Hej !
Jag har skickat ansökan om anmälan om rivning . Huset har inte ritning , den är från 113 år sedan . En del av materia som plåt och stenar vill jag behålla , restan ska slängas . Nu kommunen vill att jag ska redovisa typ av material och i ett fädigit dokument, (materialinventering) , kan någon hjälpa mig hur ska jag göra .
 
  • Gamla takbjälkar, isolering, damm, övergiven vind, nedfallna material, dunkelt ljus, förfall, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av förfallna träbjälkar i tak med mögelskador och spindelnät, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt hus med tegeltak, fönster, trädörr, sliten fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre träskjul, slitna rödmålade plankor, grönskande mossa, sliten vit fönsterkarm, rustik charmfylld gårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt rödfärgat träskjul, öppna dörrar, förfallet, grönska, disigt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallen skjul i plåt med trasig dörr, omgivet av pallar och röran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stomme trä, fasad puts, plåt och trä. Tak tegel. Isolering glasfiber och organiskt.

Kommunen vill bara veta att du inte börjar riva något som är miljöfarlig såsom asbest osv.
 
  • Gilla
Arnix
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Stomme trä, fasad puts, plåt och trä. Tak tegel. Isolering glasfiber och organiskt.

Kommunen vill bara veta att du inte börjar riva något som är miljöfarlig såsom asbest osv.
Kommunen säger att :
Materialinventering
Redovisa typ, mängd och hur hantering av rivningsmaterialet ska ske i en sammanställd materialinventering.
Hur ska jag veta om mängden innan ska rivas , den röda träd är bara träd inget mer . Och sten huset är tegel och sten och träd . Och på ovan ser man isolering .
 
A atomlab skrev:
Stomme trä, fasad puts, plåt och trä. Tak tegel. Isolering glasfiber och organiskt.

Kommunen vill bara veta att du inte börjar riva något som är miljöfarlig såsom asbest osv.
Vad är asbets?
 
BirgitS
  • Gilla
Arnix
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Asbest: [länk]
Tack för hjälpen. Nej den byggnaden har inte den . Den bara träd, sten och tegel. Men kommun vill ha :
Materialinventering
Redovisa typ, mängd och hur hantering av rivningsmaterialet ska ske i en sammanställd materialinventering.
Den vet jag inte hur ska jag svara på den . Du ser bilderna på byggnaden .
 
  • Ett hörn av ett rum med smutsiga gulaktiga tegelväggar och en skadad brun panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övergivet utrymme, nedbrutet tak, träspår och stegar, mörkt, förfall, fuktigt golv, ingen belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Försummat, gammalt träbjälklag och tak. Spindelväv, skadat material, mörkt och övergivet utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övergivet rum med stege till vind, dammigt golv, trasig matta och fönster som släpper in ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallen timrad vägg i skjul, träbjälkar, grusgolv, slitet, gammalt, delvis mörkt, oinrett, förvaringsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallen interiör, spruckna ler- eller lerklinade väggar, förstörelse, fönster, övergivet utrymme, sönderfallande arkitektur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Arnix skrev:
Tack för hjälpen. Nej den byggnaden har inte den . Den bara träd, sten och tegel. Men kommun vill ha :
Materialinventering
Redovisa typ, mängd och hur hantering av rivningsmaterialet ska ske i en sammanställd materialinventering.
Den vet jag inte hur ska jag svara på den . Du ser bilderna på byggnaden .
Ta kontakt med ett lokalt återvinningsföretag för att få ut containrar att lägga rivningsmaterialet i. Fråga dem vart de kör trä respektive sten/betong/tegel samt metallskrot.
De uppgifterna använder du sedan i din anmälan till kommunen. Ungefär såhär:
Retur-trä cirka 80 kubikmeter, körs av Stena Recycling till Knohults avfallsanläggnings träupplag.
Inert rivningsavfall i form av sten, tegel, betong och fönsterglas cirka 40 kubikmeter, körs av Stena Recycling till Knohults avfallsanläggnings deponi.
Metallskrot cirka 10 kubikmeter, körs av Stena Recycling till deras återvinningsanläggning i Klabbarp.

Be att få kopior på vågkvittona på avfallet när det är hämtat, det brukar kommunen vilja ha när du ska redovisa rivningen efteråt.
 
  • Gilla
Arnix
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ta kontakt med ett lokalt återvinningsföretag för att få ut containrar att lägga rivningsmaterialet i. Fråga dem vart de kör trä respektive sten/betong/tegel samt metallskrot.
De uppgifterna använder du sedan i din anmälan till kommunen. Ungefär såhär:
Retur-trä cirka 80 kubikmeter, körs av Stena Recycling till Knohults avfallsanläggnings träupplag.
Inert rivningsavfall i form av sten, tegel, betong och fönsterglas cirka 40 kubikmeter, körs av Stena Recycling till Knohults avfallsanläggnings deponi.
Metallskrot cirka 10 kubikmeter, körs av Stena Recycling till deras återvinningsanläggning i Klabbarp.

Be att få kopior på vågkvittona på avfallet när det är hämtat, det brukar kommunen vilja ha när du ska redovisa rivningen efteråt.
Byggnaden är på 74 kvadratmeter. Stenen och visa av de materialen ska återanvändas. Det är inte företag som ska riva de , min bror som privat person vill göra detta . Är det ett måste att företag göra detta eller man får själv kan riva och köra till avfallsanläggning?
 
