För hemmafixaren, vad behövs i form av fräs och frässtål för att fräsa till detta?

Tror jag saknar allt som behövs så ni som är duktiga på verktyg får gärna tipsa på vad jag kan köpa.
Tänkte utgå från c24 regel 45x95 eller 45x120 från vanlig bygghandel. Trälist, arkitektonisk profil, snickeri, naturlig finish, detalj av hörn, byggmaterial, hantverk, skarp närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det du ska göra?
Att utgå från regelvirke kan vara olyckligt; det är sällan tillräckligt torrt utan slår sig om du tar in det inomhus. Det är ofta gran vilket är kådigt och kladdigt och har stenhårda kvistar vilket tar styggt på exempelvis frässtål Vilket kan påverka slutresultatet.

//Ronnie
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
Ser jag rätt i att det är en stor rund form i varje ände och resten är raka linjer? Vad är det för radie på den stora?

Är det stor produktion eller bara någon enstaka bit som ska tas fram?
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
Ser ut som det ska byggas en badtunna.
Om du könner någon med en vertikalfräs så finns färdiga stål att köpa på toolbox
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Vad är det du ska göra?
Att utgå från regelvirke kan vara olyckligt; det är sällan tillräckligt torrt utan slår sig om du tar in det inomhus. Det är ofta gran vilket är kådigt och kladdigt och har stenhårda kvistar vilket tar styggt på exempelvis frässtål Vilket kan påverka slutresultatet.

//Ronnie
Badtunna som det gissades på var det jag tänkte på. Så det är ju rätt många löpmeter. Bra input om att reglarna slår sig. Jag ska vara i min kalla verkstad så virket kommer aldrig in i värmen om det kan vara en fördel. Ska man gå upp i kvalitet så låter det som priset för virket kan springa iväg?
 
S sweden skrev:
Ser ut som det ska byggas en badtunna.
Om du könner någon med en vertikalfräs så finns färdiga stål att köpa på toolbox
Är det helt galet att tänka på att köpa en överhandsfräs med tanke på att jag ska fräsa rätt många reglar?
 
P PåLandet skrev:
Är det helt galet att tänka på att köpa en överhandsfräs med tanke på att jag ska fräsa rätt många reglar?
Japp ;)

Eller, såklart det går, men det kommer vara slitigt och du lär slita ut ett gäng stål på vägen.

Om det är badtunna som ska stå utomhus så tror jag gran/fur funkar. Åtminstone om du ser till att tömma tunnan och låta den torka något sånär emellanåt.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ser jag rätt i att det är en stor rund form i varje ände och resten är raka linjer? Vad är det för radie på den stora?

Är det stor produktion eller bara någon enstaka bit som ska tas fram?
Jag tog bara en bild jag lyckaded googla fram så jag har tyvärr inga mått. Gissar att radien på den stora är 12-14mm.

Tänker en tunna ca 2m i diameter så får skissa på vilka mått jag behöver för att kunna få ihop bitarna fint runt denna form.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Japp ;)

Eller, såklart det går, men det kommer vara slitigt och du lär slita ut ett gäng stål på vägen.

Om det är badtunna som ska stå utomhus så tror jag gran/fur funkar. Åtminstone om du ser till att tömma tunnan och låta den torka något sånär emellanåt.
Behöver ett slitigt projekt, men har inte möjlighet att lägga så mycket pengar så det är ett problem om jag ska behöva köpa många stål : )
 
P PåLandet skrev:
Behöver ett slitigt projekt, men har inte möjlighet att lägga så mycket pengar så det är ett problem om jag ska behöva köpa många stål : )
Billigast men absolut inte enklast är nog att handhyvla det hela. Definitivt slitigt ;)
 
  • Gilla
Pettman
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Billigast men absolut inte enklast är nog att handhyvla det hela. Definitivt slitigt ;)
Haha nej då tar jag inte mig i mål. Tack för alla ideer här, jag ska testa på lite vanlig konstruktionsregel jag har liggande. Så får jag se om jag ger mig på det med en överhandsfräs : )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.