf är förankrad i tak å,, går inte att bygga inuti med ex 45x45 å skruva i tak sen skruva ställningen i detta , annars om de finns plats så riv ställning och bygg i 45x70 så är de löst 😊
 
R Rickard.lj skrev:
Se till att den iaf är förankrad i tak å,, går inte att bygga inuti med ex 45x45 å skruva i tak sen skruva ställningen i detta , annars om de finns plats så riv ställning och bygg i 45x70 så är de löst 😊
Och då måste jag regla upp golvet..Eftersom den undre golvskivan är lagd före väggresningen så finns det inga kortlingar. Till höger, utanför bilden, finns en "låda" som är elskåp. Det gör att jag inte kommer åt att regla kortlingar under den. Gör jag nytt golv kommer den skivan att hänga i luften i det hörnet.
 
E ErnstP skrev:
Och då måste jag regla upp golvet..Eftersom den undre golvskivan är lagd före väggresningen så finns det inga kortlingar. Till höger, utanför bilden, finns en "låda" som är elskåp. Det gör att jag inte kommer åt att regla kortlingar under den. Gör jag nytt golv kommer den skivan att hänga i luften i det hörnet.
Va har du för avstånd mellan stål Stolpar ? Har du 60 så borde de gå bra att försöka fösta ställningen i taket sen på med 15 plyfa å gips, vad skall hänga i väggen nu å va har hängt där innan
 
R Rickard.lj skrev:
Va har du för avstånd mellan stål Stolpar ? Har du 60 så borde de gå bra att försöka fösta ställningen i taket sen på med 15 plyfa å gips, vad skall hänga i väggen nu å va har hängt där innan
Det är 60cc. Det blir som på bilden, kommod och spegelskåp resp fixtur med toalett.
 
E ErnstP skrev:
Det är 60cc. Det blir som på bilden, kommod och spegelskåp resp fixtur med toalett.
Då skulle ja se till att förankra den i taket på något sätt sen så kör du vanlig 15mm , har du något så du kan köra skvalp rör ut ? tänkte så de inte blir läckage bakom allt detta , skulle iaf ha kört typ schönox HA 2 lager som skydd
 
R Rickard.lj skrev:
Då skulle ja se till att förankra den i taket på något sätt sen så kör du vanlig 15mm , har du något så du kan köra skvalp rör ut ? tänkte så de inte blir läckage bakom allt detta , skulle iaf ha kört typ schönox HA 2 lager som skydd
Skvallerröret mynnar ut bakom toalettstolen bredvid vattenanslutningen. Boxen runt fixturen är i hårdplast utan skarvar så den håller nog fixturens livslängd.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
E ErnstP skrev:
Skvallerröret mynnar ut bakom toalettstolen bredvid vattenanslutningen. Boxen runt fixturen är i hårdplast utan skarvar så den håller nog fixturens livslängd.
Bara å fästa i taket då . Sen är de bara å börja skiva
 
  • Gilla
ErnstP
  • Laddar…
E ErnstP skrev:
Tack! Behövs inte tätskikt då fixturen är godkänd för montering i vägg (sitter i en plastbalja med skvallerrör). Alla rör matas från bänk i tvättstugan på andra sidan väggen. Avloppsrören behöver jag inte göra ngt åt.
Vad är det för fixtur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.