Har köpt ett GOP förrådstält att ha stående bakom garaget. Har en grusbädd ~30cm där sedan tidigare. Har försökt skruva med ankarna men de ”skottar” bara upp gruset utan att bita sig fast.
Tips på hur man ska göra?
 
  • Grusgård med gångstöd, gungställningsben, växter, och diverse föremål vid husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusmark med grävda hål, metallstång, uppblandade jordklumpar och spridda småstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktioner för montering av möbler på papper, hand håller pappret, ute, steg-för-steg illustrationer, skruvar och delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H4:an ( spade ) Gräva ner tills inget grus finns kvar, den du har är mer för lerjord som skivas och kommer upp.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Förstår inte vad du menar? h4?
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
H
Mitt tält som jag har så la jag en ram av trä som tältet står på och skruvat i.
Så när jag spände ned duken på utsidan använde jag läckt att fästa duken i träramen så inte vinden får tag.
Under den ramen ligger det även reglar som ankare under grusen så inte det ska lyfta.
Dock är mitt tält 4*10 och 4 m högt

Slog även ned armeringsjärn genom träramen som lite håll med
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B Byggtankar123 skrev:
Förstår inte vad du menar? h4?
Spaden kallas så i vissa grävkretsar, som en mycket liten handdriven grävmaskin 🙂
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Gräv undan gruset där tältpinnarna är.

Ställ dit tältet efter du "skruvat" fast det. (lär inte hålla för en storm eller så men är ju en meep meep lösning iaf)

Gräv tillbaka gruset

Men Hallerudsbos förslag är bra med :)
 
Tänker att några regler 45x120 att skruva fast stolparna.
H Hallerudsbo skrev:
Mitt tält som jag har så la jag en ram av trä som tältet står på och skruvat i.
Så när jag spände ned duken på utsidan använde jag läckt att fästa duken i träramen så inte vinden får tag.
Under den ramen ligger det även reglar som ankare under grusen så inte det ska lyfta.
Dock är mitt tält 4*10 och 4 m högt

Slog även ned armeringsjärn genom träramen som lite håll med
Tror detta kan funka bäst. En ram att skruva i och sen slår man ett gäng armeringsjärn igen i olika vinklar ned i gruset.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H
B Byggtankar123 skrev:
Tänker att några regler 45x120 att skruva fast stolparna.

Tror detta kan funka bäst. En ram att skruva i och sen slår man ett gäng armeringsjärn igen i olika vinklar ned i gruset.
Jag la min ram sen gjorde jag ett par reglar som gick som ett t inöver under ramen som var nedgrävda i gruset som ankare.
22 mm armeringsjärn använde jag.
Ramen runt var gjord i 200*200 men det var endast för jag hade det liggandes.
Stått i flera år nu.
Tog bort presenningen framtill och byggde ett par dörrar för att komma in och ut
 
Funderar hur man ska bygga ramen. Reglar i rött. Armeringsjärn i blått.
Bild 1
2,4m mellan långsidorna 3st och kortlingar mellan.
Bild 2
2,4m mellan kortsidorna 2st och yttre kortlingar.
 
  • Teknisk ritning, överstruket med blå och orange markeringar, siffror, ofullständiga linjer och former.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning med orange och blåa markeringar, antagligen korrigeringar eller instruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Mitt tält som jag har så la jag en ram av trä som tältet står på och skruvat i.
Så när jag spände ned duken på utsidan använde jag läckt att fästa duken i träramen så inte vinden får tag.
Under den ramen ligger det även reglar som ankare under grusen så inte det ska lyfta.
Dock är mitt tält 4*10 och 4 m högt

Slog även ned armeringsjärn genom träramen som lite håll med
Jag gjorde samma lika, tältet 4x8, och står kvar nu 7 år senare.
/W
 
Hur djupt ned grävde ni för ankaret
 
Blev ett snabb besök på byggmax. Köpte några kraftigare reglar för att bygga enligt bild 1 ovan. Då kan jag även förandes reglarna i en altan som ligger på vänster sida av tältet. Salt att jag köpte ett 1m gängstång och ett stort plattjärn som kommer få agera nedgrävt ankare i det främre högra hörnet. Övriga tre hörn går att förankra o altan och garageväggen.
 
H
Jag la ut mina under 200 mm ramen.
La ut pressening som golv för att slippa markförlagda, sen fyllde jag med grus ända upp till ramen invändigt.
Utvändigt fyllde jag nästan upp till ramens topp.
Så fick jag plats utvändigt med läkt att fästa väggarna med in i ramen
 
så här blev det. Ankaret är på 50 cm djup. Så hoppas det funkar, ingen lust att göra om.
 
  • Pågående konstruktion av trästruktur, grus, trädgårdsverktyg, husvägg, övergivet projekt, dag och utomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplankor ovanpå mark med grus, en skruv sticker upp, metallskål syns i hål i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallställning mot husvägg, grusgång, trädäck, täckt spabad, grå himmel, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.