Vi köpte en Torp Isak i våras på Kompostcenter vid Överjärva Gård (www.kompostcenter.se). Den är prisvärd och kanonbra!
Det bökigaste tycker nog vi har varit urinen som vi leder via en slang till en plastdunk som står i snickarbon. Den bör tömmas rätt ofta om man är noga med att hälla vatten i efter varje gång man gjort det lilla. Problemet för oss var att få fall från toan till urindunken som just nu är placerad i intilliggande snickarbod, och dessutom tyckte vi att det läckte urin där slangen kopplas in i toan,.Detta åtgärdades med en stor bit silvertejp, och nu verkar det funka. Avföringen är det minsta problemet, det ingår komposterbara säckar som man lyfter ur, alternativt lyfter ur hela behållaren. Så den kan rekommenderas !
Hälsningar
Petra
 
Finns det någon som har en förbränningstoalett.
Kan jag få info om den fungerar bra.
 
Rolf 51 skrev:
Finns det någon som har en förbränningstoalett.
Kan jag få info om den fungerar bra.
Vi har en Cinderella förbränningstoalett i stugan. Den är mycket smidig. Toan är väldigt liten, nästan mindre än en vattentoastol. Fördelarna med toan är att den inte luktar, står inomhus, avfallet (luktfritt) blir bara lite aska som man kan tömma på komposten ett par gånger per sommar. Elförbrukningen är inte särskilt stor, den sitter på en 10A säkring. Toan har stor kapacitet.
Nackdelar är väl priset och att man måste vara på alerten när åskan går. Det är elektronik i toan som kan ta stryk.
Det som har hänt med vår toa är att fläkten gick sönder efter några år och att infästningarna för elspiralerna samt en tempgivare bytts. Numera finns det en firma i Stockholm som kan laga/serva, förut fick jag ringa tillverkaren i Norge.
Innan man använder toan måste en påse läggas ner i toaskålen. Påsen ser ut som ett stort kaffefilter i plast. Plasten är nog inte vanlig plast för den förbränns sedan. Fördelen med påsen är att det alltid ser rent och snyggt ut när man öppnar locket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.