A Arnix skrev:
Byggnaden är på 74 kvadratmeter. Stenen och visa av de materialen ska återanvändas. Det är inte företag som ska riva de , min bror som privat person vill göra detta . Är det ett måste att företag göra detta eller man får själv kan riva och köra till avfallsanläggning?
Volymerna, x kubikmeter av respektive rivningsavfall, var rena uppskattningar från min sida.
Det är inte ett lagkrav att ta in ett företag som genomför rivningen och kör bort rivningsmaterialet från platsen, men de flesta gör så för att det är smidigast, vad gäller transporten kan det t o m vara billigast.
Om vi tänker oss att det faktiskt är 80 kubikmeter trä, 2 stora containrar, och din bror själv ska köra till återvinningen. Om han får med sig 2 kubikmeter på släpkärran för varje lass, blir det 40 resor! Ett tips är att åtminstone fråga ett återvinningsföretag vad containerhyra och transport kostar och jämföra.
Att riva själv är tillåtet, men tänk på säkerheten för den eller de som ska göra jobbet! Att använda en maskin, t ex en hjulgrävare, underlättar mycket.

Fråga den tjänsteperson du haft kontakt med på kommunen, om de vill ha kvitto på att rivningsmaterialet faktiskt körts till återvinning. Mycket troligt att de vill ha det! De är oroliga för att folk ska elda upp skiten själva eller dumpa det i skogen, för att det är billigast.
 
  • Gilla
Arnix
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Volymerna, x kubikmeter av respektive rivningsavfall, var rena uppskattningar från min sida.
Det är inte ett lagkrav att ta in ett företag som genomför rivningen och kör bort rivningsmaterialet från platsen, men de flesta gör så för att det är smidigast, vad gäller transporten kan det t o m vara billigast.
Om vi tänker oss att det faktiskt är 80 kubikmeter trä, 2 stora containrar, och din bror själv ska köra till återvinningen. Om han får med sig 2 kubikmeter på släpkärran för varje lass, blir det 40 resor! Ett tips är att åtminstone fråga ett återvinningsföretag vad containerhyra och transport kostar och jämföra.
Att riva själv är tillåtet, men tänk på säkerheten för den eller de som ska göra jobbet! Att använda en maskin, t ex en hjulgrävare, underlättar mycket.

Fråga den tjänsteperson du haft kontakt med på kommunen, om de vill ha kvitto på att rivningsmaterialet faktiskt körts till återvinning. Mycket troligt att de vill ha det! De är oroliga för att folk ska elda upp skiten själva eller dumpa det i skogen, för att det är billigast.
Tack för hjälpen och tipset . Det ska jag göra . Vända mig till ett rivningsföretag och fråga de.
I svaret på den frågan hur ska jag hantera de materialen som ska återanvändas som sten och en del av virke som är användbart?
De stenarna som finns redan i muren tänkte att återanvända i ett annat ställe . Nu kommen säger att du ska skriva hur du hanterar de och återanvändas?
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Volymerna, x kubikmeter av respektive rivningsavfall, var rena uppskattningar från min sida.
Det är inte ett lagkrav att ta in ett företag som genomför rivningen och kör bort rivningsmaterialet från platsen, men de flesta gör så för att det är smidigast, vad gäller transporten kan det t o m vara billigast.
Om vi tänker oss att det faktiskt är 80 kubikmeter trä, 2 stora containrar, och din bror själv ska köra till återvinningen. Om han får med sig 2 kubikmeter på släpkärran för varje lass, blir det 40 resor! Ett tips är att åtminstone fråga ett återvinningsföretag vad containerhyra och transport kostar och jämföra.
Att riva själv är tillåtet, men tänk på säkerheten för den eller de som ska göra jobbet! Att använda en maskin, t ex en hjulgrävare, underlättar mycket.

Fråga den tjänsteperson du haft kontakt med på kommunen, om de vill ha kvitto på att rivningsmaterialet faktiskt körts till återvinning. Mycket troligt att de vill ha det! De är oroliga för att folk ska elda upp skiten själva eller dumpa det i skogen, för att det är billigast.
Ok , tack för tips och rådet . En del av material som stenar och virke som är användbart vill återanvända , i framtiden. kommunen säger du ska redovisa hur hantera du de och återanvändas de ?
 
  • Skadad vägg i förfallen byggnad med synligt förfall och sprickor vid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Raserad vägg, rörligt material, murbruk, stenar och mörkt utrymme, förfall tecken, dålig belysning, övergiven plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Arnix skrev:
I svaret på den frågan hur ska jag hantera de materialen som ska återanvändas som sten och en del av virke som är användbart?
De stenarna som finns redan i muren tänkte att återanvända i ett annat ställe . Nu kommen säger att du ska skriva hur du hanterar de och återanvändas?

Ok , tack för tips och rådet . En del av material som stenar och virke som är användbart vill återanvända , i framtiden. kommunen säger du ska redovisa hur hantera du de och återanvändas de ?
För återanvändningsbart material kan du skriva något i stil med att "hela tegelstenar och takpannor sparas och återanvänds i kommande byggprojekt", "sten används som dekoration i trädgården", "några träbjälkar sparas och återanvänds vid bygge av pergola". Till exempel.
 
  • Gilla
Arnix
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
För återanvändningsbart material kan du skriva något i stil med att "hela tegelstenar och takpannor sparas och återanvänds i kommande byggprojekt", "sten används som dekoration i trädgården", "några träbjälkar sparas och återanvänds vid bygge av pergola". Till exempel.
Tack så hemsk mycket för din hjälp 😊
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…

Bästa svaret

wildeside
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.