Hej!
Har stött på lite funderingar i renoveringen av ett gammalt hus. Ska byta den gamla trasiga dörrkarmen, när jag tagit bort den möts jag (såklart) av gammal innervägg och golv.

1. Hur bör jag göra vid golvet, där en vanlig tröskel inte kommer få varken stöd eller är tillräckligt bred?
2. Längs sidor och ovandelen finns det inget riktigt bra att fästa karmen i. Hur borde jag göra?

Har funderat på att köra bredare reglar och fästa runt om i hela dörröppningen, är det ett rimligt alternativ? Hur gör jag med golvet i så fall? Inuti ett hörn av ett rum under renovering med exponerade träreglar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg öppnad, exponerad träregel och isolering, nedsliten tapet, renoveringsarbete tycks pågå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete pågår, trägolv delvis upplyft, exponerade spikar och isolering, byggmaterial synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoveringsprojekt, oskyddad väggyta, exponerade träreglar och isolering, obehandlat trägolv, byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får fylla ut med virke under tröskeln, kan bli en glipa då tröskeln inte är bred. Blir till att få till lite mer golv på båda sidor. Inte helt lätt, men nöden har ingen lag. Finns breda ekbrädor som inte är så tjocka.
 
Eller så fortsätter du med furugolvet, så det möter andra golvet och sätter dörren utan tröskel.
Trevligt när man ska dammsuga, men det blir sämre ljudisolering mellan rummen.
 
  • Gilla
petdah1
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Eller så fortsätter du med furugolvet, så det möter andra golvet och sätter dörren utan tröskel.
Trevligt när man ska dammsuga, men det blir sämre ljudisolering mellan rummen.
Tyvärr så är det en tråkig matta. Ska lägga nytt golv på, kanske fungerar att ha samma golv i båda rummen. Måste lyckas få det jämnt först
 
J jonaserik skrev:
Du får fylla ut med virke under tröskeln, kan bli en glipa då tröskeln inte är bred. Blir till att få till lite mer golv på båda sidor. Inte helt lätt, men nöden har ingen lag. Finns breda ekbrädor som inte är så tjocka.
Ska testa bygga upp lite med olika klossar typ, därefter se om jag kan hittanågon bräda. Borde karmarna stå på brädan, eller ska dom gå på sidan?
 
Beror lite på hur dörren är. Har det varit en tröskel förut så finns ett glapp under och ålats för något under. Karmarna är nog problem att ändra läge på, gångjärnen på dörr och karm ska passa, så låt karmarna vara. Om det bygger för högt så kan en dörr kapas ca 2 cm max om den är modern ( gabontyp ) som är en snikvariant på dörr med papper i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.