Hej!

Köpt ett hus från 1946 med självdrag men läser så mycket om att detta fungerar dåligt då man satt i nya fönster o tätat o bytt värmesystem, vilket detta hus har gjort. Så nu undrar jag om det finns tydliga signaler man ska kolla efter om ventilatonen är dålig. Det finns såna ”tallrikar” man kan skruva på i alla sovrum samt vardagsrum o matrum som tar in luft (antar jag). Badrum nere har en pax fläkt som startar vid viss fuktighet, typ när man duschar.

Luftfuktighet i sovrum senaste tiden ligger mellan 47-56% o i källare mellan 45-52%. Är detta normalt för årstiden eller för mycket o indikerar detta på dålig eller ok ventilation?

vilka andra tecken ska man hålla koll på ang ventilationen?
 
B
Fukt på vinden, mögelangrepp är tecken på bristande undertryck i husets ventilation
 
K
Mellan 40-60% relativ luftfuktiget inomhus är väl vad man siktar efter, ungefär. Under 40% fukt inomhus får anses som riktigt torr luft, antagligen torrare än vad som är optimalt för ögon och luftvägar. Lite över 60% är heller inga problem, men om det går upp mot 75% så skulle jag säga att det är ganska fuktigt inomhusklimat.

Just nu är det vanligt att ha runt 50% inomhus då luftfuktigheten utomhus har minskat ordentligt senaste veckorna (Uppsala). Intressantare är nog att mäta fukten inomhus när det är 90+% luftfuktighet ute, som vi hade stora delar av augusti och september. Skaffa en mätare att sätta utomhus också

Eftersom ditt hus är från 1946 så saknar det fuktspärr upp till vinden (plastfilm). Så som nämnts tidigare så kan första tecknen du ser i framtiden vara att det blir lite påväxt av mögel på vinden. Se till att fukt på övervåningen kan gå ut genom en ventil, istället för att gå upp igenom innertaket till vinden.

Finns väl egentligen inga signaler att titta efter mer än att tänka efter om du tycker att luftkvaliteten är dålig inomhus, eller att det inte luktar lite instängt. Är inga andra problem så ska man inte oroa sig i onödan!
 
kondens på insida på dina fönster är de tydligaste tecknet på dålig ventilation.
 
BirgitS
Två tecken på dålig ventilation:
Om någon har sovit med stängd dörr och när någon annan kommer in där på morgonen så känns luften dålig.
Om någon börjar vakna med huvudvärk som försvinner ganska fort.

J Josefin Persson1 skrev:
Det finns såna ”tallrikar” man kan skruva på i alla sovrum samt vardagsrum o matrum som tar in luft (antar jag).
Om de sitter i en yttervägg kan det vara friskluftsintag men skruva ut en och kolla att det är ett rör rakt ut genom ytterväggen. Men om det är tallriksventiler som sitter i innerväggar kan det vara gamla frånluftsventiler som inte längre bör användas.

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Tack så mycket för snabba svar här inne! Jag tar till mig allt ni skriver. ☺️ ingen kondens på insida fönster i alla fall så det verkar ok. Var ingen anmärkning på vinden under besiktning men vi får hålla lite koll där uppe ibland då helt enkelt.
 
Jag skulle rekommendera att sätta in friskluftsfläktar typ pax calima som går kontinuerligt för konstant luftbyte och ökar när det blir fuktigt och eller man tänder lampan.

Dessa bör sitta i dusch, toaletter och tvättstuga.

Då bör dom kunna suga frisk luft genom tallrikarna som ni har.
 
  • Gilla
TypRätt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.